8.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
S 3 miliónmi eur v peňaženkách si toto auto aj tak nekúpime. Mercedes vyvinul prototyp a homologizoval ho pre európske cesty. Je to ukážka sily a schopností koncernu. Má rekordne nízky koeficient odporu vzduchu a výkonnú batériu, vďaka ktorej má dojazd na elektrinu viac ako 1 000 kilometrov. Tu sú naše dojmy.
Tvar Mercedesu vyzerá futuristicky, ale zároveň je celkom známy. Pred viac ako dvadsiatimi rokmi Volkswagen predstavil svetu prototyp s názvom L1 (sériová verzia je XL1). Mal Cx 0,159, jeho karoséria bola vyrobená z panelov vystužených uhlíkovými vláknami a pod kapotou sa nachádzal 1-valcový diesel s objemom 299 cm3. Vyvíjal výkon 8,5 koní a spotreboval 0,9 litra nafty na sto. Jeho sériová verzia s motorom s objemom 800 cm3 zrýchlila na stovku za 14,3 sekundy a zrýchlila na 160 km/h.
Nemci zo Stuttgartu išli ešte ďalej a predstavili svoju víziu budúcnosti. Zatiaľ čo Volkswagen sa dá kúpiť na trhu s náhradnými dielmi, Mercedes, ktorého vývoj a vytvorenie stálo približne 3 milióny eur, je k dispozícii len na rôznych výstavách. Nie je na predaj, ale krátka jazda na okruhu je pôsobivá. Auto má cestnú homologizáciu, takže vybraní šťastlivci sa môžu vydať na dlhšiu cestu. Aj keby len z vlasti do Cassais. Počas tejto cesty spotreboval svojrázny sedan v priemere 9 kWh na sto a jeho priemerná rýchlosť bola 87 km/h. Celková vzdialenosť medzi týmito mestami bola 1008 km a obrazovka palubného počítača ukazovala ďalších 140 km rezervy. To nie je zlé!
Prečo sme spomenuli Volkswagen? Obom konštrukciám je spoločné šetrné zaobchádzanie s palivom. 9 kWh zodpovedá litru konvenčnej kvapaliny poháňajúcej spaľovacie jednotky.
Cx je 0,17
Nemci na tento projekt využili nielen továrenských inžinierov, ktorí sa denne zaoberajú veľkosériovými vozidlami, ale aj chemikov, ktorí sa podieľajú na vozidlách F1. Výsledkom je jedinečné vozidlo. Doslova aj obrazne. Prúdnicový tvar pripomína vozidlá spred sto rokov, ktoré lámali rýchlostné a ekonomické rekordy. EQXX môže naznačovať podobnosť s vysokovýkonnými vozidlami, ale v skutočnosti s nimi nemá nič spoločné. Vyzerá futuristicky a naznačuje cestu, ktorou sa bude uberať motorizmus v nasledujúcich desaťročiach. Nemusí. Veľa závisí od európskej, ako aj svetovej legislatívy.
Tu máme do činenia so súčiniteľom odporu vzduchu 0,17. Keby sme EQXX obliekli do sivého matu a osadili ho na výraznejšie kolesá, mohli by sme za volant úspešne posadiť Batmana alebo aspoň Robina. Objektív fotoaparátu nadväzuje s týmto strojom mimoriadne priateľské puto. Najmä keď zadný difúzor počas jazdy dynamicky upravuje svoju polohu. To všetko v mene dokonalého prúdenia vzduchu.
1750 kg a 241 k
Hoci sa Mercedes zdá byť ultraľahký, v skutočnosti má na čom stavať. Jeho pohotovostná hmotnosť je 1750 kg, hoci za volantom sa cíti ako motýľ, ktorý skáče z kvetu na kvet. Pre lepší obraz sa oplatí odkázať na iné sériovo vyrábané automobily. Kompaktné SUV s čistou kapacitou batérie 70 – 80 kWh váži od 1,9 do 2,1 tony a pri každodennom používaní sa rozhodne cíti ako nadváha.
Batéria v prototype Mercedesu má 100 kWh a pridáva na konštrukcii 495 kg. Nie je to zanedbateľné, ale bez nej by nedokázal prekonať hranicu 1 000 kilometrov. Dvadsaťpalcové pneumatiky Bridgestone so sotva deformovateľnou zmesou a 117 solárnych článkov na streche pridávajú 25 kilometrov dojazdu počas niekoľkohodinovej cesty.
Okrem toho sa vlastnosti Mercedesu podobajú vlastnostiam typického elektromobilu. Nasadnite a jazdite potichu niekoľko kilometrov. Podobné, ale úplne iné. Auto je predovšetkým vynikajúco odhlučnené. Je ťažké počuť dokonca aj šuchot pneumatík, ktoré nadväzujú úzky vzťah s asfaltom. Odpor medzi nimi je minimálny. Je to ľahko cítiť, pretože inžinieri použili viacstupňovú rekuperáciu. Ak je táto funkcia vypnutá, EQXX kĺže ako sane na ľade bez straty rýchlosti. V ďalších polohách, ovládaných pádlami na volante, môže byť brzdná sila taká veľká, že zabudnete brzdiť. Je to mimoriadne ľahko cítiť.
Melódia budúcnosti prichádza aj v podobe jedinečných patentov v podobe pohonu s 95-percentnou účinnosťou, chladiacej dosky pohonnej jednotky alebo kompaktných rozmerov výkonného akumulátora. Jeho pohotovostná hmotnosť je o 30 percent nižšia ako pri podobných sériových riešeniach používaných vo výkonných elektrických SUV a limuzínach značky Mercedes.
Mercedes nežije len z elektriny
Elektromobilita je pre Nemcov dôležitým rastovým odvetvím, ale nie jediným. Vision EQXX je vlajkovou loďou technológie budúcnosti. Dokazuje, že hospodárnosť je možná aj v ťažkých elektrických vozidlách a dá sa spojiť s potešením z jazdy, ktoré umocňujú pokročilé multimédiá a množstvo palubnej elektroniky. Čerešničkou na torte zostávajú ekologické materiály použité na väčšinu panelov kabíny. Všetko s cieľom znížiť uhlíkovú stopu na minimum.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toto SUV je v súčasnosti absolútne najúspornejším hybridom číslo 1. Máme nového lídra
Je to skvelá alternatíva k Toyote Yaris Cross. Hybridné, lacnejšie kompaktné SUV sa ničoho nevzdáva
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.