22.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars).
Na Slovensku je Lexus LBX rozumný a príjemný hybrid. Vo svojej domovskej krajine však módny crossover ukazuje úplne inú tvár…. Je to tvár s výkonom 305 koní.
Hneď na úvod smutne upozorňujeme, že Lexus LBX s desivým názvom LBX Morizo RR sa na Slovensku oficiálne ponúkať nebude a z nášho pohľadu musíme toto bláznivé SUV považovať za kuriozitu. Lexus LBX s výkonom vyše 300 koní práve debutuje na domácom japonskom trhu a má sa čím pochváliť. Bude veľmi zaujímavé sledovať, či sa niekto rozhodne priniesť Morizo RR aj na Slovensko. Táto verzia má úplne iný charakter ako LBX ponúkané na Slovensku. Crossover ukazuje svoje pazúry. Dlhé a ostré.
Lexus LBX Morizo RR – čo to vlastne je?
Za starých čias sme takýmto autám hovorili hot hatch, ale v dobe búrlivej popularity SUV a crossoverov všetkého druhu sa pre ich nadupané verzie zatiaľ nevytvoril takýto všeobecne uznávaný termín. Prirovnanie LBX Morizo RR k hot hatchu je však na mieste. Japonskí inžinieri vzali mestský crossover, tichý a úsporný, a premenili ho na športové monštrum. Ide o najvýkonnejší variant najmenšieho Lexusu.
A to hovoríme o naozaj výkonnom aute, ktoré na konci dňa meria len 4,19 m a pod kapotu dostalo 1,6-litrový trojvalcový motor. Ide o motor G16E-GTS. Využíva ľahšie komponenty a väčšie turbodúchadlo, aby dosiahol ešte lepší výkon ako doteraz. Motor dosahuje výkon 305 k pri 6 500 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment je až 400 Nm a je k dispozícii v rozmedzí 3250 až 4600 otáčok za minútu.
Zaujímavosťou je, že japonskí vodiči majú na výber. Môžu sa rozhodnúť buď pre automatickú prevodovku Direct Shift s páčkami na volante, alebo mať plnú kontrolu nad vozidlom a v konfigurátore si vybrať šesťstupňovú manuálnu prevodovku s inteligentným systémom riadenia iMT. Ďalšia zaujímavosť. LBX Morizo RR je prvým Lexusom, ktorý na japonskom trhu ponúka manuálne radenie.
Pohon 4×4 a špeciálny režim jazdy
Lexus LBX Morizo RR má inteligentný, elektronicky riadený pohon 4×4. Na klzkom povrchu je výkon rozdelený medzi prednú a zadnú časť vozidla v pomere 50:50, pretože prioritou je maximalizovať priľnavosť. Model LBX Morizo RR má uzávierky predného a zadného diferenciálu Torsen, vďaka ktorým vozidlo ešte lepšie akceleruje zo zákrut a výborne sa správa na cestách s premenlivým povrchom. To Japonci sľubujú a po modeli GR Yaris im môžeme veriť na slovo. Sú schopní vytvoriť malé a skvele jazdiace auto.
V porovnaní s hybridnou verziou je vozidlo o 10 mm nižšie, znížil sa aj bod bedrového kĺbu vodiča a upravil sa uhol pedálov, aby sa vozidlo čo najlepšie ovládalo. Vozidlo má tiež upravené odpruženie, aby zvládlo športové výkony. Vo verzii LBX Morizo RR sa v ľahkých a tuhých stĺpikoch predného zavesenia po prvýkrát používa technológia REDS (Response-Enhancing Damping Structure), ktorá zlepšuje pocit z riadenia za všetkých podmienok. Vzadu boli použité dvojité vahadlá. Športový model LBX dostal aj upravený brzdový systém. K tomu sa pridáva vylepšená aerodynamika a množstvo športových doplnkov. Aj to sú štylistické prvky, ktoré na prvý pohľad odlišujú športovú verziu od hybridnej.
Crossover s výkonom 305 koní má aj špeciálny režim jazdy Circuit. V tomto režime sa z neho stáva zametač tratí. Pomocou GPS vozidlo rozpozná, že sa nachádza na trati, a umožní vám zmeniť niektoré nastavenia. Zrýchli sa reakčný čas turbodúchadla, zvýši sa chladenie motora, zvýši sa rýchlostný limit vozidla a spustí sa signál pre optimálnu zmenu prevodového pomeru. Pomocou aplikácie môže vodič upraviť fungovanie týchto prvkov podľa svojich preferencií.
Určite ste zvedaví na výkon. Lexus uvádza, že LBX Morizo RR potrebuje na zrýchlenie na 100 km/h na merači iba 5,2 sekundy. Objednávky na model Morizo RR sa práve začali prijímať v Japonsku. Na záver uvedieme ešte jednu zaujímavosť. Vyrobí sa sto kusov špeciálnej verzie Morizo RR Bespoke Build. Limitovaná edícia bude dostupná prostredníctvom žrebovania a šťastní výhercovia dostanú možnosť vytvoriť si absolútne jedinečný kúsok športového crossoveru personalizáciou vybraných častí vozidla. Ak niekedy uvidíte LBX Morizo RR so červenými brzdovými strmeňmi, vedzte, že jeho majiteľ mal veľké šťastie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Japonská prémia: Nový Lexus RX si berie na mušku nemeckých konkurentov
Najspoľahlivejšie vozidlá. Mechanik nemá čo robiť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.