25.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).
Do platnosti vstúpilo nové nariadenie EÚ, ktoré má vodičov povzbudiť, aby v záujme ochrany životného prostredia menej často menili pneumatiky. Očakáva sa, že takéto opatrenie výrazne zníži uhlíkovú stopu.
Cieľom nariadenia R117-04 je v zásade dosiahnuť, aby vodiči menej často menili svoje pneumatiky a aby boli ochotní kupovať pneumatiky z druhej ruky, ktoré stále spĺňajú minimálne normy pre brzdný výkon na mokrej vozovke. To sa vzťahuje aj na pneumatiky opotrebované na minimálnu hĺbku dezénu. Vo väčšine európskych krajín je to 1,6 mm.
Testy pneumatík s dezénom 1,6 mm. Musia spĺňať rovnaké normy ako nové pneumatiky
Podľa nového nariadenia musia výrobcovia pneumatík testovať pneumatiky pri brzdení z 80 km/h na 20 km/h na mokrej vozovke (1 mm vody), aj keď sú opotrebované. Pri hĺbke dezénu 1,6 mm majú spĺňať rovnaké požiadavky ako nové. Predchádzajúce predpisy vyžadovali, aby sa takýto výkon kontroloval len na úplne nových pneumatikách. Cieľom zavedených pravidiel je zvýšiť bezpečnosť vodičov a okrem toho aj starostlivosť o životné prostredie. Ide o to, že ak sa bude vedieť, že pneumatiky s malou hĺbkou dezénu sú stále vhodné na daný účel, bude sa ich výmena vykonávať menej často, čo povedie k nižšej uhlíkovej stope.
Až 400 miliónov „dobrých“ pneumatík skončí každý rok na skládke. Zmenia to nové usmernenia?
Ako sa môžeme dočítať, výskum spoločnosti Michelin ukázal, že 50 % automobilových pneumatík končí na skládke skôr, ako ich dezén dosiahne 3 mm, čo je výrazne nad zákonom stanoveným minimom. Vo väčšine Európy je to 1,6 mm. Zmeny v tejto oblasti by mohli znížiť používanie pneumatík v tejto oblasti o 128 miliónov pneumatík, čo by znamenalo zníženie emisií oxidu uhličitého o 6,6 milióna ton. Ak by sa toto riešenie uplatnilo celosvetovo, bolo by to už o 400 miliónov pneumatík menej a zníženie emisií CO2 by predstavovalo 35 miliónov metrických ton, čo je ekvivalent toho, čo New York vyprodukuje za šesť mesiacov. To však nie je koniec príbehu. Hoci nie sú k dispozícii žiadne aktuálne štúdie, podľa týchto odhadov z roku 2017 by takéto opatrenie ušetrilo aj spotrebiteľom celkovo 7 miliárd EUR ročne.
Menej častá výmena, drahšie pneumatiky? Predaj by mohol klesnúť až o tretinu
Má to však háčik. Takáto veľká úspora mohla premietnuť do cien pneumatík. V roku 2020 sa kúpilo 315 miliónov kusov. Predpokladaný pokles o 128 miliónov predpokladá, že predaj sa zníži až o 1/3, takže priemysel bude chcieť tieto peniaze pravdepodobne nejakým spôsobom získať späť. Takýto krok by teda mohol viesť k zvýšeniu cien pneumatík až o 30 %. Pokiaľ ide o samotné zmeny, treba si uvedomiť aj to, že napríklad pri jazde na diaľnici mnohí vodiči jazdia rýchlejšie, ako je skúšobná rýchlosť 80 km/h. Je preto možné, že nariadenie príliš nezmení návyky pri výmene pneumatík.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čoraz viac dieselových motorov neprechádza STK. Nie je to chyba vozidiel, ale ich majiteľov
Ako dlho môžete jazdiť s rozbitým čelným sklom? Čo robiť, keď zistíte toto poškodenie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.