16.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whatcar).
Perspektíva sankčných ciel na elektromobily z Číny sa už niekoľko mesiacov objavuje na titulných stránkach novín a znepokojuje majiteľov automobilov objednaných z Ázie. Nie je tajomstvom, že doterajšie rokovania medzi EÚ a Čínou neboli úspešné. Od 5. júla Európa požaduje sankčné clá na elektromobily dovážané z Číny. Bude sa uplatňovať so spätnou platnosťou?
Predstavitelia EÚ od 5. júla zaviedli sankčné clá na čínske elektromobily
Hoci čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že obe strany už absolvovali niekoľko kôl technických rozhovorov o clách, úradníci EÚ zaviedli na dovoz elektrických vozidiel čínskej výroby clá až do výšky 37,6 %.
Niet pochýb o tom, že vyhliadka na dodatočné poplatky na elektromobily zvýši napätie medzi Pekingom a Bruselom. Je však známe, že potrvá ešte štyri mesiace, kým sa charakter sankčného cla zmení z dočasného na trvalý. Tento čas pravdepodobne obe strany využijú na obchodné rokovania.
Brusel si je vedomý, že jeho rozhodnutia by mohli zahŕňať odvetné clá na vývoz výrobkov do Číny, ako je koňak a bravčové mäso. Je to jasné napriek tomu, že európsky komisár pre obchod Valdis Dombrovskis povedal, že Čína nemá na takéto kroky dôvod.
Budú sa clá vo výške 17,4 % až 37,6 % uplatňovať spätne?
Predbežné clá Európskej komisie sa pohybujú od 17,4 % do 37,6 %. Mnohí majitelia automobilov z Číny sa pýtajú, či budú mať spätné clo. Samozrejme, že sadzby uvedené v 208-stranovom dokumente zverejnenom 4.júla sú bez spätnej úpravy.
Drobné úpravy boli vykonané po tom, ako spoločnosti zistili drobné chyby vo výpočtoch v pôvodnom dokumente. Čínsky výrobca SAIC (vrátane značky MG) a všetky spoločnosti, ktoré dostatočne nespolupracovali s EÚ v rámci antisubvenčného vyšetrovania, teraz čelia trestnej colnej sadzbe 37,6 % namiesto 38,1 %. Pokiaľ ide o spoločnosť Geely, táto sadzba klesla z 20 % na 19,9 %, v prípade dostatočne spolupracujúcich spoločností z 21 % na 20,8 %.
Zámerom politikov EÚ je chrániť Európu pred záplavou lacných elektrických vozidiel vyrábaných s podporou štátnych dotácií.
„Naším cieľom je zabezpečiť spravodlivú hospodársku súťaž a rovnaké podmienky,“
– povedal európsky komisár pre obchod Valdis Dombrovskis v rozhovore pre agentúru Bloomberg
Vyšetrovanie subvencovania zo strany EÚ bude medzitým pokračovať ešte takmer štyri mesiace. Možno sa za ten čas podarí nájsť riešenie, ktoré bude výhodné pre všetky strany. Výkonná moc je pripravená ho nájsť:
„Tieto rozhovory s Čínou pokračujú, a ak sa nájde obojstranne výhodné riešenie, môžeme nájsť aj spôsob, ako nakoniec neuplatňovať clá,“
– povedal Dombrovskis.
Dôležité však je, že uložené clá sa nestávajú okamžite splatnými. Budú sa vyberať len vtedy, ak 27 krajín EÚ rozhodne o konečných opatreniach kvalifikovanou väčšinou v štvormesačnej fáze prešetrovania. Tá sa, ako sme už spomenuli, skončí v novembri. V dôsledku toho budú od 5. júla vnútroštátne colné orgány iba zhromažďovať údaje o dovážaných vozidlách a vypočítavať splatné platby.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Číňania našli spôsob, ako obísť clá EÚ. Bez problémov ich obídu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.