Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Nóri postavia lodný tunel. Investícia bola plánovaná na 100 rokov

13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild). Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete, ktorý umožní bezpečný prejazd veľkých námorných lodí. Tunel sa má vybudovať pod polostrovom...

13.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild).

Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete, ktorý umožní bezpečný prejazd veľkých námorných lodí. Tunel sa má vybudovať pod polostrovom Stadlandet na západnom pobreží Nórska. Zaujímavosťou je, že jeho výstavba sa plánuje už viac ako 100 rokov.

Nórsko začalo s prípravami na výstavbu prvého lodného tunela na svete.
Foto. youtube.com/@TheImpossibleBuild

Prvé myšlienky na výstavbu lodného tunela sa objavili už v 19. storočí, ale až v roku 2010 Nórska pobrežná správa (NCA) vypracovala variantný koncept realizácie projektu. V roku 2017 vypracovali konečný technický návrh, ktorý zohľadňoval všetky štrukturálne aspekty a vplyvy na životné prostredie a krajinu.

Cieľom výstavby tunela je vyhnúť sa plavbe v nebezpečných vodách, ktoré obklopujú polostrov Stadlandet. Tieto vody sú známe silnými prúdmi a častými búrkami, ktoré sa môžu vyskytovať 100 dní v roku. Vďaka tunelu nebudú musieť námorné lode oboplávať polostrov, čo výrazne skráti čas plavby, zlepší podmienky plavby a zvýši bezpečnosť lodnej dopravy. Tunel sa stane aj turistickou atrakciou.

Parametre a náklady na prvý lodný tunel

Lodný tunel bude dlhý 1,7 km a s portálmi 2,2 km. Jeho výška sa očakáva až 50 m a šírka 36 m. Celkové investičné náklady sa odhadujú na 3,4 miliardy nórskych korún (približne 350 miliónov eur). Spoločnosť Cowi poskytuje technické poradenstvo a získala 21 miliónov USD na projekt.

Technické výzvy pri výstavbe tunelov

Pri výstavbe tunela je nutné raziť do gneisových metamorfovaných hornín. Odhaduje sa, že sa vyťaží približne 5,4 milióna m3 materiálu. Materiál na stavenisko sa bude dopravovať po mori, keďže cesty v regióne nie sú vhodné pre ťažké stavebné vozidlá.

Tunel sa bude realizovať banskými metódami. Rozsah tohto projektu je nesmierne pôsobivý. Podľa nórskych zdrojov bude na prepravu vyťaženého materiálu potrebných približne 750 000 nákladných áut. V konečnom dôsledku bude nová križovatka schopná prijať 70 až 120 lodí denne. Okrem trajektov, výletných lodí a nákladných lodí budú v určitých časoch povolené aj malé súkromné lode. (Aktívna konštrukcia)

Výstavba tunela má veľký význam pre hospodársky rozvoj a cestovný ruch v regióne. Umožní veľkým kontajnerovým lodiam a výletným lodiam bezpečne prechádzať cez najnebezpečnejšie vody na nórskom pobreží.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier

Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories). Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch…

Bizarný svet: Čína vyrába falošné VW Beetle zo sklenených vlákien

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ElectricClassicCars). Wecan Beetle má elektrický motor a používa sa na svadby a propagačné akcie. Každý, kto má rád kreslené filmy…

Prizmatická batéria, ktorá sa dobije za 10 minút, je realitou

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Spoločnosť StoreDot začala pracovať na svojich nových prizmatických bunkách začiatkom roka. Teraz izraelská spoločnosť uvádza, že jej nové články…

Autodomiešavač: Základné vybavenie pre stavebníctvo

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@codrut1991). Vo svete stavebníctva si jedno zo zariadení vydobylo dôležité miesto, a to nákladné vozidlo s miešačkou na betón. Tento…

Mestské auto CT-2 s nastaviteľnou šírkou bude uvedené na trh v roku 2026

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork:). Ľahké vozidlo má stáť 18997,20 EUR a vyrábať sa v Cecompe ako Microlino. Niekedy úzke a niekedy široké. S…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov