6.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BlueOdysseyInitiative).
Pozoruhodná koncepcia poloponorného ekoturistického plavidla, ktoré prepravuje cestujúcich nad a pod vodou, práve získala podporu bez emisií vďaka novému partnerstvu medzi spoločnosťou Platypus Craft a výrobcom elektrických závesných motorov Evoy.
Cesta k výrobe – alebo v tomto prípade k rieke – môže byť dlhá, najmä pre malé spoločnosti ako Platypus Craft. François-Alexandre Bertrand z francúzskej spoločnosti sa prvýkrát podelil o plány na úplne nový druh námorného prieskumného plavidla pred viac ako desiatimi rokmi.
Stredná časť pod hladinou
Podobne ako jeho menovec, aj platypus trávi čas špliechaním sa nad vodou aj pod ňou. Dvojmiestne plavidlo by mohlo doplávať na mimoriadne zaujímavé miesto pri tropickom pobreží a potom spustiť svoju strednú časť pod hladinu, aby pilot a pasažier – sediaci v štýle motocykla – mohli preskúmať relatívne plytké vody bez toho, aby si museli obliecť ťažkopádne nádrže.
Konštrukcia znamená, že dobrodruhovia pod vodou nebudú nevyhnutne potrebovať skúsenosti s potápaním ani výcvik, pretože palubný kompresor bude dodávať vzduch do špeciálnych masiek prostredníctvom zaťahovacích hadíc. Samozrejme, na palube by sa dal uložiť aj potápačský výstroj, čo by ľuďom umožnilo odísť z podvodného modulu, ak by si to želali.
Pôvodnú koncepciu od Bertranda následne doplnil námorný architekt Philippe Roulin, pričom plány počítali s tým, že celá loď bude fungovať na batériový elektrický pohon.
Funkčný prototyp
Prešlo pár rokov a Bertrand postavil funkčný prototyp s dĺžkou 5,7 m a šírkou 2,46 m. Počítalo sa aj s dvojicou závesných motorov Torqeedo a 10 kW batériou – ako voliteľná výbava sa mali ponúkať spaľovacie verzie Mercury.
Keď som v roku 2016 stretol charizmatického tvorcu nápadov neďaleko St Tropez, rozhodli sme sa pre výkonnejšie motory Mercury namiesto elektrického pohonného ústrojenstva, aby sme otestovali koncept v rozbúrených vodách.
Zúčastnil som sa predstavenia nových návrhov sériového modelu, ale neodolal som pokušeniu vyskúšať si existujúci prototyp. Samotný Bertrand ma vzal do hlbších vôd, pilotoval nad vlnami, zatiaľ čo ja som sedel vzadu na čalúnenom sedadle a kochal sa pohľadmi, pričom som predstieral úsmev v prekvapivo rozbúrených podmienkach.
Aj veľmi praktické celotvárove masky
Čoskoro sme zastavili, nasadili si modifikované celotvárové masky Ocean Reef a potom sme sa spustili hydraulickými ramenami pod hladinu, aby sme preskúmali pokojnejší podmorský svet. Museli sme však absolvovať krátky reštart, pretože moje vtedy oveľa kratšie fúzy bránili pevnému utesneniu a morská voda sa začala tlačiť cez okraje masky. Potom sme sa opäť ponorili pod hladinu, aby sme sa venovali príliš krátkemu prieskumu morského dna a morského života v pobrežných vodách pri Ramatuelle.
„Počítam, že som strávil pod vodou menej ako päť minút, ale boli to najpríjemnejšie chvíle, aké som kedy strávil pri plnení úloh pre Gizmag [ako sme sa vtedy volali],“
– poznamenal som vtedy. „Bol to magický zážitok.“
Ani čerpaný vzduch, ktorý mal trochu kyslý nádych – spôsobený tesnou blízkosťou vzduchových čerpadiel k hydraulickému systému, mi nepokazil úžas nad zážitkom.
Na základe tejto krátkej ukážky by som si ľahko vedel predstaviť, že Platypus bude veľmi populárny na turistických miestach na slnkom zaliatych ostrovoch, pretože ponúka deťom na vode dobrodružstvo podobné potápaniu bez toho, aby museli absolvovať lekcie alebo si pripínať ťažkopádny výstroj. Vďaka elektrickému pohonu, ktorý poháňa zážitok, sa toto dvojrežimové plavidlo hodí na morský výskum alebo príležitostné pozorovanie divokej prírody, ako aj na nespočetné množstvo iných aplikácií pri pobreží, na jazerách (a pod nimi) a v hlbších úsekoch riečnej siete.
Nasledujúcich niekoľko rokov Bertrand a jeho tím pracovali na uvedení nového elegantného dizajnu do života. V roku 2019 sme predali prvý sériový model novokaledónskej cestovnej kancelárii Seascape a súčasne sme oficiálne otvorili objednávky na päťmiestnu edíciu Blue Ocean, ktorú sme ponúkali s dvoma 50-hp závesnými motormi Mercury alebo 10-kW dvojčatami pripojenými k 20-kWh batérii.
Nové nápady pribúdali aj naďalej a výsledkom bol rekreačný tender Swordfish na rok 2020. Hlavný rozdiel medzi touto iteráciou a jej predchodcami spočíval v tom, že sme centrálny modul uzavreli, a nie otvorili. To umožnilo až siedmim podmorským turistom skúmať vodné prostredie v klimatizovanom pohodlí.
Vyrobené pre SAE
Bertrand nám nedávno prezradil, že táto verzia bola špeciálne navrhnutá pre zákazníka v Spojených arabských emirátoch, ktorý nakoniec objednávku zrušil, takže sa nikdy nedostala do výroby – hoci spoločnosť Platypus Craft by sa pustila do práce, ak by sa zákazníkovi podarilo zložiť „takmer 6 miliónov eur“ za stavbu.
Začiatkom tohto mesiaca spoločnosť podpísala memorandum o porozumení s nórskym výrobcom elektrických závesných motorov Evoy o použití dvoch jeho 120-hp pohonných systémov Breeze na pripravovanom poloponornom turistickom plavidle Yacht Edition.
Základom má byť neustále sa vyvíjajúci dizajn Blue Ocean. Od nášho pokrytia tejto verzie v roku 2019 dochádza k pravidelným úpravám a aktualizáciám. Bertrand nám prezradil, že komponenty boli modernizované. Pribudla nová vodotesná prístrojová doska (ktorá obsahuje digitálny periskop a určovanie polohy pomocou GPS). Najpredu sediaci pasažier má teraz k dispozícii otvorený kokpit, ktorý poskytuje určitú ochranu pred „povrchovými prvkami a hydrodynamickými vírmi v podvodnom režime“. Pribudli aj systémy monitorovania životného prostredia. Elektronicky monitorovaná hydraulika je robustnejšia a systém elektrického napájania bol posilnený na 24 V.
Trimarány Blue Ocean za posledných päť rokov absolvovali viac ako 400 km (347,5 námorných míľ) podmorského prieskumu a zúčastnili sa na viacerých environmentálnych misiách Blue Odyssey – vrátane jednej vo Francúzsku a ďalšej na Korzike.
Po doplnení o lodný pohonný systém Evoy by tento model Platypusu dosiahol cestovnú rýchlosť 15 uzlov (17 míľ za hodinu) nad vodou – v prípade potreby by však mohol dosiahnuť rýchlosť až 25 uzlov (~29 míľ za hodinu). So spusteným modulom pre cestujúcich sa táto rýchlosť zníži na 3 – 5 uzlov (3,4 – 5,7 mph) pre bezpečnejšie manévrovanie pod vodou. Palubný akumulátor má na jedno nabitie dojazd 30 až 80 námorných míľ.
Nulové emisie
Okrem nulových emisií sa v partnerstve poukazuje aj na ďalšie ekologické výhody elektrického pohonu vrátane toho, že nedochádza k znečisťovaniu životného prostredia únikmi paliva a odpadovou vodou, ktoré sú spojené so spaľovacími pohonnými jednotkami, a tiež na tichší chod elektrických lodí, ktorý znižuje rušenie pri pozorovaní morského života.
„Naše partnerstvo umožní nadšencom objavovať zázraky vodného sveta bez toho, aby zanechali stopu, a podporí tak hlbšie prepojenie medzi ľudstvom a morským životom,“ povedal Bertrand.
„Spojením výkonných systémov elektromotorov spoločnosti Evoy a inovatívnej koncepcie spoločnosti Platypus Craft je možné skúmať prírodu bez toho, aby sme ju ovplyvnili,“ dodal spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Evoy Leif Stavøstrand. „Spoločne vytvoríme nezabudnuteľné a ekologické zážitky.“
Model poháňaný spoločnosťou Evoy by mohol byť uvedený na trh už v roku 2025, hoci zatiaľ nevieme, aká bude očakávaná cena pre prevádzkovateľov morskej ekoturistiky. Konfigurácia Yacht Edition s hliníkovým rámom sa pred oznámením uvádzala za cenu od 450 000 EUR (čo je v prepočte približne 490 000 USD). Táto verzia môže mať na palube 11 miest, hoci na centrálny modul (ktorý má priehľadné polykarbonátové dno na lepší výhľad) by sa naraz spúšťalo len päť miest.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Luxusná jachta sa náhle začala potápať.
Veľryba prevrátila loď pri pobreží USA. Dramatické zábery
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.