28.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotausa).
Na ceste k úplnej neutralite CO2 sa používajú všetky typy pohonu. Všetky cesty vedú do Ríma. To je bežné príslovie. Pre takmer všetkých výrobcov automobilov je v súčasnosti cieľom Ríma úplná neutralita CO2. Mnohé spoločnosti sa zameriavajú na stopercentnú elektromobilitu. Nie však v prípade Toyoty.
A to aj napriek tomu, že náznaky nie sú naozaj priaznivé, ako ukazujú najnovšie správy o Toyote. Z celkového počtu 11 233 039 automobilov, ktoré skupina Toyota predlá v roku 2023, sa však len niektoré zaobídu bez spaľovacieho motora. Dodávky batériových elektromobilov (BEV) predstavovali 104 018 kusov.
Elektromobily nie sú jediným riešením
V skutočnosti tvorili elektromobily iba 0,926 % z celkového počtu dodávok v rekordnom roku pre Toyotu a spol. Aj keď sa plánujú niektoré elektromobily v rámci radu „Beyond Zero“ (bZ), spoločnosť verí, že vozidlá na batériový pohon zostanú vždy v menšine. Odhaduje sa, že aj keď Toyota diverzifikovala svoj sortiment elektromobilov, modely poháňané batériami budú tvoriť len 30 % predaja. V rozhovore pre časopis Toyota Times generálny riaditeľ Akio Toyoda povedal:
„Bez ohľadu na to, aký pokrok sa dosiahne v oblasti BEV, si myslím, že budú mať 30-percentný podiel na trhu. Zvyšných 70 percent budú tvoriť vozidlá HEV, FCEV alebo vodíkové motory. Nepochybujem o tom, že vozidlá so spaľovacími motormi prežijú.“
Číra tvrdohlavosť alebo spiatočnícke správanie šéfa šéfov? Vôbec nie. Súvisí to s 11,2 milióna automobilov, ktoré sa spomínajú na začiatku. Toyota predáva svoje vozidlá prakticky vo všetkých krajinách sveta. Ich potreby sa nedajú zosúladiť. Veľké autá v USA, malé autá v Japonsku, pick-upy s jednoduchou technológiou na rozvíjajúcich sa trhoch. Inými slovami: elektrická mobilita sa deje v buši, džungli a púšti.
A tak Akio hovorí jasne: „Mnohí výrobcovia automobilov sa usilujú prejsť na elektrické vozidlá poháňané batériami približne do roku 2030 – 40. Realita je však taká, že nulové emisie do roku 2050 nedosiahneme len tým, že sa všetok predaj nových automobilov zmení na elektromobily.“
Mnohostranný prístup
Toyota preto presadzuje viacnásobný prístup ku klimatickej neutralite na globálnej úrovni. To zahŕňa ponuku rôznych systémov pohonu, ktoré sú prispôsobené príslušným potrebám zákazníkov, trhovým podmienkam a miestnej infraštruktúre v rôznych regiónoch sveta. Portfólio zahŕňa elektrické hybridné systémy, plug-in hybridné systémy, batérie a palivové články, vodíkové spaľovacie motory a e-palivá.
Vývoj všetkých nových produktov sleduje cieľ spoločnosti ponúknuť „mobilitu pre všetkých“ a dosiahnuť úplnú CO2 neutralitu v Európe do roku 2040 a na celom svete do roku 2050. „Mobilita je pre nás v prvom rade sloboda,“ hovorí Simon Humphries, Chief Branding Officer a Head of Design spoločnosti Toyota Motor Corporation. „So slobodou prichádzajú aj príležitosti. V Toyote veríme, že každý by mal mať prístup k príležitostiam, ktoré mobilita ponúka, bez ohľadu na to, kde na svete sa nachádza, bez ohľadu na situáciu a bez toho, aby niekoho nechal v úzadí.“
Viactechnologický prístup Toyoty, alebo „Multi-Path“ (všetky cesty do Ríma…), zapadá do tejto firemnej vízie a má pomôcť vyvinúť nízkoemisné a bezemisné riešenia mobility pre regionálne potreby zákazníkov, aby nikto nezostal pozadu na ceste k CO2 neutralite.
Ďalšie nové elektrické modely pre Európu
Koncom roka 2023 Toyota predstavila niekoľko koncepčných vozidiel, ktoré budú predzvesťou novej generácie batériových elektrických modelov. Technológie, ako napríklad proces Gigacasting a nový operačný systém vozidla Arene, majú ponúknuť novú dizajnovú slobodu a lepší celkový používateľský zážitok.
Medzi batériové elektrické modely, ktoré predstavili spoločnosti Toyota a Lexus, patrili Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, FT-3e, Toyota Sport Crossover Concept a Toyota Compact SUV Concept.
Minulý rok spoločnosť Toyota Motor Europe (TME) tiež oznámila svoj zámer stať sa v Európe do roku 2040 úplne klimaticky neutrálnou. V prvom a druhom kroku sa to týka európskych závodov a výrobných zariadení, ktoré majú byť do roku 2030 prevádzkované CO2 neutrálnym spôsobom. Do roku 2035 chce Toyota úplne znížiť emisie CO2 v nových vozidlách a do roku 2040 dosiahnuť úplnú CO2 neutralitu v celom hodnotovom reťazci a logistike.
„Budeme sa naďalej zameriavať na širokú škálu technológií na znižovanie emisií CO2 a zároveň neustále zvyšovať počet vozidiel s nulovými emisiami, ktoré ponúkame našim zákazníkom,“ vysvetlil Yoshihiro Nakata, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Toyota Motor Europe. Je najvyšší čas, pretože v súčasnosti je v programe iba jedno čisto elektrické vozidlo, bZ4X. Mirai na vodíkový pohon je absolútne špecializovaný produkt.
