20.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NM2255).
Testovanie vozidla na dynamometri umožňuje skontrolovať stav a výkon motora. Zvyčajne sa vykonáva pri úprave motorovej jednotky alebo pri výmene výfukového systému. Povieme vám, aké typy meraní sú k dispozícii.
Dynamometer – čo to je?
Automobilový dynamometer je základný analytický nástroj, ktorý sa používa na meranie výkonu vozidla vrátane výkonu a krútiaceho momentu. Test sa môže vykonávať s demontovaným motorom alebo umiestnením celého vozidla na stojan s valcami, ktoré simulujú podmienky na ceste. Vozidlo je počas testu pripevnené k zemi.
Aké merania možno testovať na dynamometri?
Na dynamometri možno merať takmer všetky parametre motora a jeho príslušenstva, najmä:
- krútiaci moment
- výkon motora
- plniaci tlak
- prietok a teplota nasávaného vzduchu
- zloženie palivovej zmesi
- otáčky
- predstih zapaľovania
Klasifikácia dynamometrov
Dynamometre sa delia na podvozkové a motorové dynamometre. V prvom prípade možno rozlíšiť ďalšie dva typy: záťažové a zotrvačné.
Podvozkové dynamometre
Podvozkové dynamometre sú najbežnejším typom. Podvozkový dynamometer je skúšobná stolica s valcami, ktorej úlohou je kopírovať podmienky na ceste. Umožňujú „zrýchliť“ vozidlo na určitú rýchlosť a vykonať potrebné merania. Všetko sa vykonáva v dielni, keď vozidlo stojí.
Nosná stránka
Dynamometer so zaťažovacím podvozkom využíva brzdu na zastavenie vozidla počas testovania. Valčeky sa nepohybujú voľne a auto musí prekonať odpor brzdy, aby sa dali do pohybu. To umožňuje vozidlu simulovať napríklad stúpanie do strmého kopca.
Inerciálne
V inerciálnom dynamometri sú zaťažením samotné valce, ktoré sú poháňané kolesami vozidla. Analýzou interných údajov o priemere, hmotnosti a zotrvačnosti valčekov zariadenie vyhodnocuje zrýchlenie, ktorým kolesá vozidla uvádzajú valčeky do pohybu, a na základe toho vypočíta výkon motora.
Dynamometer motora
Dynamometer motora vyžaduje, aby sa pohonná jednotka vymontovala z vozidla a umiestnila na špeciálnu plošinu, ktorá sa môže otáčať okolo vlastnej osi. Merania sa vykonávajú na zotrvačníku, a nie na valcoch ako v prípade podvozkových dynamometrov.
Kedy bude potrebné meranie dynamometra?
Existuje niekoľko situácií, v ktorých je užitočné vykonávať merania na dynamometri.
Montáž plynovej inštalácie
Systémy LPG sa musia kalibrovať, t. j. časy vstrekovania plynu sa musia nastaviť podľa otáčok a zaťaženia motora. Hoci sú regulátory LPG vybavené funkciou automatickej kalibrácie, tá nezodpovedá premenlivému zaťaženiu. Z tohto dôvodu sa odporúča vykonať skúšku na dynamometri, aby sa umožnilo správne nastavenie.
Výmena výfukového systému
Úprava výfukového systému môže ovplyvniť výkon motora a spotrebu paliva. Diagnostika na dynamometri vám umožní podrobne skontrolovať všetky parametre,
Ladenie
Kontrola vozidla na dynamometri by mala byť základným krokom pred ladením motora. Diagnostici skontrolujú stav agregátu a jeho aktuálny výkon a krútiaci moment. Presné merania umožňujú presne naplánovať správnu optimalizáciu softvéru bez toho, aby sa pohonná jednotka vystavila poruchám alebo preťaženiu.
Kedy sa oplatí skontrolovať auto na dynamometri?
Stojí za to vedieť, že okrem výsledkov číselných meraní dostane majiteľ vozidla aj graf s krivkou výkonu a krútiaceho momentu. Na jej základe môže mechanik diagnostikovať mnohé poruchy. Napríklad nepravidelný a členitý graf s klesajúcou a stúpajúcou krivkou krútiaceho momentu môže naznačovať problémy, napr. poruchu ventilov recirkulácie výfukových plynov alebo prietokomeru.
Na druhej strane, ak je krivka relatívne správna, ale motor nevyvíja dostatočný výkon, problém môže spočívať v turbodúchadle, vstrekovačoch alebo zanesenom filtri pevných častíc (v prípade dieselov).
Preto ak máte podozrenie na problémy s motorom, oplatí sa skontrolovať vozidlo na dynamometri.
Pocit poklesu výkonu
Pokles výkonu môže byť príznakom mnohých porúch. Testy na dynamometri môžu ukázať, kde je zdroj problémov.
Vysoká spotreba paliva
Zvýšená spotreba paliva sa často spája s nesprávnym fungovaním motora. Graf z testu na dynamometri môže pomôcť nájsť príčinu.
Výmena turbodúchadla alebo medzichladiča
Hlavnou úlohou turbodúchadla je zvýšiť výkon a účinnosť motora. Preto by sa po jeho výmene malo skontrolovať, či má primeraný výkon a či motor pracuje bez problémov.
Úlohou medzichladiča je ochladzovať stlačený vzduch s cieľom zvýšiť hustotu vzduchu, a tým aj zlepšiť výkon jednotky. Chybný komponent spôsobuje okrem iného zvýšenie spaľovania a zníženie dynamiky jazdy.
Diagnostika poruchy motora
Diagnostika dynamometrom zobrazuje skutočný výkon vozidla a meria všetky parametre motora. Na základe grafu dokáže mechanik presne identifikovať poruchu, a to aj tú najneobvyklejšiu.
Koľko stojí meranie na dynamometri?
Cena testu sa pohybuje od 40 EUR do 90 EUR za komplexné meranie. Závisí najmä od modelu vozidla, počtu prevodových stupňov, maximálnej rýchlosti, ktorú vozidlo dosahuje, ako aj od typu pohonu. Cena je vyššia v prípade vozidiel s vyšším počtom prevodových stupňov a vyšším výkonom. Viac zaplatia aj majitelia vozidiel s pohonom 4×4.
Treba dodať, že zákazníci si budú musieť priplatiť za ďalšie služby, ako je napríklad používanie širokopásmovej sondy. Na druhej strane, ak chce majiteľ vozidla mierne znížiť náklady na samotný dynamometer, môže využiť komplexné služby servisu.
Test trvá približne hodinu a majiteľ vozidla dostane výsledok v podobe grafu krútiaceho momentu a výkonu motora.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Je bezpečné jazdiť s rozsvietenou kontrolkou tlaku v pneumatikách? Ako funguje systém TPMS
Je jazda bez filtra pevných častíc legálna? Koľko stojí výmena DPF/GPF
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.