28.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Toa55).
Niekoľko miliónov dieselových áut by mohlo byť čoskoro vyradených z prevádzky v dôsledku konania, ktoré v súčasnosti prebieha na Európskom súdnom dvore. Predmetom sporu je rozpor medzi emisiami výfukových plynov dosiahnutými pri homologizačných testoch a skutočnou úrovňou znečistenia. Len v Nemecku hrozí vyradenie viac ako 8,2 milióna automobilov. Na celom kontinente ide o desiatky miliónov áut.
Hoci od vypuknutia škandálu Dieselgate uplynulo už viac ako deväť rokov, jeho dôsledky môžu mať pre milióny vodičov stále fatálne následky. Na Európskom súdnom dvore prebiehajú dva súdne spory týkajúce sa spôsobu schvaľovania, resp. výkladu emisií výfukových plynov dieselových vozidiel. Prípad je vážny, keďže podľa nemeckého ministra dopravy je v hre osud 8,2 milióna dieselových áut registrovaných len v Nemecku.
8,2 milióna dieselov do šrotu? Varuje nemecký minister dopravy
Nemecký minister dopravy Volker Wissing už začiatkom augusta napísal v tejto veci Ursule von den Leyenovej. Wissing varuje, že osud miliónov áut registrovaných v EÚ závisí od stanoviska Súdneho dvora EÚ. Prečo? Ide o nezrovnalosti medzi deklarovanými a skutočnými emisiami automobilov, ktoré – aspoň teoreticky – spĺňajú emisné normy Euro 5 a Euro 6. Teda tých, ktoré boli vyrobené v rokoch 2011 až 2018.
Pripomeňme, že do septembra 2017 sa vozidlá na získanie takzvanej typovej homologizácie testovali podľa normy NEDC, a teda len v laboratórnych podmienkach. To otváralo široký priestor na zneužívanie, napríklad používanie nepovolených postupov v podobe porážkových zariadení na zníženie výkonu systémov znižovania emisií v „reálnom“ živote. Po škandále Dieselgate sa rozhodlo, že testovanie by malo prebiehať aj v podmienkach, ktoré viac zodpovedajú reálnemu používaniu, čo viedlo k zavedeniu postupu WLTP. Po zavedení nového postupu sa však ukázalo, že mnohé dovtedy schválené vozidlá v skutočnosti nespĺňajú emisné normy stanovené európskymi predpismi, a to ani tie, ktoré vyplývajú z rekordov NEDC.
Nemeckí vodiči sa sťažujú spoločnosti Mercedes. Zmiznú z ciest milióny dieselov?
Ide o prípady C 251/23 a C 308/23, ktoré sú predmetom konania pred Súdnym dvorom Európskej únie. V oboch prípadoch je žalovanou stranou spoločnosť Mercedes-Benz a obavy sa týkajú fungovania systémov regulácie a obmedzovania emisií v automobiloch s emisnými normami Euro 5 (prípad C 251/23) a Euro 6 (prípad C 308/23). Zákazníci Mercedesu, ktorí sa cítili byť podvedení skutočnou úrovňou emisií svojich vozidiel, zažalovali spoločnosť na nemeckom súde a požadujú od výrobcu náhradu škody.
Súd v Duisburgu sa ocitol v ťažkej situácii, pretože žaloby preukázali, že skutočné emisie oboch vozidiel boli skutočne výrazne vyššie, ako deklaroval výrobca. Súd preto požiadal Európsky súdny dvor o právnu pomoc (žiadosť o prejudiciálne konanie na Súdnom dvore EÚ).
Osud nafty v Európe je ohrozený. Stačí jedna veta a milióny áut budú zošrotované
Dalo by sa povedať, že v oboch prípadoch ide „len“ o peniaze, t. j. o získanie odškodnenia od Mercedesu. Problémom je, že rozsudok v prospech žalobcov bude mať podľa názoru nemeckého ministra dopravy gigantický dosah na milióny vodičov v celej EÚ.
Súd v Duisburgu sa okrem iného pýta Súdneho dvora EÚ: „či je osobné vozidlo so vznetovým motorom, na ktoré sa vzťahuje emisná norma ‚Euro 5‘ […], nezlučiteľné s ustanoveniami práva EÚ, ak je vzhľadom na povahu jeho konštrukcie a spôsob riadenia funkcií, ktoré sú v ňom zabudované, vopred známe, že pri zahriatí motora emituje viac ako 180 mg oxidov dusíka na kilometer v ‚zmesi‘, a to aj vtedy, keď je v tomto stave podrobené skúšobnej prevádzke podľa postupu NEDC.“
Odpoveď „nie“ bude znamenať, že vozidlá schválené podľa postupu NEDC nespĺňajú požiadavky európskeho práva. Toto stanovisko Súdneho dvora EÚ, na ktoré poukázal nemecký minister dopravy Wolker Wissing, otvára priamu cestu k spochybneniu schválenia miliónov dieselových vozidiel predaných v Európe.
Máte starý diesel? Odvezú vám auto, ale dostanete odškodné
Tento scenár je pravdepodobný a mohol by znamenať obrovské problémy nielen pre nemeckých výrobcov automobilov, ale aj pre štátne inštitúcie vo všetkých členských štátoch.
Ak Súdny dvor EÚ dospeje k záveru, že homologizácia starších dieselových vozidiel je nesprávna a že emisné limity sa musia dodržiavať nielen v laboratóriu, ale aj na cestách, majitelia dotknutých vozidiel budú môcť od výrobcu automobilov žiadať odškodnenie
– upozorňuje ADAC
Právny expert ADAC Klaus Heimgärtner tvrdí, že vzhľadom na veľký počet týchto vozidiel by mohli podať sťažnosť na Spolkový úrad pre automobilovú dopravu, ktorý vydal schvaľovacie dokumenty.
Nemecko to pokazilo, ale urobí EÚ krok späť?
Vízia, ktorú šíria ADAC a Wissing, je samozrejme najchmúrnejším scenárom nielen pre výrobcov automobilov a ich majiteľov, ale aj pre nemecké orgány. Môžeme očakávať, že ESD podľahne tlaku nemeckej lobby a napokon rozhodne v prospech Mercedesu. Komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton v reakcii na Wissingov list ubezpečuje, že EK nemá v úmysle zaviesť opatrenia, ktoré by „akýmkoľvek spôsobom znevýhodňovali občanov, ktorí si v dobrej viere kúpili autá“.
Lenže (aspoň teoreticky) stanoviská EK nemajú vplyv na nezávislý Európsky súdny dvor.
Samotný prípad bude ešte dlho elektrizovať vodičov dieselových vozidiel, keďže stanovisko Súdneho dvora EÚ sa očakáva najskôr v novembri. To znamená, že verdikty súdu v Duisburgu budú s najväčšou pravdepodobnosťou známe budúci rok.
ADAC vo svojej najnovšej publikácii priamo označuje myšlienku „stiahnutia“ už registrovaných vozidiel za „absurdnú“. A zastáva stanovisko, že stanovisko ESD nemôže mať „retroaktívny účinok“. „Naliehavo“ však vyzýva predstaviteľov Európskej komisie na ‚účinné vysvetlenie‘, aby ‚nedošlo k zavádzaniu zákazníkov‘.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Diesel má budúcnosť, tvrdí šéf Toyoty
Aký je rozdiel medzi štandardnou a prémiovou naftou? Aký vplyv majú na váš motor
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.