18.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evsqueen).
Leasingové spoločnosti sa čoraz viac zdráhajú ponúkať elektromobily. Ak sa situácia nezmení, povedie to k ďalšiemu poklesu predaja automobilov na batérie. Problémom je najmä vysoká strata hodnoty ojazdených elektromobilov, oveľa vyššia, ako sa predpovedalo pred niekoľkými rokmi. A to spôsobuje, že lízingové spoločnosti zaznamenávajú stratu na každom elektromobile.
Ako funguje lízing auta?
Ako funguje lízing? Táto forma financovania automobilov (aj iných vozidiel) je obľúbená najmä medzi podnikateľmi. Spočíva v tom, že používateľ získa vozidlo od lízingovej spoločnosti, ktorá zostáva jeho formálnym vlastníkom, a platí mesačné splátky, ktoré pokrývajú amortizáciu hodnoty vozidla a prinášajú lízingovej spoločnosti príjem.
Po uplynutí zmluvne stanoveného obdobia (zvyčajne tri až štyri roky) môže užívateľ automobilu vrátiť automobil lízingovej spoločnosti, ktorá ho potom môže predať – už ojazdený – automobil. Tento obchodný model môže fungovať len vtedy, ak je prenajímateľ schopný presne odhadnúť zníženie hodnoty a zostatkovú hodnotu vozidla po niekoľkých rokoch.
V prípade elektromobilov je to veľmi ťažké alebo dokonca nemožné. Keď pominulo počiatočné obdobie fascinácie elektromobilmi, keď ich používanie narazilo na prozaickú realitu života (slabo rozvinutá sieť rýchlonabíjačiek, vysoké ceny elektrickej energie, oveľa nižší reálny dojazd, ako sa deklarovalo), keď skončili dotačné programy, predaj sa prepadol.
Ceny elektromobilov klesli. Nové a ojazdené
Magnát v oblasti elektromobilov Tesla, ktorý sa nemôže zachrániť predajom spaľovacích áut (pretože ich nemá v ponuke), reagoval prudkým znížením cien nových áut. Ostatní výrobcovia nemali inú možnosť ako urobiť to isté.
Takéto zníženie cien nových áut spolu s obavami z klesajúcej kapacity batérií spôsobilo, že zostatková hodnota elektromobilov prudko klesla. Inými slovami, ceny ojazdených elektromobilov veľmi prudko klesli, a to výrazne pod úroveň, ktorá sa predpokladala pred rokom alebo dvoma. Výsledkom je, že lízingové spoločnosti dosahujú stratu z každého kusu, pretože vracajú autá v oveľa nižšej hodnote, ako sa predpokladalo.
Z údajov analytikov vyplýva, že priemerné transakčné ceny ojazdených elektromobilov boli v júli v Nemecku o 24 % nižšie ako pandemické a na britskom trhu až o 30 %. Zároveň ceny ojazdených spaľovacích automobilov…. vzrástli o 15 percent.
Leasing elektromobilov je čoraz drahší
Leasingové spoločnosti sa zachraňujú zvyšovaním cien. V roku 2021 stál lízing elektromobilu v hodnote 45 000 eur v Nemecku (najväčší európsky trh s automobilmi) 284 eur mesačne, pričom splátka za spaľovací automobil v rovnakej hodnote bola 473 eur. Dnes je možné mať spaľovací motor o niečo lacnejšie, s mesačnou splátkou 468 EUR. Za to splátka za elektromobil sa zvýšila na 621 eur.
To však nerieši problém kolísania cien. Preto vedúci pracovníci varujú, že ak ich predpisy prinútia prenajímať len elektromobily, úplne skončia s podnikaním.
„Nebudeme financovať len elektromobily“
Ak budeme nútení prejsť na elektromobilitu príliš skoro, akcionári mojej spoločnosti povedia, že nechcú podstúpiť toto riziko a my skončíme s podnikaním, hovorí pre Automotive News generálny riaditeľ spoločnosti Ayvens, európskeho lízingového giganta s flotilou 3,4 milióna áut v Európe (z toho 10 % tvoria elektromobily). Väčšinovým akcionárom spoločnosti Ayvens je francúzska banka Societe Generale, komerčná inštitúcia, ktorá sa pozerá predovšetkým na zisk.
Prípadné stiahnutie elektromobilov z lízingu alebo koniec lízingových spoločností z automobilového trhu, čomu sa však dá len ťažko uveriť, by bolo pre rozvoj elektromobility ťažkou ranou.
Elektromobily nemajú budúcnosť bez lízingu
Podľa údajov analytickej spoločnosti Dataforce je 60 % nových automobilov, ktoré opúšťajú showroomy v Európe, financovaných prostredníctvom lízingu. V prípade elektromobilov je tento podiel ešte vyšší, a to 80 %. Takmer všetci podnikatelia a polovica súkromných osôb, ktoré si kupujú elektromobil, ho financujú prostredníctvom lízingu.
Agentúra Reuters sa pokúsila zistiť od najväčších lízingových spoločností, koľko na elektromobiloch strácajú a o koľko zvyšujú ceny. Ayvens aj Arval, ktorý má flotilu 1,7 milióna áut (približne 10 percent je elektrických), odmietli poskytnúť informácie, skrývajúc sa za tajomstvo.
Je však známe, aké veľké straty majú veľké požičovne na autách na batérie. Spoločnosť Hertz oznámila, že na predaji približne 20 000 ojazdených vozidiel stratila 150 miliónov USD, zatiaľ čo Sixt uviedol, že nízke zostatkové hodnoty znížili jeho zisk o 40 miliónov EUR.
Lízingové spoločnosti sa obávajú, že Európska komisia môže prinútiť podniky, aby do roku 2030 úplne elektrifikovali svoje vozové parky. Na takéto iniciatívy upozorňuje environmentálna lobby a v júli sa už uskutočnila konzultácia na túto tému. Zatiaľ však nie je jasné, aký bude osud tohto projektu, najmä preto, že rastú pochybnosti o zákaze registrácie spaľovacích automobilov v roku 2035.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Veľký hit značky Kia. Teraz je lacnejší ako hybrid a veľmi spoľahlivý
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.