24.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FluctusOfficial).
Skupina japonských spoločností iniciovala štúdiu s cieľom posúdiť životaschopnosť využívania biometánu vyrábaného zo zvieracích výkalov ako čistého zdroja paliva pre lode. Ak všetko pôjde podľa plánu, toto inovatívne palivo začleníme do miestneho plánu nulových čistých emisií.
V súvislosti so znečistením z dopravy sa najčastejšie poukazuje na neustále rastúci počet automobilov, zatiaľ čo osobné a dopravné plavidlá sa úplne ignorujú, hoci spaľujú nepredstaviteľné množstvo nafty a prispievajú k obrovským emisiám. A v skutočnosti podľa údajov z roku 2021 vypúšťa vodná doprava takmer 940 miliónov ton CO2 ročne, čo predstavuje 2,5 % celosvetových emisií skleníkových plynov, a už roky sa hovorí o potrebe jej modernizácie.
Z tohto dôvodu v súčasnosti čoraz viac prevádzkovateľov vsádza na skvapalnený zemný plyn (LNG), ktorý predstavuje významný krok vpred pri znižovaní emisií skleníkových plynov. LNG je čistejšou alternatívou k uhliu a rope a znižuje emisie CO2 o 25 až 40 %. Vďaka biometánu (Bio-LNG) môže byť ešte ekologickejší. Biometán je moderná forma bioplynu, ktorý po čistení a skvapalnení dosahuje vysoké kvalitatívne parametre.
Biometán ako budúcnosť lodnej dopravy
Veľká japonská lodná spoločnosť Mitsui OSK Lines (MOL) práve predstavila svoju myšlienku na túto tému a spolupracuje s mliekarenskou spoločnosťou Takanashi Milk Products na preskúmaní potenciálu biometánu šetrného k životnému prostrediu. Na štúdii uskutočniteľnosti sa podieľajú aj ďalšie spoločnosti, ako napríklad Hamanaka Town, JA Hamanaka, Hokkaido Gas Co a MOL Sunflower, a v prípade úspechu by tento čistý zdroj energie mohol Japonsku pomôcť dosiahnuť cieľ čistých nulových emisií do roku 2050.
Pripomeňme, že ide o situáciu, keď sa vzniknuté emisie skleníkových plynov kompenzujú opatreniami na ich zníženie alebo odstránenie, čo vedie k nulovej bilancii.
V rámci tejto štúdie šesť organizácií posúdi možnosť využitia celého biometánu vyrobeného v meste Hamanaka alebo jeho časti na pohon tovární a lodí (…). Biometán je účinným zdrojom energie na dosiahnutie konečného cieľa dekarbonizácie, keďže ho možno využiť v súčasnej dopravnej a spotrebnej infraštruktúre
– uvádza sa v tlačovej správe.
Lode budú poháňať kravy. Už žiadne otravovanie životného prostredia
Hlavným cieľom projektu je výroba biometánu z hnoja z miestnych mliekarenských fariem (biometán z fosílnych zdrojov má len obmedzený prínos pre životné prostredie). Ten sa podľa spoločnosti MOL dá bezproblémovo integrovať do existujúcej infraštruktúry, čo uľahčí prechod na ekologickejšiu budúcnosť.
Okrem toho môže tento typ výroby biometánu pomôcť lepšie nakladať s organickým odpadom. T. j. znížiť množstvo skládkovaného odpadu a potenciálne environmentálne riziká.
A hoci sa tu neuvádzajú žiadne podrobnosti o výrobe, princípy fungovania všetkých bioplynových staníc tohto typu sú podobné, t. j. vo fáze hydrolýzy sa zložité organické molekuly rozkladajú na jednoduchšie molekuly. Tie sa potom menia na prchavé mastné kyseliny a ďalej na acetát, vodík a oxid uhličitý a nakoniec sa vo fáze metanogenézy menia na metán a oxid uhličitý.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Saudskoarabský megaprojekt Neom sa pýši flotilou elektrických plávajúcich vodných taxíkov
Koľko stojí výmena batérií vo vozidle Dacia Spring a v hybridnom modeli Duster 3
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.