Do roku 2026 rozšíri Toyota svoju ponuku vozidiel s nulovými emisiami na približne 15 modelov vrátane osobných aj ľahkých úžitkových vozidiel. Očakáva sa tiež, že podiel batériových elektrických vozidiel do roku 2026 prekročí 20 %, čo predstavuje viac ako 250 000 predaných kusov.
Polovodičové batérie od roku 2027/28
Spoločnosť pracuje aj na sérii nových batérií. Prvou je výkonná batéria s konvenčnou štruktúrou, ktorá by mala ponúknuť takmer dvojnásobný dojazd oproti batérii zo súčasného modelu bZ4X – pri súčasnom znížení nákladov o 20 percent.
Nasleduje batéria, ktorá kombinuje dobrú kvalitu s priaznivou cenou a prispeje k rozšíreniu elektromobilov. Má nový tvar a bipolárnu štruktúru a ako hlavný materiál využíva lacnejší fosfát lítia a železa (LFP). V porovnaní s modelom bZ4X chce Toyota dosiahnuť zvýšenie dojazdu o 20 % a zníženie nákladov o 40 %.
Tretím typom batérie, ktorý bude predstavený, je vysoko výkonná batéria s bipolárnymi technológiami a katódou s vysokým obsahom niklu. Toyota očakáva ešte nižšie náklady a ešte väčší dojazd v porovnaní s výkonnou batériou.
Andrea Carlucci, viceprezident spoločnosti Toyota Motor Europe, v súvislosti s vyhliadkami prvých polovodičových batérií Toyota povedal: „Dosiahli sme technologický prielom v oblasti životnosti polovodičových batérií, ktorá bola dlhé roky výzvou. V súčasnosti vyvíjame proces pre sériovú výrobu a plánujeme uviesť na trh do roku 2027 – 2028 s výrobnou kapacitou desiatok tisíc vozidiel.“
Od začiatku sa plánuje čas nabíjania od 10 do 80 % len 10 minút.
Kam smeruje vodík?
K realizácii plánovaných cieľov Toyoty významne prispieva aj vodík a jeho rastúca infraštruktúra. V segmente osobných vozidiel už spoločnosť ponúka sedan Mirai s palivovým článkom a nedávno predstavila model Crown s palivovým článkom. Ale: „Skúšali sme to s Mirai, ale neboli sme úspešní,“ povedal šéfkonštruktér Toyoty Hiroki Nakajima. Pokiaľ ide o vodík, koncern sa chce v budúcnosti viac zamerať na úžitkové vozidlá.
V komerčnom sektore Toyota integruje svoju technológiu palivových článkov aj do ťažkých nákladných vozidiel, autobusov, lodí a pick-upov, ako napríklad do prototypu Toyoty Hilux s pohonom na palivové články.
Na základe svojich rozsiahlych skúseností Toyota už vyvíja novú generáciu systémov palivových článkov na báze vodíka, ktorých uvedenie na trh sa očakáva v roku 2026.
Elektromobily s manuálnou prevodovkou
Našťastie, Akio Toyoda je skutočný „Car Guy“ a v januári 2023 povedal: „Pre nás, milovníkov áut, existuje cesta, ktorá je neutrálna z hľadiska emisií uhlíka! Nechceme za sebou nechať žiadneho milovníka áut!“ Na prvý pohľad dosť bláznivý nápad do toho zapadá:
Očakáva sa, že Toyota od roku 2026 prinesie do svojich elektrických vozidiel simulovanú manuálnu prevodovku ako voliteľnú možnosť. Japonská automobilka nechce svoje elektromobily vybaviť len šiestimi alebo siedmimi prevodovými stupňami, ako je to dnes u väčšiny manuálnych prevodoviek.
V patentovej prihláške spoločnosti Toyota na manuálnu prevodovku EV sa uvádza, že počet „prevodových stupňov“ takejto jednotky nie je technicky obmedzený. Obrázky zverejnené spolu s technickým dokumentom ukazujú až 14 prevodových stupňov. Ako to vlastne funguje? Aj to vysvetľuje automobilka.
Patent veľmi podrobne opisuje, ako takýto systém funguje. Stručne povedané, vodič si môže vybrať presne taký počet prevodových stupňov, aký chce. „Počet virtuálnych prevodových stupňov môže byť šesť stupňov alebo viac či menej ako šesť stupňov,“ uvádza sa v dokumente. „Vodič si môže vybrať požadovaný vzor podľa svojich preferencií.“
V skutočnosti samozrejme nejde o skutočnú radiacu páku, ale o softvérovú simuláciu. Je však nainštalovaný ďalší pedál (ktorého odpor je pravdepodobne generovaný elektromotorom), „otáčkomer“ a radiaca páka. Prevodový stupeň sa zaraďuje ako v bežnej manuálnej prevodovke, ale páka sa po ovládaní môže vrátiť do neutrálu.
Kiichiro Toyoda, zakladateľ konštrukcie vozidiel v spoločnosti Toyota a Akiov starý otec, kedysi pevne veril v hodnotu výskumu ako takého, aj keď sa to len zriedkakedy priamo premietlo do zlepšenia výroby alebo nových výrobkov. Do budúcnosti by sa patrilo dodať: Flexibilita je dobrá. Nesmieme sa však stratiť v bludisku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota s dvoma úplne novými modelmi. V ponuke nie je nič podobné
Zločin sa v Brazílii stal takým každodenným javom, že Toyota ponúka nepriestrelnú Corollu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.