12.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs).
Pravdepodobne ste od svojho mechanika alebo iného vodiča počuli, že zotrvačník je potrebné vymeniť. Tento diel je základnou súčasťou prevodovky, o ktorej mnoho vodičov nevie. Tu sa dozviete, čo zotrvačník je, čo robí a čo sa môže pokaziť.
Je dôležitý pri prenose výkonu z motora na kolesá. Táto časť je preto súčasťou prevodového systému vozidla. Má však mnoho úloh.
Čo je zotrvačník?
Samotný zotrvačník je mechanizmus, ktorý uchováva kinetickú energiu. Je to vlastne kotúč so zubami na vonkajšej strane, ale s pružinami na vnútornej strane. Zotrvačník v podstate poskytuje veľký moment zotrvačnosti, ktorý odoláva zmenám otáčavého pohybu.
Čo zotrvačník robí
Zotrvačník je určený na „tlmenie“ otáčok prenášaných motorom, keď vodič zrýchľuje. Zabraňuje tiež zastaveniu motora pri znížení otáčok.
Po zošliapnutí spojky sa kotúč odpojí od zotrvačníka a prevodovka už nezachytáva otáčky od motora. A keď vodič zdvihne nohu zo spojky, zotrvačník sa opäť pripojí ku kotúču a otáča sa rýchlosťou, akou sa otáča motor. Hoci zotrvačník možno považovať za tlmič nárazov medzi motorom a kolesami.
Vozidlá môžu byť vybavené jednohmotovým alebo dvojhmotovým zotrvačníkom. Jednoduchý zotrvačník využíva na spojenie medzi motorom a prevodovkou jeden kotúč. Na ňom sa nachádza spojková súprava pozostávajúca z taniera, kotúča a ložiska.
Dvojhmotový zotrvačník využíva rovnaký princíp činnosti. Naopak, minimalizuje vibrácie a udržiava konštantnú úroveň otáčok, najmä pri vysokovýkonných motoroch.
Čo sa môže pokaziť
Keď sa vyskytne problém so spojkovým systémom, spravidla vymeníte celú súpravu.
Čo znamená:
- prítlačný tanier;
- prítlačné ložisko;
- spojkový kotúč.
- ozubený veniec
Toto sú komponenty spojkovej súpravy. Tieto diely majú spravidla životnosť až 150 000 kilometrov alebo aj viac. Je však dôležité uvedomiť si, kedy zotrvačník alebo iné časti spojky zlyhávajú, aby ste ich mohli vymeniť skôr, ako prevodovka úplne zlyhá.
Tu sú hlavné príznaky chybného zotrvačníka:
Neustále vibrácie podlahy:
- Všeobecne sa vyskytujú vo vozidlách vybavených dvojhmotovým volantom;
Neobvyklé zvuky pri preraďovaní:
- Ak pri preraďovaní počujete cvakanie, ale nevychádza z prevodovky, problém je vo venci;
- hluk zmizne po zošliapnutí spojky, ale znovu sa objaví, keď dáte nohu z pedálu;
Preklzávanie spojky:
- Keď sa kotúč opotrebuje a prestane správne držať volant, preklzáva, takže otáčky motora sa už neprenášajú správne na kolesá;
- v prevodovke sa môže objaviť aj biely dym sprevádzaný štipľavým zápachom;
- ak sa zápach neobjavuje, ale k preklzávaniu stále dochádza, problém je v zotrvačníku.
Prečo sa kazí
Vo všeobecnosti sa kazia, keď vodiči nesprávne radia. Konkrétne, spojkový pedál nie je úplne stlačený až na podlahu. Tým sa vynúti zaradenie alebo vyradenie prevodovky.
Táto nedbalosť vodiča spôsobuje zrýchlené opotrebovanie spojkového kotúča a zotrvačníka. Čo znamená, že celá spojková súprava by sa mala vymeniť oveľa skôr.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Doplnenie oleja do horúceho motora. Je to vôbec možné? Tisíce vodičov si to neuvedomujú
Ako skontrolovať termostat? Príznaky chybného termostatu, výmena
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.