18.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaObserver0).
Európske prístavy zažívajú skutočné obliehanie, pretože na parkoviskách v prístavoch a prístavných parkoviskách stoja desaťtisíce nepredaných elektrických vozidiel (najmä z Číny). Ako uvádza denník Financial Times, v Brémach je situácia v súčasnosti kritická.
To, čo sa v súčasnosti deje v mnohých prístavoch v Európe, znamená len jedno – trh s elektromobilmi sa vyvíja úplne inak, ako si automobilky predstavovali. Výroba „elektromobilov“ sa pred časom vymkla spod kontroly. Čínske značky začali masovo vyrábať vozidlá s nulovými emisiami bez toho, aby vedeli, čo môžu na svojich trhoch očakávať. Nezáležalo na tom, či mal niekto o takéto autá záujem a či bol pripravený ich kúpiť. Koniec koncov, chvíľu to bolo fajn. Minulý rok sa však prudký nárast dopytu zastavil a v niektorých krajinách predaj dramaticky klesol. Situácia je natoľko zúfalá, že nepomohli ani najväčšie zľavy a výpredaje. Čínske autá zaplavili Európu a nikto celkom nevie, čo s nimi.
Európske prístavy sa tak stali parkoviskami pre nechcené vozidlá. Na prvý pohľad to môže prekvapiť – hnacím motorom predaja týchto áut by mala byť ich cena. Tá však nie je taká nízka ako v Číne. Ako uvádza Focus, v spomínaných Brémach čakajú elektromobily na svojich nových majiteľov 1,5 až dokonca dva roky. A to z nich robí ešte problematickejší tovar. K tomu sa pridáva problém samotného elektrického pohonu. Ako je to možné? Poďme o tom diskutovať.
Batérie – tu sa všetko začína
Keby išlo o autá so spaľovacími motormi, nebol by to taký veľký problém. V prípade elektromobilov je však potrebné poukázať na niekoľko obmedzení súvisiacich s batériami. Výrobcovia musia zaručiť, že pôvodná kapacita neklesne za osem rokov pod 70 %. Ak však takéto auto stojí dva roky na parkovisku v prístave, batéria samozrejme postupne degraduje. Nemali by sme tiež zabúdať, že výrobca nám musí poskytnúť záruku od okamihu predaja. Z toho pre neho vyplývajú ďalšie potenciálne problémy v súvislosti s jej nedodržaním.
To všetko sa premieta do toho, prečo sú tieto autá tak masívne predražené – aj priamy predaj je pre výrobcu výhodnejší, ako keby mal neskôr znášať nepredstaviteľné náklady spojené s problematickou prevádzkou. Navyše vzniká ďalší problém – nechtiac sa tým roztočí špirála strát, pretože neustále zľavy na nové autá logicky znižujú zostatkovú hodnotu predtým predaných vozidiel, čo predstavuje pre majiteľa veľké náklady.
Situácia sa nezlepší, aspoň zatiaľ
Spoločnosť BLG Logistics, prevádzkovateľ prístavného terminálu v Brémach, označila súčasnú situáciu za „kritickú“ a „skutočný chaos“. Spoločnosť dodala, že počet áut na dočasných parkoviskách začal stúpať v decembri minulého roka, keď nemecká vláda zo dňa na deň zrušila štedré dotácie. Tie boli jedným z dôvodov, prečo registrácie „elektromobilov“ v posledných rokoch rástli dvojciferným tempom. Návrat k podobnému stavu sa teraz zdá byť nereálny.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Gigant Tianqi Lithium by mohol postaviť továreň na autobatérie vo východnej Európe
Clá na autá z Číny. Objavili sa prvé oznámenia o zvýšení cien
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.