Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Čoraz viac dieselových motorov neprechádza STK. Nie je to chyba vozidiel, ale ich majiteľov

19.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@liquimolywebtv). Čoraz viac dieselových motorov neprechádza technickou kontrolou. Zaujímavé je, že vo väčšine prípadov si za tento stav môžu majitelia dieselových vozidiel sami. Vyhnúť sa...

19.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@liquimolywebtv).

Čoraz viac dieselových motorov neprechádza technickou kontrolou. Zaujímavé je, že vo väčšine prípadov si za tento stav môžu majitelia dieselových vozidiel sami. Vyhnúť sa problémom, najmä s filtrami pevných častíc, nie je vôbec ťažké. Prečo to teda zanedbávame?

Čoraz viac dieselových motorov neprechádza STK. Nie je to chyba vozidiel, ale ich majiteľov.
Foto: youtube.com/@liquimolywebtv

V roku 2009 vstúpila do platnosti emisná norma Euro 5. Podľa predpisov EÚ musí byť každé novovyrobené dieselové vozidlo vybavené filtrom pevných častíc (DPF). Ide o jeden z komponentov vozidla, ktorý zohráva významnú úlohu pri ochrane životného prostredia pred škodlivými látkami, ktoré obsahujú výfukové plyny. Vďaka svojej štruktúre dokáže zachytiť skutočne veľké množstvo sadzí. Účinnosť filtra sa pohybuje od 85 % do 100 %. Jeho činnosť teda znižuje množstvo škodlivín vypúšťaných do životného prostredia prakticky na nulu.

Základná chyba – žiadne čistenie

Aby však filter fungoval efektívne, je potrebné ho z času na čas vyčistiť od usadených sadzí. Deje sa tak automaticky, stačí, ak sa dané vozidlo vydá na dlhšiu cestu a zároveň jazdí vyššou rýchlosťou. Vtedy systém zvýši teplotu do takej miery, že sa všetky zachytené nečistoty spália. Ak však vozidlo s naftovým motorom jazdí len na krátke vzdialenosti, je potrebná návšteva servisu, kde sa filter musí vybrať a vyčistiť špeciálnym strojom.

Majiteľ nedodržiava podmienky používania DPF a preto vozidlá neprechádzajú STK.
Foto: youtube.com/@liquimolywebtv

Takáto služba samozrejme nie je lacná, preto väčšina majiteľov dieselových motorov takéto návštevy zanedbáva. Nemecký Focus uvádza, že čoraz viac áut neprechádza prvou technickou kontrolou práve kvôli problémom s DPF. Len v období od 1. augusta do 30. októbra minulého roka bolo na kontrolu poslaných až 32 285, práve trojročných dieselov. Väčšina z nich kontrolou neprešla.

Štandardná záruka na nové vozidlá je dva roky, ale tá sa nevzťahuje na zanesený filter pevných častíc. Ak nie je vyčistený (akýmkoľvek spôsobom – na ceste alebo v servise), znamená to, že majiteľ nedodržiava podmienky používania, a preto nemôže počítať s výrobnou zárukou. Namiesto toho sa musí pripraviť na drahšiu opravu, pretože nový filter môže stáť až 2 800 eur.

To je pri prakticky novom aute naozaj značná a predovšetkým zbytočná investícia. Preto by ste v žiadnom prípade nemali ignorovať kontrolku na prístrojovej doske, inak riskujete nákladnú opravu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

ABS – čo je to a na čo sa používa?

Kontrola trakcie: čo je to, ako funguje a prečo by ste ju mali používať


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov