25.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Gerd Altmann).
Pneumatika s 1,6 mm dezénu musí mať rovnaké vlastnosti ako nová pneumatika. To je cieľom novej smernice EÚ, ktorá má vodičov povzbudiť k tomu, aby svoje pneumatiky menili menej často. Všetko v mene zníženia uhlíkovej stopy. Teoreticky by nové predpisy mali osloviť motoristov, ale ich dôsledkom môže byť prudké zvýšenie cien nových pneumatík.
Nariadenie R117-04 o požiadavkách na nové pneumatiky vozidiel nadobudlo účinnosť. Nové predpisy zaručujú vyššiu bezpečnosť, väčšiu ohľaduplnosť k životnému prostrediu a ochranu kúpnej sily vodičov. Znie to zložito, ale podstata je jednoduchá. Cieľom je povzbudiť motoristov, aby menej často menili pneumatiky na svojich vozidlách s cieľom znížiť uhlíkovú stopu pneumatikárskeho priemyslu EÚ.
Koľko dezénu by mala mať pneumatika?
Z výskumu spoločnosti Michelin vyplýva, že polovica všetkých automobilových pneumatík skončí v odpadkovom koši skôr, ako dosiahne hĺbku dezénu 3 mm. Pre porovnanie, zákonná minimálna hĺbka dezénu vo väčšine krajín EÚ je 1,6 mm. To znamená, že na celom svete sa predčasne vyhodí až 400 miliónov pneumatík ročne. Ich výroba znamená vypustenie 35 miliónov ton CO2 do atmosféry. To sú emisie porovnateľné s polročnými emisiami metropoly veľkosti New Yorku.
Z tohto dôvodu sa v novom nariadení EÚ R117-04 stanovuje, že trakčné vlastnosti pneumatiky – najmä jej brzdný výkon na mokrom povrchu – musia byť podobné počas celého životného cyklu – od uvedenia na trh až po hraničnú hĺbku dezénu. Zjednodušene povedané, pneumatika musí poskytovať konzistentné jazdné a brzdné vlastnosti bez ohľadu na to, či ide o úplne novú pneumatiku alebo pneumatiku s menej ako 2 mm dezénu.
Pri akom dezéne by som mal vymeniť pneumatiky za nové?
Predpis R117-04 okrem iného stanovuje novú skúšku brzdenia za mokra. Samotná skúška sa vzťahuje na brzdenie pri rýchlosti od 80 km/h do 20 km/h (od 50 mph do 12 mph) a vykonáva sa na „štandardnom povrchu“ pokrytom 1 milimeter vysokou vrstvou vody. Samozrejme, samotný postup obsahuje množstvo špecifických pokynov týkajúcich sa napríklad parametrov, ktoré musí testovací úsek spĺňať (napr. koeficient priľnavosti vozovky) alebo teplota okolia.
Zaujímavé je, že niektorí zástupcovia pneumatikárskeho priemyslu nové nariadenie oficiálne podporujú. Napríklad spoločnosť Michelin tvrdí, že:
Pomáha zaručiť väčšiu bezpečnosť na cestách, ako aj riešiť problémy ochrany planéty a životného prostredia a kúpnej sily európskych vodičov.
Spoločnosť Michelin vypočítala, že uplatňovanie nového nariadenia by mohlo znížiť dopyt po nových pneumatikách v Európe o 128 miliónov kusov ročne, čo by viedlo k zníženiu emisií CO2 o približne 6,6 milióna ton. Spoločnosť ďalej tvrdí, že európski vodiči by mohli vďaka predĺženiu životnosti pneumatík ušetriť až 7 miliárd EUR ročne.
Výrazný nárast cien pneumatík? Bilancia sa musí dostať na nulu
Vyhlásenie znie zaujímavo, ale je ťažké uveriť, že európsky pneumatikársky priemysel nebude požadovať sumu v hodnote 7 miliárd EUR ročne. O to viac, že prognóza spoločnosti Michelin o poklese dopytu po nových pneumatikách o 128 miliónov znamená zmenšenie trhu o viac ako tretinu! Napríklad v roku 2020 dosiahol celkový predaj pneumatík pre motorové vozidlá v EÚ 315 miliónov kusov. Dá sa teda predpokladať, že výrobcovia pneumatík budú musieť zvýšiť ceny približne o 30 %, aby si udržali svoje príjmy. To však neznamená, že sa tak stane.
Nie je vylúčené, že samotný test sa ukáže ako obyčajná formalita bez väčšieho vplyvu na trh s pneumatikami v EÚ. Veľa však závisí od samotných vodičov a od toho, či uveria absurdným – z fyzikálneho hľadiska – tvrdeniam, že pneumatika na hranici zákonného opotrebovania môže poskytnúť rovnakú trakciu ako úplne nová. Nezabúdajme, že samotný test sa týka rozsahu rýchlostí (brzdenie od 80 do 20 km/h), ktorými sa vozidlá pohybujú na väčšine prímestských ciest. Je samozrejmé, že v prípade pneumatiky s 2 mm dezénom brzdenie na mokrej vozovke pri diaľničných rýchlostiach alebo presnosť ovládania v daždi zďaleka nedosahujú úroveň, ktorú ponúkajú nové pneumatiky.
Je tiež dosť pravdepodobné, že v prechodnom scenári budú výrobcovia nútení zvýšiť ceny, aby vyhoveli novým testom, a rovnako aj vodiči budú meniť svoje pneumatiky, keď to uznajú za vhodné.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Letné alebo celoročné pneumatiky, ktoré si vybrať? Výhody a nevýhody
Ako dlho môžete jazdiť s rozbitým čelným sklom? Čo robiť, keď zistíte toto poškodenie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.