Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Technické poruchy nenechali posádku Starlineru „uviaznuť“ na ISS na neurčito

6.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dima Zel). NASA tvrdí, že astronauti vyslaní na Medzinárodnú vesmírnu stanicu na palube nefunkčnej vesmírnej lode Starliner spoločnosti Boeing „neuviazli vo vesmíre“. Barry Wilmore a...

6.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dima Zel).

NASA tvrdí, že astronauti vyslaní na Medzinárodnú vesmírnu stanicu na palube nefunkčnej vesmírnej lode Starliner spoločnosti Boeing „neuviazli vo vesmíre“. Barry Wilmore a Sunita Williamsová však možno zostanú na obežnej dráhe veľmi dlho.

NASA tvrdí, že astronauti vyslaní na Medzinárodnú vesmírnu stanicu na palube nefunkčnej vesmírnej lode Starliner spoločnosti Boeing „neuviazli vo vesmíre“
Foto: shutterstock.com/Dima Zel

„Nie sú uväznení“ je jedna z tých fráz, ktoré sa dajú použiť v mnohých situáciách. Môžete ísť autom do miestneho supermarketu, a ak sa vám pokazí, nie ste uviaznutí, pretože za 15 minút môžete ísť domov pešo. Na druhej strane, ak ste na ceste naprieč krajinou a v nejakom zapadnutom horskom mestečku hodíte piestnicu, technicky nie ste uviaznutí, pretože by ste sa mohli nejako dostať domov, ale z praktického hľadiska pravdepodobne strávite neurčitý čas v lacnom moteli.

To je v podstate to, čo sa stalo s misiou Starliner

Na tlačovej konferencii 28. júna 2024 predstavitelia vesmírnej agentúry ubezpečili verejnosť, že posádka Starlineru je v bezpečí, vesmírna loď je úplne v poriadku a predĺženie týždňovej misie na neobmedzený pobyt na palube ISS je len záležitosťou inžinierov, ktorí chcú využiť príležitosť na rozsiahle testovanie motorov kapsuly.

Pôvodný plán bol pripojiť sa k ISS na týždeň a potom sa vrátiť na Zem.

Nanešťastie, keď hovorca NASA povedal: „Chcem veľmi jasne povedať, že Butch a Sunny nie sú uviaznutí vo vesmíre,“ pri pohľade na detaily to nepôsobí úplne presvedčivo.

Prvý Starliner s posádkou odštartoval z vesmírnej stanice Cape Canaveral na Floride 5. júna po 14 rokoch odkladov, prekračovania nákladov a letových nešťastí. Pôvodný plán bol pripojiť sa k ISS na týždeň a potom sa vrátiť na Zem. Misia bola už niekoľkokrát odložená pre únik hélia v systéme prúdových motorov, ale NASA a Boeing sa nakoniec rozhodli pre štart.

Potom sa začali problémy. Únik bol zistený v piatich prúdových motoroch, z ktorých štyri zlyhali počas dokovacích manévrov. Okrem toho sa v systéme zasekol kyslíkový ventil. V dôsledku toho zostáva Starliner zakotvený pri stanici a astronauti si krátili čas na palube, kým sa inžinieri snažia zistiť, čo sa pokazilo a čo s tým.

Podľa NASA to zahŕňa skúšobné odpálenie prúdových motorov na Starlineri, keď je zakotvený. Osobitný záujem vzbudzuje systém tlakovania hélia, ohrievače pohonného systému a softvér, ktorý všetko riadi. Okrem toho sa používa robotické rameno stanice na pozorovanie vesmírnej lode, či sa na nej nevyskytujú známky poškodenia alebo erózie.

Po testovaní a analýze naplánujeme pristátie

Medzitým sa na pozemných testoch vo White Sands Testing Ground v Novom Mexiku testuje duplikát týchto motorov. Prechádza rovnakým letovým profilom ako Starliner a komponenty budú demontované na štúdium. Inžinierom to pomôže pri izolovaní problémov prejsť sériou stromov problémov.

Hoci sa NASA tvári agresívne pozitívne, novinári na konferencii vyjadrili znepokojenie nad nedostatkom aktuálnych informácií o misii.

