20.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
Európski výrobcovia bijú na poplach. Spoločnosti vyrábajúce pneumatiky z Číny a Indie postupne preberajú trh starého kontinentu a ponúkajú svoje výrobky za oveľa nižšie ceny ako konkurencia. Problémom je, že nízke výrobné náklady sú okrem iného spôsobené nedostatočnou reguláciou a oveľa miernejšími normami, čo sa následne premieta do nižšej kvality výrobkov.
Spoločnosť Michelin zaznamenala v prvej polovici roka 2024 jasný pokles predaja. Ako vo svojom prejave zdôraznil Florent Menegaux – riaditeľ spoločnosti vyrábajúcej pneumatiky, s podobným problémom sa už dlhší čas stretávajú aj iní európski výrobcovia. Medzi dôvodmi zhoršujúcej sa situácie sa uvádzajú rastúce výrobné náklady a čoraz väčšia expanzia ázijských výrobcov. Podľa riaditeľa spoločnosti Michelin – čínske a ázijské spoločnosti vyrábajúce pneumatiky v podstate nemajú konkurenciu, pokiaľ ide o ceny, ktoré ponúkajú.
Európski výrobcovia pneumatík sú v strate
Spočiatku sa dominancia ázijských spoločností prejavovala najmä na trhu s poľnohospodárskymi a nákladnými pneumatikami. Postupom času sa však čínske a indické spoločnosti začali čoraz viac presadzovať medzi dodávateľmi pneumatík pre osobné vozidlá. Táto situácia sa ešte zhoršila po vypuknutí vojny na Ukrajine a s tým súvisiacim narušením európskeho dodávateľského reťazca. Skutočnosť, že ceny energií výrazne vzrástli, spolu s dopravnými prekážkami, spôsobili, že európski výrobcovia sa ocitli v pozícii zhora nadol voči stále silnejšej konkurencii z Ďalekého východu. Navyše táto konkurencia nie je úplne spravodlivá. Prečo?
Európske technologické a environmentálne normy predstavujú problém
Problémom sú okrem iného prísne európske technologické a environmentálne normy, ktoré výrobné závody v ďalekej Ázii jednoducho nemusia spĺňať. Dodržiavanie mnohých predpisov EÚ a potreba používať bezpečné, testované a neustále kontrolované suroviny výrazne zvyšuje náklady na výrobu, a tým ovplyvňuje konečnú cenu pneumatiky. Ázijskí výrobcovia si s týmito problémami nemusia robiť starosti, a preto môžu vyrábať lacnejšie a v konečnom dôsledku aj lacnejšie vyvážať.
Pri absencii výraznej regulácie zároveň stráca na kvalite samotný výrobok. Pneumatiky z ďalekej Ázie sa v mnohých prípadoch ukazujú ako horšie aj v porovnaní s lacnými pneumatikami od európskych výrobcov. V prípade brzdnej dráhy na snehu sú rozdiely až 10 metrov. V porovnaní s prémiovými pneumatikami majú niektoré pneumatiky z Číny alebo Indie dokonca horšie vlastnosti. Potvrdzujú to porovnávacie štúdie.
To nie je koniec problémov európskych spoločností vyrábajúcich pneumatiky
Pre zákazníkov je však najdôležitejším rozhodujúcim faktorom cena, ktorá môže byť v prípade čínskych pneumatík až o 30 % nižšia ako v prípade európskych pneumatík. Navyše všetko nasvedčuje tomu, že situácia na európskom trhu s pneumatikami sa bude ďalej zhoršovať. Dôvodom má byť úplné embargo na ruské sadze, ktoré sú jednou z najdôležitejších zložiek pneumatík. Doteraz bol práve tento smer najlacnejším zdrojom tejto suroviny pre starý kontinent.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Je bezpečné jazdiť s rozsvietenou kontrolkou tlaku v pneumatikách? Ako funguje systém TPMS
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.