5.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWGroup).
Oliver Zipse – šéf BMW Group – útočí na Ursulu von der Leyenovú – predsedníčku Európskej komisie – za jej otvorenosť voči elektronickým palivám. Podľa neho ide o „falošné riešenie“ a čisto politický trik.
Syntetické palivá alebo e-palivá sú korisťou najmä spoločnosti Porsche. Pred minuloročným hlasovaním v Európskom parlamente si Nemci dali záležať a na poslednú chvíľu pridali do svojich plánov prechodu na elektromobilitu nový bod. V rámci neho má Európska komisia zvážiť e-palivá ako alternatívu k čisto elektrickému pohonu.
Teraz, pri príležitosti voľby predsedníčky (predsedníčky) Európskeho parlamentu, sa Ursula von der Leyenová začala priaznivo pozerať aj na syntetické palivá. Vo svojom programe zdôraznila ich dôležitú úlohu pri dosahovaní klimatickej neutrality v roku 2035.
Podľa odborníkov išlo o čisto politický ťah s cieľom presvedčiť konzervatívcov, aby hlasovali za ňu.
E-palivá sú riešením, ale pre dnešok
„Otvorenie“ Ursuly von der Leyenovej pre e-palivá však nepotešilo Olivera Zipseho – šéfa BMW. Považuje ho len za „falošné riešenie“, ktoré má zdanlivo uvoľniť predpisy Spoločenstva. V skutočnosti nie sú e-palivá ničím iným ako „politickou potravou“, tvrdí Zipse.
„Jedna vec musí byť jasná. Najvplyvnejší príspevok k ochrane klímy je ten, ktorý môžeme poskytnúť dnes,“ dodáva šéf BMW. „Inými slovami, každá tona oxidu uhličitého, ktorú môžeme ušetriť, sa počíta dnes, nie v budúcnosti,“ pokračuje Zipse.
Podľa neho by sa namiesto zbožných želaní o budúcnosti mali nízkouhlíkové palivá presadzovať už teraz. To znamená e-palivá, E24 alebo Hvo100 (hydrogenovaný rastlinný olej pre dieselové motory). Zipse je presvedčený, že by mohli rýchlo a vo veľkom rozsahu zlepšiť uhlíkovú stopu súčasného vozového parku 250 miliónov áut na cestách Európskej únie.
„V súčasnosti však existuje mnoho náznakov, že Európska komisia hľadá falošné riešenie, ktorým je uvoľnenie zákazu spaľovacích motorov jednoducho tým, že sa otvorí e-palivám,“ – Zipse.
„Ak sa však neurobí nič pre urýchlenie výroby nízkouhlíkových palív a ich umožnenie, pôjde o zámerný zákaz spaľovacích motorov,“ – dodáva šéf nemeckej spoločnosti.
Zákaz spaľovacích motorov je chybou
Zipse tiež neustále zdôrazňuje, že kategorický zákaz spaľovacích motorov je z technologického hľadiska nesprávny. Už len z tohto dôvodu sa BMW nerozhodlo slepo prejsť výlučne na elektrický pohon.
Tento nemecký koncern už dlhší čas vsádza na rôzne druhy pohonu v rámci jedného modelu. Zákazník sa preto môže sám rozhodnúť, či chce jazdiť na elektrický pohon, plug-in hybrid alebo prípadne na benzínový či naftový pohon.
Podobne ako ostatní nemeckí výrobcovia, aj Zipse je proti sankčným clám voči čínskym výrobcom. „Sme proti umelým bariéram, ktoré nás vedú do slepej uličky a nezvyšujú konkurencieschopnosť európskych výrobcov. Naopak, penalizujú výrobcov, ako je BMW Group, ktorí v Číne vyrábajú vozidlá pre európsky trh,“ hovorí šéf BMW.
To však nie je všetko. Zipse poukazuje na to, že colné prekážky obmedzujú výber spotrebiteľov. Okrem toho by mohli „spomaliť dekarbonizáciu odvetvia dopravy“, nehovoriac o možných odvetných opatreniach zo strany Číny.
„Nezabúdajme, že realizácia zelenej dohody v Európe sa vo veľkej miere spolieha aj na suroviny a technológie zo zahraničia, a to najmä z Číny,“ – uzatvára Zipse.
Toyota chce urobiť revolúciu v spaľovacom motore
Akio Toyoda – bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Toyota – už roky tvrdí, že problémom nie je samotný spaľovací motor, ale oxid uhličitý, ktorý produkuje. Toyota preto už niekoľko rokov vyvíja okrem iného pohonné jednotky schopné pracovať s vodíkom.
Novovytvorená aliancia troch japonských spoločností (Mazda, Subaru a Toyota) sa teraz zameriava na dekarbonizáciu. K tomu majú pomôcť revolučné spaľovacie jednotky, ich optimalizácia v spolupráci s elektromotormi a uhlíkovo neutrálne palivá.
Nové pohonné jednotky japonského výrobcu odhalil Hiroki Nakajima, technický riaditeľ. Majú mať výkon 1,5 a 2,0 a majú vynikať lepšou tepelnou účinnosťou ako tie, ktoré sa používajú v súčasnosti.
Okrem toho budú mať okrem iného kratší zdvih piestu a kompaktné rozmery. Tie umožnia vývoj aerodynamickejších karosérií. Dôležité je, že nové pohonné jednotky, podobne ako v prípade hybridov BYD, nemajú uvádzať vozidlo do pohybu, ale majú byť zodpovedné za nabíjanie trakčnej batérie počas jazdy.
Nakajima tiež tvrdí, že revolučné motory budú fungovať na rôzne palivá. Teda nielen na benzín, ale aj na biopalivo, vodík alebo dokonca na elektronické palivo.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota pracuje na palive budúcnosti. Pomôže spoločnosti Coca-Cola
Donald Trump o elektromobiloch. Nazýva ich „podvodom“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.