9.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi).
Talianska vláda je v pokročilom štádiu rokovaní s čínskou automobilkou Dongfeng Motor Group o výstavbe novej automobilky v Taliansku, informoval Automotive News.
Snahou talianskej vlády je prilákať do krajiny ďalšieho veľkého výrobcu automobilov. Tým by sa ukončila hegemónia konglomerátu Stellantis v Taliansku – dnes jediného veľkého výrobcu automobilov v Taliansku, ktorý zahŕňa značky ako Fiat, Alfa Romeo, Lancia a Maserati. Vláda v Ríme dokonca uvažuje o prevzatí menšinového podielu v investícii, ktorej cieľom je vytvoriť výrobné centrum pre celú Európu.
Premiérka Giorgia Meloniová, ktorá zastupuje pravicovú vládu, sa snaží zvýšiť domácu výrobu automobilov na 1,3 milióna vozidiel ročne, pričom v roku 2023 ich vyrábala len necelých 800 000. Zaujímavosťou je, že čínsky konglomerát založil v roku 1992 spoločný podnik s Francúzmi, ktorý mal v najlepších rokoch ich spolupráce štyri továrne na čínskom území. Vyrábali sa v nich Citroeny a Peugeoty určené pre čínsky trh.
Ako sa však ukazuje, Dongfeng nie je jedinou čínskou spoločnosťou, s ktorou talianska vláda rokuje. V hre je aj dohoda s čínskou spoločnosťou Chery Auto. Aj v tomto prípade ide o potenciálne investície v krajine.
Konflikt Talianov so Stellantisom
Pred niekoľkými týždňami agentúra Reuters informovala, že talianska vláda v otvorenom konflikte s konglomerátom Stellantis hrozí, že sa nielen otvorí čínskym výrobcom, aby zabezpečila pracovné miesta pre Talianov, ale chce ísť aj o krok ďalej a dať Číňanom niečo navyše. Talianska vláda skúmala možnosť prevziať staré talianske automobilové značky, ktoré vlastnil Stellantis, a ponúknuť ich čínskym spoločnostiam, aby ich povzbudila k založeniu tovární v Taliansku. Plán by zahŕňal značky ako Innocenti a Autobianchi, ktoré zanikli v 90. rokoch.
Podľa denníka Il Sole 24 Ore taliansky minister priemyslu zaregistroval na národnom patentovom úrade verzie oboch značiek, ktoré používajú inú grafiku ako značky zaregistrované spoločnosťou Stellantis. Po prevzatí vládou by sa predmetné značky mohli odovzdať spoločnostiam, vrátane zahraničných spoločností, ktoré majú v úmysle investovať v Taliansku alebo premiestniť výrobné činnosti umiestnené v zahraničí do Talianska.
Počiatky talianskeho konfliktu
Ako uvádza agentúra Reuters, Meloniho vláda je už niekoľko mesiacov v spore so skupinou Stellantis, pričom obviňuje konglomerát zo zanedbávania svojich historických výrobných základní v Taliansku a obmedzovania výroby v krajine. Práve z tohto dôvodu musel byť nový model Alfa Romeo premenovaný z „Milano“ na „Junior“ – spornou otázkou bolo zverenie výroby tohto automobilu poľskej továrni. Talianska vláda sa netají tým, že chce rozšíriť domáci automobilový priemysel tým, že do Talianska priláka čínskeho výrobcu automobilov, bez ohľadu na Stellantis.
Napätie sa ešte zvýšilo, keď Fiat na oslavách 125. výročia založenia spoločnosti v Turíne predstavil nový model Grande Panda vyrábaný v Srbsku. Minister priemyslu Adolfo Urso, ktorý bol prítomný na tomto podujatí, potom vyzval spoločnosť Stellantis, aby obnovila výrobné aktivity v Taliansku. Stellantis pre agentúru Reuters uviedol, že o správach v médiách vie, ale vláda ho o týchto plánoch oficiálne neinformovala.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.