4.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PRISMAS76).
Táto motorka vyzerá trochu ako cigara na kolesách. A zaujímavý na ňom nie je len vzhľad „karosérie“. Zaujímavý sa totiž zdá byť aj príbeh, ktorý sa za týmto dizajnom skrýva. Nájdete v ňom minimálne niekoľko drastických zvratov.
Na prvý pohľad vyzerá tento motocykel ako dielo šialeného vedca. Alebo skôr ani nie tak práca, ako skôr koncept vytvorený po pracovnej dobe. Pravdepodobne vás teda prekvapí, že vozidlá ako toto sa vyrábajú a predávajú už 40 rokov.
Predčasný Ecomobile mal vážny problém s cestnou homologizáciou
Ecomobile je kabínový motocykel, ktorý vyrába švajčiarska spoločnosť Peraves AG (založená spoločnosťou Pilot v roku 1972). Vozidlo bolo patentované v roku 1983 a prvý exemplár bol dodaný zákazníkovi približne o rok neskôr. Dizajn tohto vozidla je bizarný. Ide totiž o dvojkolku, ale s priestorom pre cestujúcich. Má dokonca aj batožinový priestor. Aj keď nie je úplne jasné, či ide o dvojkolku. Výrobca použil dve podporné kolesá po stranách karosérie. Je to preto, aby sa vozidlo s vodičom na palube pri zastavení neprevrátilo.
Dnes je Ecomobil vidieť v premávke. Predovšetkým v Nemecku. Tam sa tešia mimoriadnej obľube. Treba však vedieť, že cesta nezvyčajného motocykla na verejné cesty nebola vôbec taká jednoduchá. Prvýkrát ho homologizovalo Švajčiarsko v roku 1985. Pre EÚ sa tento dokument podarilo získať až v roku 1991.
Továreň vyhorela, objavil sa nový model a spoločnosť… skrachovala
Komplikovaná však nie je len história homologizácie Ecomobilu. Nemenej zložitá je aj história výroby vozidla. Prvé kusy boli vyrobené vo švajčiarskom Winterthure. V rokoch 1991 až 2005 už prebiehala montáž v Českej republike. Tamojšia továreň však vyhorela. Ešte predtým opustilo továreň 90 motocyklov. Až po tejto tragédii (v roku 2006) sa na trhu objavil nový model. A ten sa opäť montoval v Českej republike. Aspoň do konca roka 2014, keď spoločnosť Peraves AG vyhlásila bankrot.
Kabínová motorka prešla z rakúskeho do českého jazyka. Stále nie je hitom
Peraves zmizol z trhu. Ekomobil bol medzitým vymazaný z ponuky, ale vlastne len na chvíľu. Vrátil sa v roku 2016. Zmenil však svoj názov. Odvtedy sa motocykel nazýva MonoTracer Monoracer. Za jeho výrobou stojí aj český kapitál. V tomto prípade mala premiéru aj elektrická verzia. Podľa výrobcu má na jedno nabitie dojazd až 400 km. A čo je zaujímavé, je to vlastne jediný variant pohonu, ktorý sa v súčasnosti ponúka zákazníkom.
Elektrický MonoTracer Monoracer má dnes výkon 173 koní. Na 100 km/h zrýchli za menej ako 5 sekúnd. (ide o oficiálne údaje!), dosahuje rýchlosť až 250 km/h a má 28,5 kWh batériu. Na záver zlé správy. Motocykel vyzerá modernejšie ako prvá verzia. Stojí 79 950 eur, bohužiaľ. Rekordy popularity v rebríčkoch predajnosti teda určite opäť neprekoná….
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť Kawasaki predstavila motocykel na vodíkový pohon. Kedy by sa mohol začať vyrábať?
Tento motocykel dokáže prejsť viac ako 1 000 km bez nutnosti doplnenia paliva. Ako je to možné?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.