Po testovaní a analýze naplánujeme pristátie,“ povedal hovorca NASA. „Zatiaľ nemáme stanovený cieľový dátum a nestanovíme ho, kým sa neukončí testovanie a kým nepochopíme, ako ďalej.“

Samozrejme, dve veľké otázky sú: kedy sa Starliner vráti na Zem a je to otázka kedy alebo či?

Hoci sa NASA tvári agresívne pozitívne, novinári na konferencii vyjadrili znepokojenie nad nedostatkom aktuálnych informácií o misii. Okrem toho predstavitelia vesmírnej agentúry teraz hovoria o tom, ako dlho môže Starliner zostať zakotvený na ISS. Batérie na palube lode sú dimenzované na 45 dní, ale NASA už hovorí o tom, že ich vesmírna stanica nabíja a môžu vydržať ďalších 45 dní. Upozorňujú tiež, že keď bude Starliner schválený na pravidelnú prevádzku, bude vykonávať misie až 210 dní.

To je takmer sedem mesiacov. A keďže inžinieri NASA hovoria, že ich čakajú týždne testovania a vyhodnocovania, možno budú potrebovať takúto výdrž.

Nie je to prvý krát…

Nie je to tiež bezprecedentné. V septembri 2023 sa americký astronaut a dvaja ruskí kozmonauti vrátili na Zem po tom, čo viac ako rok uviazli na ISS, keď ich kozmickú loď Sojuz vyradila z prevádzky zrážka s kúskom vesmírneho odpadu, ktorý poškodil chladiace systémy. V dôsledku toho museli počkať, kým sa v rozvrhu rotácie uvoľní ďalší let.

To prináša jednu z nevypovedaných možností, ak Starliner nebude k dispozícii na nič iné ako na núdzový návrat. Ak bude Starliner nakoniec vyhodnotený ako nepoužiteľný, znamená to, že Wilmora a Williamsa bude musieť vrátiť na Zem iná kozmická loď.

Boeing tvrdí, že existuje „paralelná cesta“ pre ďalší let Starlineru vo februári 2025, hoci nebolo vysvetlené, ako sa to stane bez certifikácie. To znamená, že jedinou možnosťou je ruský Sojuz alebo SpaceX Dragon. Prvá možnosť by bola veľkou medzinárodnou hanbou, ktorej by sa Spojené štáty radšej vyhli, najmä vo volebnom roku, zatiaľ čo druhá možnosť by znamenala, že Boeing by v dohľadnej dobe prejedol vranu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Pilotovaná vesmírna loď Starliner nedokázala odštartovať. Prelomová misia NASA zrušená

Cesta na Mars za 60 dní. NASA sa rozhodla pre revolučný projekt


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Je dovolené jazdiť na aute s hrdzavými časťami?

5.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@robertspaintcare4377). Aby mohli vozidlá jazdiť po cestách, musia spĺňať určité minimálne bezpečnostné kritériá. Ale ak sú na prahoch, karosérii alebo…

Mitsubishi Outlander PHEV (2025): Prvé fotografie európskej verzie

3.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: https://www.youtube.com/@PlanetCarNews). Takto vyzerá nové vydanie pre NemeckoMitsubishi Motors Europe pokračuje vo svojej produktovej ofenzíve a investíciách na európskom trhu premiérou…

Najhoršie ojazdené autá. Tento rebríček je prešľap za prešľapom

4.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheFrame). Hľadáte bezporuchové vozidlo? Okrem poruchovosti sa oplatí zvážiť aj servis - náklady na opravy a čas potrebný na odstránenie…

Tento Rolls-Royce Spectre má jedinečný dúhový lak

4.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: www.press.rolls-roycemotorcars.com). Išlo o jednorazovú zákazku pre významného amerického zákazníka s dúhovým holografickým lakom. Divízia Rolls-Royce, ktorá sa zaoberá zákazkovou výrobou,…

Renault: Zbohom F1, vitajte superautomobil Alpine EV

4.10.2024 Redakcia Auto trendy (foto: https://www.youtube.com/@SupercarBlondie). Francúzska značka sa podpisuje pod projekt motora Alpine F1. Stredisko Viry-Châtillon sa stáva Alpine Hypertech. Po mesiacoch fám a…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov