17.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mitchellsmotorcycles).
Je to prvá dvojkolka na svete, na ktorej je úplne legálne jazdiť bez ochrannej prilby. A to je len začiatok inovácií, ktoré na trhu ponúka skúter typu C.
Motorka s bezpečnostnými pásmi sa zdá byť nezmyslom. Ale len pre ľudí, ktorí si nepamätajú revolučný dizajn BMW C1 z roku 2000.
Inovatívny dizajn modelu C1 vytvorilo štúdio Bertone
BMW C1 je dvojkolka, ktorá má nielen bezpečnostné pásy, ale aj strechu či dokonca nosič batožiny! Začnime však od začiatku. C1 totiž nesie označenie BMW, ale skúter de facto vyvinulo talianske dizajnérske štúdio Bertone. Výroba vozidla trvala od roku 2000 do roku 2002 a skúter sa nikdy nestal predajným hitom. Preto bol projekt nakoniec zrušený hneď na začiatku „životného cyklu“ na trhu.
Myšlienka skútra so strechou nebola na prelome 19. a 20. storočia nijako zvlášť svieža ani nová. Prvé koncepty sa totiž začali prezentovať už v 80. rokoch 20. storočia. Tento projekt sa zasa zrodil v roku 1992. Bol predstavený napríklad na veľtrhu v Kolíne nad Rýnom. Odvtedy trvalo dlhých osem rokov, kým vozidlo získalo súhlas vedenia značky na výrobu.
BMW C1 bolo prvým skútrom, ktoré získalo schválenie na jazdu bez prilby
Dobre, ale kde sa vôbec vzala myšlienka skútra so strechou a bezpečnostnými pásmi? Etymológia je vlastne celkom jednoduchá. Cieľom bolo poskytnúť jazdcovi maximálnu úroveň pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Preto bola strecha vyvinutá s použitím technológie známej z automobilov. Mala špeciálny hliníkový rám. Ten tvorila klietka zo štvorcových profilov s kontrolovanými deformačnými zónami. Štandardom boli aj bezpečnostné pásy s predpínačmi alebo čelné sklo so stieračom a ostrekovačom.
Na ceste do výroby prešiel skúter fázou testovania v rámci 110 hodín počítačových simulácií, crashtestov, videozáznamov, pozorovaní alebo meraní. Výsledok? BMW C1 sa stalo prvým jednostopovým vozidlom na svete, ktoré bolo celosvetovo schválené na jazdu bez prilby.
BMW C1 malo dva motory a cenovku… Matiz alebo Seicento
Spočiatku sa BMW C1 ponúkalo len v jednej pohonnej verzii. Išlo o kvapalinou chladený štvorvalcový motor s objemom 125 cm3. Ponúkal výkon 15 koní a krútiaci moment 12 Nm. V roku 2001 pribudol do palety agregát s objemom 176 cm3 (označený ako 200) s výkonom 18 koní. Táto generovala 17 Nm. Oba motory vyrábala spoločnosť Rotax a boli vybavené bezstupňovou automatickou prevodovkou (CVT). Hlavnou nevýhodou bola hmotnosť jednovalca. Skúter vážil približne 185 kg. To je viac ako motocykle s motormi s objemom 1000 cm3.
Vysoká hmotnosť a slabý výkon však boli len prvým dôvodom nízkeho záujmu trhu. Druhý dôvod nízkej popularity sa týka ceny. Továrenská novinka stála viac ako necelých 5000 EUR. V roku 2001 to bola neúnosná cena. Za rovnaké peniaze si vodič mohol vybrať napríklad úplne nový Matiz alebo Seicento. Nie veľmi pôsobivé, ale vždy 4-miestne autá! Prípadne si kupujúci mohol kúpiť aj lacnejšie skútre.
Výsledkom dvoch rokov výroby a troch rokov predaja bolo, že do sveta sa dostalo len niekoľko desiatok tisíc skútrov typu C. Preto je dnes skúter BMW na trhu s náhradnými dielmi bielym havranom. Oplatí sa teda dnes snáď investovať do tejto dvojkolky? Nie je to zlý nápad. V ponuke nie je núdza o vozidlá v dobrom stave a s nízkym počtom najazdených kilometrov. A tie sa čoskoro stanú mimoriadne vzácne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Poznáte takéto motorky? Iba v jednej krajine sú bežným javom
Bola vybraná najkrajšia cesta v Európe. Pôsobivý výhľad na more a hory
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.