1.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197).
Čínsky trh s automobilmi sa spomaľuje, čo je problém pre tamojšie hospodárstvo. Spôsob, ako stimulovať dopyt po nových autách, je nový dotačný program. Vodiči, ktorí zošrotujú svoje staré vozidlá, dostanú dvakrát viac peňazí, ako sa pôvodne plánovalo. Tamojšia vláda odhaduje, že pre výmenu by sa mohli rozhodnúť až 2 milióny vodičov.

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
Čínsky automobilový trh je stále obrovský. Štatistiky predaja však znepokojujú tamojších podnikateľov a politikov a dopyt po nových autách sa označuje za „nedostatočný“, uvádza tlač.
Posledné predaje osobných automobilov v Číne dosiahli v apríli 1,53 milióna, v máji 1,71 milióna a v júni 1,76 milióna kusov. A to predstavuje medziročný pokles o 5,47 %, 1,77 % a 6,81 %, uvádza Čínska asociácia osobných automobilov (CPCA).
Nová energia s nárastom
Trh vyzerá lepšie, pokiaľ ide o predaj automobilov označovaných ako „New Energy“, t. j. elektrických a plug-in hybridov. Tento segment zaznamenal v apríli 677 044, v máji 804 598 a v júni 856 000 predaných kusov. To je medziročne o 29,03 %, 38,74 % a 28,64 % viac.
Nič to nemení na skutočnosti, že čínska vláda chce stimulovať dopyt po nových automobiloch a že motorizmus je jedným z kľúčových odvetví tamojšej ekonomiky. Preto v súčasnosti vstupujú do platnosti nové nariadenia, ktoré vypracovali Čínska komisia pre rozvoj a reformy a ministerstvo financií.
Dotácie sú vyššie pre elektrické vozidlá
V súlade s ich myšlienkami sa zvyšujú sumy dotácií pre zákazníkov, ktorí vyradia svoje staré autá a kúpia si nové. Jednorazová dotácia pri zošrotovaní osobného automobilu spĺňajúceho čínske normy s číslom 3 a nižším a kúpe nového vozidla, ktoré spĺňa požiadavky programu, je 1 900 eur na spaľovací automobil s objemom motora 2,0 alebo menej. Kúpa elektromobilu sa oplatí viac, v takom prípade výška dotácie dosahuje 2 500 eur.
Automobily „oprávnené“ na šrotovné, t. j. spĺňajúce normu 3 a nižšiu, sú benzínové osobné modely registrované do 30. júna 2011, naftové osobné automobily a osobné automobily s iným pohonom registrované do 30. júna 2013.

Foto: youtube.com/@ThunderGears
„6 % všetkých vozidiel v Číne je starších ako 13 rokov, sú v zlom technickom stave a vypúšťajú závažné znečistenie,“ píše Cui Dongshu, generálny tajomník Čínskej asociácie osobných automobilov, vo svojom príspevku na túto tému.
Počet automobilov spĺňajúcich čínsku emisnú normu 4 je 68,97 milióna, čo predstavuje 26,3 % celkového vozového parku, uvádza Cui a dodáva, že priemerný vek týchto vozidiel je približne 10 rokov, takže je potrebné ich nahradiť novými.
Predchádzajúci dotačný program bol v platnosti od apríla. V rámci neho boli dvakrát nižšie – dosahovali 890 eur pri kúpe spaľovacieho vozidla a 2 300 pri jeho výmene za elektromobil.
Dva milióny výmen?
Čínska ekonomika, hoci sa z nášho pohľadu zdá byť silná a stále rastie, zápasí s mnohými problémami. Neistota ohľadom budúcnosti, klesajúca spotreba – to sú len niektoré z jej problémov.
Cieľom dotačného programu je povzbudiť zákazníkov, aby prešli na novšie autá – samozrejme, vyrobené v Číne. Vláda odhaduje, že vďaka dotáciám vymenia svoje autá až 2 milióny vodičov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Xiaomi hádže rukavicu spoločnosti Porsche. Číňania predstavili sedan s výkonom 1500 koní
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.