10.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Baidu_Inc).
Čínski taxikári a vodiči osobnej dopravy čoraz častejšie opúšťajú svoje pracovné miesta v dôsledku popularizácie samojazdiacich vozidiel. Všeobecne sa predpokladá, že by mohli byť prvou profesijnou skupinou, ktorú umelá inteligencia zlikviduje. A to už o niekoľko rokov!
Ako uvádza agentúra Reuters, v Číne sa vodiči taxislužieb a osobnej dopravy pozerajú do budúcnosti s čoraz väčšími obavami. To všetko kvôli rastúcej popularite robotických taxíkov.
Všeobecne sa totiž predpokladá, že vodiči osobnej dopravy a taxislužby by mohli byť prvými, ktorým hrozí, že prídu o prácu v dôsledku rozvoja umelej inteligencie. Po uliciach čínskych metropol už jazdia tisíce robotických taxíkov, a to je len začiatok ich expanzie.
Robotaxis už v 19 mestách v Číne
Úrady v Číne podnikli v posledných rokoch rozhodné kroky smerom k možnosti testovania samojazdiacich vozidiel. Zúčastňuje sa na nich najmenej 19 metropol, z ktorých sedem už schválilo testy bez ľudského dohľadu.
Medzi lídrov vo vývoji samojazdiacich taxíkov patria spoločnosti Apollo Go, Pony.ai, WeRide, AutoX a SAIC Motor (okrem iného vlastník značky MG). Spoločnosť Apollo Go oznámila, že do konca tohto roka chce vo Wuhane nasadiť 1 000 autonómnych taxíkov. Do roku 2030 chce zasa obsluhovať už 100 miest.
Spoločnosť Pony.ai, za ktorou stojí Toyota, už má flotilu 300 robotických vozidiela do roku 2026 plánuje na cesty nasadiť ďalších 1 000 takýchto vozidiel. Podľa viceprezidenta tejto spoločnosti bude trvať päť rokov, kým sa stanú ziskovými. Potom budeme svedkami ich mimoriadne dynamického rozvoja.
Samojazdiace taxíky sú na cestách aj v amerických metropolách. Lenže tam sa stretávajú s oveľa väčšou kontrolou ako v Číne a nižšou spoločenskou akceptáciou. Čínske úrady schvaľujú testovanie väčšieho počtu áut s cieľom ešte viac podporiť tamojšiu ekonomiku.
Zatiaľ čo Peking v júni povolil pohyb robotických taxíkov vo vymedzených zónach, Kanton sa rozhodol pre akúkoľvek zónu. Mestská vláda tento mesiac oznámila, že dáva zelenú autonómnym taxíkom na pohyb po celom meste.
Obrovské obavy o pracovné miesta
V Číne je v súčasnosti registrovaných 7 miliónov vodičov osobnej dopravy. Ešte pred dvoma rokmi ich bolo 4,4 milióna. „Keďže osobná doprava poskytuje počas hospodárskeho poklesu pracovné miesta poslednej inštancie, vedľajšie účinky robotických taxíkov môžu vládu prinútiť, aby ich zabrzdila,“ uvádza agentúra Reuters.
V Číne sa vodiči taxislužieb a osobnej dopravy pozerajú do budúcnosti s čoraz väčšími obavami, uvádza agentúra Reuters. To všetko kvôli rastúcej popularite robotických taxíkov.
Všeobecne sa predpokladá, že vodiči služieb prepravy osôb a taxislužieb môžu byť prvými, ktorí budú v dôsledku vývoja umelej inteligencie ohrození stratou zamestnania. V uliciach čínskych metropol už jazdia tisíce taxíkov, a to je len začiatok ich expanzie.
Robotické taxíky zatiaľ na ústupe
Šesťdesiattriročný vodič Wang Guoqiang z Wuhanu považuje samojazdiace vozidlá za hrozbu pre pracovníkov s najnižšou kvalifikáciou. „Jazda taxíkom je práca pre najnižšiu triedu. Ak toto odvetvie zabijete, čo im zostane?“ – Guoqiang sa pre agentúru Reuters sťažoval.
Zatiaľ si však taxikári môžu vydýchnuť. Ukazuje sa totiž, že Apollo Go v súčasnosti stráca 11 000 dolárov ročne na jedno vozidlo pohybujúce sa po Wuhane. Pre porovnanie, auto, ktoré v súčasnosti preváža cestujúcich, v súčasnosti zarába približne 15 000 USD.
Ekonómovia však z dlhodobého hľadiska vidia v automatizácii pracovných miest obrovský prínos. Dôvodom je rastúca demografická kríza, ktorá postihuje Čínu. Na druhej strane, aj u nás tento problém už niekoľko rokov narastá.
„V krátkodobom horizonte je potrebné dosiahnuť rovnováhu v rýchlosti, akou sa vytvárajú nové pracovné miesta a rušia staré,“ – Tang Yao, docent aplikovanej ekonómie na Pekinskej univerzite, pre agentúru Reuters.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
TOP 5 hybridných vozidiel do mesta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.