Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Kontrola trakcie: čo je to, ako funguje a prečo by ste ju mali používať

16.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotajeff. Moderné vozidlá sú vybavené mnohými systémami, ktoré dohliadajú na bezpečnosť jazdy a pomáhajú vodičovi. Jedným z nich je kontrola trakcie. Vysvetlíme vám, ako tento...

16.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotajeff.

Moderné vozidlá sú vybavené mnohými systémami, ktoré dohliadajú na bezpečnosť jazdy a pomáhajú vodičovi. Jedným z nich je kontrola trakcie. Vysvetlíme vám, ako tento systém funguje a prečo sa oplatí mať ho vo svojom aute.

Kontrola trakcie: čo je to, ako funguje a prečo by ste ju mali používať.
Foto: youtube.com/@Toyotajeff

Čo je to technológia kontroly trakcie?

Kontrola trakcie (skratka z anglického Anti-Slip Regulation) je systém, ktorý pomáha bezpečnému riadeniu vozidla tým, že zabraňuje preklzu hnacích kolies. V prípade potreby sa aktivujú brzdy na jednotlivých kolesách, aby sa zabezpečila maximálna možná priľnavosť vozidla na všetkých povrchoch.

Kontrola trakcie pozostáva okrem iného z:

  • snímačov rýchlosti kolies, ktoré sú umiestnené na každom kolese a monitorujú rýchlosť kolies
  • riadiaceho modulu, ktorý analyzuje údaje zo snímačov
  • zásahového mechanizmu – keď modul zistí šmyk, spustí príslušnú akciu

Je potrebné vedieť, že systém kontroly trakcie má rôzne názvy. Skratku ASR (Antriebsschlupfregelung) používajú napríklad značky Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat alebo Rover. Názov TCS (v angličtine: Traction control system) používajú napr: Ford, Saab, Mazda a Chevrolet (Daewoo). Toyota používa označenie TRC (pre kontrolu stopy). BMW používa skratku ASC+T (Automatic Stability Control plus Traction) alebo novší model DSC (Dynamic stability control). Môžete sa stretnúť aj s označením TC (trakčná kontrola).

Tento systém je súčasťou elektronického systému kontroly stability a trakcie ESP a na svoju činnosť využíva snímače ABS.

História systému kontroly trakcie

Prvý elektronický systém „Anti-Skid Control“ pre štyri kolesá predstavila Toyota v roku 1983 na modeli Crown. Mercedes-Benz, BMW a Toyota zasa začali montovať prvé systémy kontroly trakcie do svojich vozidiel v roku 1987. Odvtedy sa s rozvojom elektroniky systémy zdokonaľovali, aby poskytovali ešte vyššiu bezpečnosť.

Kontrola trakcie.

Donedávna sa trakčná kontrola ASR vyskytovala najmä v prémiových vozidlách a považovala sa za luxusný doplnok. Dnes majú sériové vozidlá bezpečnostné systémy ABS aj ASR.

Ako funguje ASR?

Systém ASR sa vo vozidle aktivuje predovšetkým pri rozjazde z miesta. V niektorých vozidlách funguje, kým vozidlo neprekročí rýchlosť štyridsať kilometrov za hodinu.

Systém kontroly trakcie funguje na základe nepretržitého monitorovania rýchlosti otáčania kolies. Informácie zo snímačov sa prenášajú do modulu, ktorého úlohou je zhromažďovať údaje a zistiť okamih, keď koleso začne preklzávať, t. j. otáča sa rýchlejšie ako ostatné. V tomto okamihu sa vykoná akcia na obnovenie trakcie.

V závislosti od konštrukcie kontrola trakcie:

  • brzdí kolesá, ktoré strácajú trakciu, a tým vyrovnáva rýchlosť
  • znižuje dávkovanie paliva na vstrekovačoch, čím znižuje výkon motora
  • pri elektronicky riadených vozidlách zatvára plynovú klapku
  • ovláda pretlakový ventil, aby udržiaval motor v utlmenom stave v automobiloch s turbodúchadlom

Ako sme už spomenuli, ABS a trakčná kontrola používajú rovnaké snímače, hoci s rôznymi funkciami. ABS je systém, ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies pri prudkom brzdení a poskytuje vodičovi plnú kontrolu nad ovládaním vozidla.

