3.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).
Ak výrobcovia udržia tempo vývoja elektromobilov, ich najväčší problém, ktorým je obmedzený dojazd, čoskoro prestane vodičom brániť v spánku. Z nedávnej analýzy ADAC vyplýva, že dojazd elektromobilov ponúkaných v Európe sa za posledných 13 rokov viac ako strojnásobil. Stane sa dojazd 500 km čoskoro normou? Do roku 2035, kedy bude v EÚ zakázaná registrácia nových spaľovacích automobilov, sa takýto scenár zdá byť veľmi pravdepodobný.
Nemecký automobilový klub ADAC začal testovať elektromobily na dojazd a spotrebu energie už v roku 2010. Odvtedy sa toho na trhu udialo viac než dosť. Týka sa to nielen kapacity samotných batérií. Výrobcovia urobili obrovský pokrok aj z hľadiska účinnosti pohonného ústrojenstva alebo riadenia spotreby energie. Výsledky?
500 km na jedno nabitie. Rýchly vývoj elektromobilov
V súčasnosti je na nemeckom trhu už 14 vozidiel, ktoré sa v testoch ADAC môžu pochváliť dojazdom viac ako 500 km na jedno nabitie. Rekordmani, BMW iX xDrive 50 a Lucid Air Dual Motor Grand Touring AWD, sa už môžu pochváliť dojazdom 610 km. Samozrejme, hovoríme o extrémne drahých prémiových vozidlách, ale treba povedať, že veľmi pôsobivé sú aj výsledky niektorých vozidiel umiestnených oveľa nižšie.
Skvelým príkladom je napríklad Hyundai Ionic 6 s balíkom UNIQ a pohonom jednej nápravy. Vozidlo vybavené batériou s čistou kapacitou 77,4 kWh prešlo v teste ADAC 555 km na jedno nabitie. To znamená, že priemerná spotreba energie bola len 15,5 kWh/100 km.
V skutočnosti získavajú 20 km ročne
Najpôsobivejšie je však porovnanie priemerného dojazdu testovaných vozidiel za posledných 13 rokov.
Keď ADAC začal v roku 2010 testovať prvé elektromobily v tomto smere, mali priemerný dojazd na jedno nabitie len 123 km. V roku 2018, t. j. v čase, keď už na cestách „vládla“ nová generácia elektromobilov na batérie, bol priemerný dojazd už 285 km.
Teraz, 13 rokov po prvých cestných testoch ADAC s elektromobilmi, je priemerný dojazd testovaných plug-in vozidiel ADAC 393 km. To znamená, že štatisticky sa tempo vývoja elektromobilov prejavuje v náraste dojazdu o 20 km ročne.
Najväčší problém elektromobilov. Veľká batéria nie je všetko
To je, samozrejme, veľké zovšeobecnenie, pretože trh s elektromobilmi sa medzitým určite zahustil a vstúpilo naň mnoho prémiových výrobcov. Nič to však nemení na skutočnosti, že reálny dojazd 300 (a viac) kilometrov dnes ponúkajú autá zamerané aspoň v zásade na masový trh, ako napríklad BMW, ktoré má veľkú kapacitu batérie:
- Nissan Leaf Tekna+ so 64 kWh batériou (300 km v teste ADAC),
- VW ID.3 Pro Performance (58 kWh netto, 335 km v teste ADAC),
- Renault Mégane E-TECH Electric EV60(60 kWh netto, 365 km v teste ADAC).
Konečný rozsah je samozrejme výsledkom mnohých faktorov. Montáž batérií s vyššou kapacitou do vozidla nemusí byť paradoxne vôbec najlepší nápad, pretože vyššia hmotnosť znamená, samozrejme, vyššiu priemernú spotrebu energie. Pozitívom však je, že výrobcovia sa v oblasti riadenia spotreby energie stále zlepšujú. Napríklad také „populárne“ modely ako Opel Astra Eletric GS (16,5 kWh/100 km), Citroen e-C4 X (16,7 kWh/100 km) a Dacia Spring Electric 65 Extreme (16,7 kWh/100 km) v súčasnosti spotrebujú v testoch ADAC menej ako 17 kWh na 100 km.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prvé elektrické SUV značky Suzuki bude uvedené na európsky trh v roku 2025
Nie Tesla a nie čínske elektrické vozidlá. