18.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Olivier Le Moal).
Predplatné a poplatky za predplatné nájdete všade. Niektorí platia mesačne za bezplatné hovory alebo prístup na internet. Iní za prístup k streamovacím platformám s hudbou a filmami. Ďalší za možnosť využívať funkcie, ktoré boli zahrnuté v cene ich vozidla. Japonská značka sa rozhodla pre odvážny krok a núti svojich zákazníkov platiť za možnosti, ktoré mohli byť kľúčovým faktorom pri kúpe konkrétneho modelu.
Mazda, podobne ako iní výrobcovia, ponúka vo svojich vozidlách rozsiahle služby konektivity, ktoré zákazníkom umožňujú diaľkovo ovládať vybrané funkcie vozidla prostredníctvom mobilnej aplikácie. Pomocou smartfónu možno vozidlo otvoriť alebo zatvoriť, objednať sa do servisu, skontrolovať stav vozidla a hladinu paliva a na vybraných trhoch – najmä v USA – možno vozidlo dokonca na diaľku naštartovať. Od roku 2019 bolo využívanie všetkých týchto služieb Mazdy v USA pre zákazníkov bezplatné.
Chcete naštartovať auto? Mazda zavádza predplatné
Po niekoľkých rokoch sa americká divízia japonskej značky rozhodla zmeniť podmienky používania svojich diaľkových zariadení a oznámila zákazníkom, že prístup k aplikácii si bude vyžadovať predplatné vo výške 10 USD mesačne. Nový plán predplatného výrobcu sa stretol so značnou vlnou kritiky zo strany majiteľov. Na internetových fórach nie je núdza o nepriaznivé komentáre. Zákazníci majú dôvod byť nahnevaní.
Zákazníci Mazdy sa cítia podvedení
Hlavne preto, že im chcú odobrať prístup k diaľkovému ovládaniu zámkov a štartovaniu motora. Pre zákazníkov v mnohých štátoch sú to funkcie, ktoré uľahčujú každodenné používanie vozidla. Koniec koncov, vozidlo sa dá vopred pripraviť na jazdu v zime alebo sa dá kabína počas horúcich dní chladiť. Áno, hovoríme o symbolickom poplatku, ale človek, ktorý si kupuje auto za niekoľko tisíc dolárov, má právo cítiť sa podvedený, keď po čase stratí prístup k funkciám, ktorými bolo auto vybavené v deň, keď opustilo showroom.
Predplatné v motorizme nie je ničím novým
Mazda je jednou z mnohých automobilových značiek, ktoré chcú zákazníkom účtovať predplatné za prístup k ďalším službám. Nie je to tak dávno, čo sa v automobilovom svete hovorilo o kontroverznom nápade BMW. Nemecká značka sa totiž rozhodla zaviesť na niektorých trhoch možnosť aktivácie doplnkových prvkov výbavy formou mesačného alebo celoročného predplatného.
Nešlo však o veľmi pokročilé funkcie, iba o vyhrievanie sedadiel alebo volantu. Na vysvetlenie, vyrobené vozidlá už boli vybavené vyhrievanými rohožami, ale výrobca si chcel za ich používanie priplatiť. Od tohto nápadu sa rýchlo ustúpilo, ale výrobca od predplatného úplne neupustil. Dôkazom toho je napríklad adaptívne odpruženie, ktoré sa dnes dá aktivovať aj po kúpe nového vozidla. Pred aktiváciou tejto možnosti na dlhšie obdobie ju môžu zákazníci využívať mesiac zadarmo, ale potom si musia zakúpiť prístup na mesiac, rok, tri roky alebo si službu aktivovať natrvalo.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Potieranie čelného skla auta jablkom. Geniálny trik nielen pre vodičov nákladných vozidiel
Ako zistíte, že vo vašom aute dochádza freón? Príznaky chybnej klimatizácie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.