Je tiež vhodné poznať rozdiel medzi ESP a ASR. Prvý z nich je zodpovedný za stabilizáciu vozidla v zákrutách. Preberá kontrolu nad kombinovanými systémami ABS a ASR a pribrzďuje jedno alebo viac kolies, ak snímač zaznamená tendenciu vozidla preklzávať zo zákruty.

Systém riadenia trakcie – poruchy

Zlyhá aj trakčná kontrola – vtedy sa začne rozsvecovať kontrolka. Ikona zobrazuje vozidlo so zvlnenými stopami na zadnej časti. Príčinami poruchy môžu byť:

  • porucha systému ABS – keďže oba systémy majú spoločné komponenty, porucha jedného z nich môže spôsobiť poruchu druhého a v takom prípade sa rozsvieti aj kontrolka trakčnej kontroly
  • porucha modulu trakčnej kontroly
  • poškodenie alebo znečistenie snímača rýchlosti kolies

Je potrebné si uvedomiť, že ak sa kontrolka na chvíľu rozsvieti, znamená to, že systém v danom okamihu fungoval. Iba trvalo rozsvietená kontrolka je znakom poruchy. V takom prípade sa obráťte na mechanika, aby diagnostikoval príčinu a odstránil zdroj problému. Najčastejšie stačí vyčistiť snímače a skontrolovať kabeláž. Správne fungovanie systému si vyžaduje aj rovnaký tlak vo všetkých kolesách.

Kontrola trakcie (Anti-Slip Regulation, ASR) je systém, ktorý zabraňuje preklzu hnacích kolies.
Foto: youtube.com/@Toyotajeff

Prečo používať trakčnú kontrolu?

Kontrola trakcie obmedzuje preklzávanie hnacích kolies pri akcelerácii, čo znamená, že sa pri rozjazde neprešmykujú, takže sa môžete dynamicky zapájať do premávky bez obáv zo straty priľnavosti a preklzu.

Kontrola trakcie je najúčinnejšia pri rozjazde z miesta alebo pri spomaľovaní a tiež pri zrýchľovaní na klzkom kopci. Bez trakčnej kontroly by v mnohých prípadoch nebol manéver vôbec možný.

Hlavným účelom systému je zvýšenie bezpečnosti, čo už hovorí v prospech jeho používania. Ďalším prínosom je zníženie spotreby paliva a opotrebovania pneumatík.

Dá sa kontrola trakcie vypnúť?

Trakčná kontrola sa spravidla aktivuje sama po naštartovaní motora, ale je možné ju deaktivovať stlačením príslušného tlačidla (niekedy je treba dlhšie podržať tlačidlo aby sa systém deaktivoval). To sa nachádza buď na prístrojovej doske, alebo vedľa volantu. Je na ňom buď ikona automobilu s dvoma posuvnými pásmi kolies vzadu, alebo skratka názvu systému používaná výrobcom automobilu, napr. ASR, TRC.

Hoci výrobcovia odkladajú vypnutie systému ASR počas bežnej každodennej jazdy, existujú situácie, keď ho možno a dokonca treba vypnúť. Ide o jazdu po:

  • blato
  • štrk
  • piesok
  • hlboký sneh

Zatiaľ čo rýchla jazda autom cez blato, piesok alebo snehové záveje je pomerne jednoduchá, rozjazd z miesta je náročnejší. V takýchto momentoch je ľahšie dostať sa do šmyku a rozsvieti sa výstražná kontrolka. Systém potom môže zabrzdiť vozidlo až do zastavenia. Preto by mal byť systém kontroly trakcie v zime (pri hlbokom snehu pred vami) alebo v lete (piesok) dočasne deaktivovaný. To umožní hnacej náprave voľne sa otáčať napriek nízkej priľnavosti k vozovke.

Stojí za to vedieť, že pri vozidlách vybavených rôznymi jazdnými režimami, napr. športovým alebo terénnym, zmena režimu často automaticky spôsobí čiastočnú deaktiváciu alebo obmedzenie ASR, čo umožní dynamickú jazdu v náročnom teréne.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo je GSR? Ako ovplyvní ceny vozidiel

Nesprávny tlak v pneumatikách: čo riskujete. Mal by byť v horúčavách nízky alebo normálny?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov