23.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bugscooters).
Trh so skútrami pomaly ožíva aj na Slovensku, ale v uliciach našich miest je stále veľmi málo skútrov. Prečo je to tak, keď majú toľko výhod? Prvou je, že šetria čas.
Posledných niekoľko mesiacov sme mali v redakcii k dispozícii skúter Suzuki Burgman Street 125EX, ktorý sme testovali. Najčastejšie na ňom jazdím ja. Aj keď mám alternatívy v podobe auta, motorky a verejnej dopravy, najčastejšie volím práve tento skromný dvojkolesový dopravný prostriedok. Prečo je to tak? O výhodách skútrov budem hovoriť v nasledujúcich riadkoch. Po prvé, mestský skúter triedy 125 je najrýchlejší dopravný prostriedok v meste. To nie je názor, ale fakt.
Na skútri sa dostanete do cieľa rýchlejšie ako akýmkoľvek iným dopravným prostriedkom v meste
Motocykel triedy 125, do ktorej patria aj skútre s motorom s objemom menším ako 125 cm3, možno riadiť bez vodičského preukazu na motocykel. Ak ich výkon nepresahuje 11 kW (necelých 15 k) a pomer výkonu k hmotnosti nepresahuje 0,1 kW/kg, na jazdu stačí vodičský preukaz skupiny B alebo A1. Takéto predpisy znamenajú, že na skútri 125 môže jazdiť každý vodič, hoci túto výsadu využíva len málokto.
Nerozumiem prečo, ale pravdepodobne ide o neochotu meniť návyky, obavy o bezpečnosť alebo potenciálne ťažkosti pri zvládaní takéhoto spôsobu dopravy. Takéto argumenty sú prehnané a zabúdame, že 125 skúter má množstvo výhod. V prvom rade sú prakticky najrýchlejšie v meste. Pokiaľ na nich nebudete jazdiť po rýchlostných cestách (hoci to môžete), nikto vás na ceste do cieľa nepredbehne. Toto pravidlo platí aj v porovnaní so 700-koňovým autom alebo 200-koňovou motorkou, ak predpokladáme dodržiavanie dopravných predpisov. Okrem toho, aj keď nás niektorí vodiči na ceste predbehnú, elegantne sa im vyhneme na každom semafore.
Väčšina skútrov 125 má motory s výkonom 9 až 12 koní, ale ani s automatickou odstredivou spojkou a bezstupňovou prevodovkou nie sú vôbec pomalé. Ich účinnosť v porovnaní s výkonom motorov je priam šokujúca. Je to preto, že takéto dvojkolky vážia len niečo vyše 100 kg, čo ich navyše robí veľmi ľahkými a ľahko ovládateľnými. Sú úzke a zmestia sa aj do malých medzier medzi autami. Technicky to zvládne aj dieťa, čo vám potvrdí každý Talian. Nielen jazda, ale aj parkovanie je detskou hračkou, pretože malý skúter sa vždy dá niekde zaparkovať. Vyskúšal som to v praxi a skutočne to tak je. Kým som sa nenaučil vychádzať z domu neskôr, ako som zvyknutý, bol som vždy v cieli s predstihom. A teraz vďaka skútru šetrím čas.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tento motocykel dokáže prejsť viac ako 1 000 km bez nutnosti doplnenia paliva. Ako je to možné?
Patentový úrad uznal jeho tvary ako ochrannú známku. Predalo sa viac ako 110 miliónov kusov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.