26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Memory Stockphoto).
Ak sa vozidlo pravidelne vozí k mechanikovi na kontrolu, dá sa predísť väčšine problémov, ale nie všetkým. Preto je dôležité rozpoznať 7 príznakov, že vaše vozidlo potrebuje servisnú prehliadku.
Aspoň raz ročne alebo každých 10 000 – 15 000 kilometrov by ste mali dať svoje vozidlo do servisu. Okrem výmeny oleja a filtrov by sa mala vykonať aj celková kontrola vozidla.
Takto sa dajú prípadné poruchy identifikovať a odstrániť skôr, než dôjde k poškodeniu vozidla. Ale aj dokonale udržiavané vozidlá môžu mať niekedy problémy. Preto je dôležité poznať 7 príznakov, že sa vaše vozidlo pokazilo alebo sa pokazí.
7 príznakov, že vaše vozidlo potrebuje servisnú prehliadku
Moderné autá majú našťastie veľa spôsobov, ako nám dať vedieť, že potrebujú servis. Je však na vodičoch, aby tieto príznaky rozpoznali čo najskôr a zabránili tak tomu, aby sa z malých porúch stali veľké problémy.
Stručne povedané, 7 príznakov, že vaše vozidlo potrebuje servisnú prehliadku:
- Značky na prístrojovej doske;
- Neobvyklé zvuky;
- Neobvyklé vlhké miesta pod vozidlom;
- Strata výkonu motora;
- Brzdy sa správajú inak;
- Dym alebo výpary v oblasti motora;
- Neobvyklé vibrácie.
Tieto príznaky sa môžu zdať ľahko rozpoznateľné. Okrem výstražných svetiel na prístrojovej doske však väčšina vodičov ignoruje väčšinu ostatných znakov. Iba tí skúsení ich rozpoznajú a rozhodnú sa odviezť svoje vozidlo do servisu.
Nižšie preto podrobne uvádzame jednotlivé príznaky, aby ste ich mohli ľahšie rozpoznať.
Značky na prístrojovej doske, ktoré vás upozornia, aby ste dali svoje vozidlo do servisu
Niekedy sa na prístrojovej doske vášho vozidla môže rozsvietiť symbol kľúča a dokonca nápis „SERVIS“. Je zrejmé, že vaše vozidlo vám výslovne oznámi, že potrebuje prehliadku u mechanika.
Tieto upozornenia sa však rozsvecujú preto, aby vás upozornili, že ste od posledného servisu najazdili 10 000 až 15 000 kilometrov. Pripomína vám teda, že je potrebné absolvovať bežnú prehliadku.
Pri niektorých modeloch však môže byť toto upozornenie spôsobené aj poruchou. V takýchto situáciách sa na prístrojovej doske zvyčajne rozsvieti iný symbol, napríklad olej, kontrola motora alebo batérie.
Neobvyklé zvuky
Keď začnete počuť zvláštne syčanie, hrkotanie, vŕzganie alebo nezvyčajné klepanie, vaše vozidlo má problém. Tieto zvuky neprichádzajú z ničoho nič, ale sú zjavne spôsobené technickou alebo mechanickou poruchou. Ak je zvuk čoraz hlasnejší, mali by ste okamžite zastaviť a zavolať mechanika.
Napríklad syčanie pod kapotou sa pravdepodobne objavuje pri prehrievaní motora, čo môže byť vážny problém. A keď počujete vysoké pískanie, brzdové doštičky sú prasknuté a treba ich okamžite vymeniť.
Neobvyklé vlhké miesta pod vozidlom
Ak si všimnete, že sa pod vaším vozidlom tvorí kaluž, najprv sa uistite, že to nie je spôsobené počasím. A to nielen z dažďa, ale aj zo striedania chladu a tepla, kedy sa pod vozidlom môže tvoriť kondenzát.
Ak je však táto vlhkosť zafarbená, pravdepodobne pôjde o problém. Hnedá kvapalina môže byť znakom toho, že z vozidla uniká brzdová kvapalina, kvapalina posilňovača riadenia alebo olej. Ak je červená, znamená to, že z vozidla uniká chladiaca kvapalina alebo dokonca, že sa pokazil chladič.
Ak spozorujete, že spod kapoty uniká akákoľvek kvapalina, neštartujte vozidlo. Ani sa ho nepokúšajte dať do servisu.
Zavolajte asistenčnú službu, aby ste auto odviezli k mechanikovi alebo ktorá problém odstráni na mieste.
Strata výkonu motora
Ak zaznamenáte náhlu stratu výkonu motora, problém môže byť v zapaľovacích sviečkach. Rovnaký príznak však nastáva aj vtedy, keď systém vstrekovania paliva nefunguje správne. Alebo keď zlyhala turbína alebo je zanesený filter pevných častíc.
V takýchto prípadoch môže motor vydávať nezvyčajné chvenie, klepanie alebo, ako hovoria mechanici, zadrhávanie.
Brzdy sa správajú inak
Všimli ste si, že na zastavenie vozidla musíte silnejšie stlačiť brzdový pedál? Je veľmi pravdepodobné, že systém má trhlinu a z vozidla uniká brzdová kvapalina. Alebo že brzdové doštičky sú príliš opotrebované.
Ak sa vám to stane počas jazdy, pokúste sa čo najskôr zastaviť. Ak zistíte, že vozidlo nemôžete zabrzdiť, použite motor a ručnú brzdu.
Dym alebo výpary v oblasti motora
Oblaky dymu sa môžu v oblasti motora a výfuku automobilov objaviť z viacerých dôvodov. Ak sa zdá, že dym vychádza spod kapoty, mali by ste:
- vypnite motor
- zatiahnite za uvoľňovaciu páku kapoty, ale nezdvíhajte ju.
- vysaďte z vozidla všetkých cestujúcich
- zavolajte na číslo 112 a požiadajte o pomoc hasičov.
Neohrozujte svoj život a zdravie, aby ste uhasili požiar.
Ak však chcete zasiahnuť, použite hasiaci prístroj. Striekajte pod motor a snažte sa smerovať prúd odspodu nahor. Ak môžete, nastriekajte sprej aj pod kapotu motora, ale opatrne. Plamene a horúci vzduch by mohli byť vytlačené von, čo môže spôsobiť obzvlášť vážne popáleniny.
Paru v oblasti kapoty by mohol spôsobiť aj chybný výfukový systém. V takejto situácii budete pravdepodobne cítiť aj zápach horiaceho paliva.
Neobvyklé vibrácie
Vytvára vaše vozidlo nezvyčajné chvenie pri radení rýchlostných stupňov? Možno potrebujete novú spojkovú súpravu. Alebo môže byť spojkový tanier postihnutý únikom oleja.
Ak vozidlo vibruje pri nízkych otáčkach, je možné, že sa uvoľnil, opotreboval alebo zlomil jeden alebo viacero nosných čapov motora.
V ktorejkoľvek z týchto situácií je nevyhnutné, aby ste svoje vozidlo odviezli do servisu. Oprava týchto malých problémov nie je veľmi nákladná, ale ak sa ignorujú, môžu spôsobiť vážnejšie škody.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čoraz viac dieselových motorov neprechádza STK. Nie je to chyba vozidiel, ale ich majiteľov
Ako dlho môžete jazdiť s rozbitým čelným sklom? Čo robiť, keď zistíte toto poškodenie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.