29.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Reuters).
Čínski výrobcovia dávajú Japoncom na ich domácom trhu čoraz viac zabrať. Šéf spoločnosti Afeela – spoločného podniku Hondy a Sony – sa však domnieva, že podobný osud by ich mohol postihnúť aj inde.

Foto: youtube.com/@Reuters
Japonské automobilky s prítomnosťou v Číne zaspali boom elektromobility. V dôsledku toho tam Mitsubishi prakticky ukončilo svoju činnosť a predaj Mazdy z roka na rok jednoznačne klesá.
V prípade výrobcu z Hirošimy sa však objavilo svetlo na konci tunela. Je ním úplne nový model EZ-6, ktorý vychádza z čínskeho modelu Deepal SL03. Limuzína Mazdy sa má ponúkať buď ako elektrická, alebo ako plug-in hybrid s dlhým dojazdom.
Zaujímavé je, že podľa neoficiálnych správ by mal aj svetový líder v oblasti hybridných pohonných jednotiek, Toyota, siahnuť po pohonnej jednotke od jedného z čínskych výrobcov. Japonci tak ponúknu plug-in hybrid, ktorý bude schopný prejsť na jedno nabitie/tankovanie viac ako 1 000 km.
Spoločnosť Mizuno varuje pred stagnáciou
Uvedené informácie dokazujú jednu vec. A síce, že Japonci, od ktorých sa Číňania doteraz učili automobilovému remeslu, v posledných rokoch zaspali dobu. Yasuhide Mizuno, šéf spoločnosti Afeela, sa k tomuto problému vyjadril.
Mizuno pozná čínsky trh ako málokto iný. Dlhé roky riadil tamojšie prevádzky spoločnosti Honda. V nedávnom rozhovore pre denník Financial Times Mizuno varoval japonských výrobcov, že ich slabnúci predaj v Číne by sa mohol rozšíriť aj na ďalšie trhy.
Podľa Mizuna sa japonské automobilky musia zbaviť svojej „konzervatívnej firemnej kultúry“. Inými slovami, mali by urýchliť rozvoj inovácií, zvýšiť investície do elektromobilov a začať fungovať dynamickejšie.
Jedným z hlavných problémov japonských spoločností je, že nedokážu držať krok s meniacim sa svetom a príliš stagnujú. Zatiaľ čo v Číne trvá vývoj nového modelu 18 mesiacov, v krajine čerešní to trvá viac ako dvakrát dlhšie.
„Čínske spoločnosti, poháňané veľkými štátnymi dotáciami a náborom špičkových japonských, európskych a amerických inžinierov, skrátili čas vývoja elektrických vozidiel od konceptu po výrobu na iba 18 mesiacov,“
– Mizuno hovorí.

Foto: youtube.com/@shmafeela
Afeela bude konkurovať spoločnosti Tesla
Mimochodom, Mizuno uvádza aj niekoľko podrobností o prvom modeli Afeela. Tento nový automobil má byť určený pre „bohatých maniakov“, teda fanúšikov technologických inovácií. Na trhu má teda okrem iného konkurovať Tesle.
V dôsledku toho Afeela nebude podkopávať predaj Hondy. Spoločný vývoj úplne nového automobilu oboma spoločnosťami zasa zníži výrobné náklady na kľúčové komponenty. Z toho bude profitovať aj ponuka budúcich elektrických modelov spoločnosti Honda.
Súbežne s modelom Afeela budú predstavené tri nové elektrické vozidlá Honda radu 0, ktoré budú postavené na rovnakej platforme ako spoločné „dieťa“ so spoločnosťou Sony. Ako uvádza magazín Nikkei Asia, platforma predstavuje približne 10 % nákladov na automobil – tu by teda mali výdavky spoločností výrazne klesnúť.
Očakáva sa, že nová Honda radu 0 v základných variantoch bude stáť ekvivalent približne 40 000 USD. Očakáva sa, že vozidlá so značkou Afeela budú drahšie – hoci zatiaľ nie je známe, o koľko.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť Ford prehodnocuje svoje plány. Elektromobily v Európe už nebudú prioritou
Ursula von der Leyenová o zákaze predaja spaľovacích automobilov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.