15.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chrisfix).
Piskľavý zvuk, ktorý vydávajú brzdové doštičky, či už nové alebo staré, je nepríjemný pre vodiča aj pre ľudí mimo vozidla. Tu sa dozviete, prečo brzdy pískajú a ako zistiť, kedy ich treba vymeniť.
Asi každý vodič si myslí, že keď počuje piskľavý, nezvyčajný zvuk, niečo nie je v poriadku. A v zásade je to celkom správne, pretože brzdy by nemali pískať. Ale keď počujete ten nepríjemný zvuk, nemusí to byť nevyhnutne problém. Môže to byť varovanie alebo je jednoducho materiál príliš tvrdý.
Prečo pískajú nové alebo staré brzdové doštičky?
Existuje mnoho dôvodov, ktoré môžu spôsobiť tento nepríjemný zvuk. Nové alebo staré brzdové doštičky zvyčajne pískajú z nasledujúcich dôvodov:
- sú vyrobené z príliš tvrdého materiálu;
- materiál je príliš opotrebovaný;
- žiadne antivibračné podložky;
- brzdový kotúč je opotrebovaný;
- brzdové doštičky alebo kotúče nepasujú.
V minulosti bolo vŕzganie brzdových doštičiek v mnohých automobiloch celkom bežné. Bolo to preto, že materiály, z ktorých boli brzdové doštičky vyrobené, spôsobovali tieto zvuky.
Technológia však pokročila a tieto brzdové doštičky, čeľuste a kotúče sú teraz vyrobené z mäkších materiálov.
Kedy vymeniť brzdové doštičky
V závislosti od materiálov, z ktorých sú tieto brzdové doštičky vyrobené, majú kratšiu alebo dlhšiu životnosť. Väčšina výrobcov odporúča vymeniť brzdové doštičky po 10 000 až 15 000 kilometroch. A niektoré prémiové značky sa môžu používať aj 25 000-30 000 kilometrov.
Týmito odporúčaniami sa však neriaďte – na jar a pred zimou skontrolujte hrúbku. Napríklad tí, ktorí jazdia agresívnejšie, ich možno budú musieť vymeniť po 3 000 až 4 000 kilometroch.
Brzdové doštičky by nemali mať hrúbku menšiu ako 0,30 cm, preto by sa mali vymeniť, keď sa priblížia k tejto hranici.
Ako zistiť, kedy je potrebné vymeniť brzdy
Moderné vozidlá sú vybavené snímačmi, ktoré vás upozornia na opotrebovanie brzdových doštičiek. Vodiči, ktorí nemajú prístup k tejto technológii, sa však musia spoliehať na iné údaje.
Niektoré brzdové doštičky majú malú kovovú tyčinku, ktorá poškriabe brzdový kotúč, keď sa doštičky opotrebujú. Spočiatku budete pri každom brzdnom manévri počuť mierne škrípanie. Keď však budete obrusovať doštičky čoraz viac, tyčinka bude vydávať čoraz prenikavejší zvuk.
Ďalším indikátorom opotrebovaných doštičiek je brzdná dráha. Napríklad vozidlo idúce rýchlosťou 50-60 km/h spravidla zastaví na menej ako 20 metroch. Keď sú brzdové doštičky nové, kolesá pri stlačení brzdového pedála „zamrznú“.
Keď sú však opotrebované, vodič si všimne, že brzdenie je oveľa pomalšie, a teda na dlhšiu vzdialenosť.
Ďalším znakom toho, že je potrebné vymeniť brzdové doštičky, je plné stlačenie brzdového pedálu. Ak vozidlo nebrzdí, kým nedosiahnete pedál až na podlahu, je zrejmé, že musíte vymeniť brzdové doštičky.
Taktiež, keď idú brzdové doštičky „až na doraz“, kov prichádzajúci do kontaktu s brzdovým kotúčom bude vydávať dosť hlasný zvuk. Okrem toho bude vo volante cítiť abnormálne vibrácie. To znamená, že kritická fáza už bola dosiahnutá. Vozidlo by sa preto malo okamžite podrobiť servisnej prehliadke.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Brzdy elektromobilov fungujú inak. Nemožno ich zanedbať
Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.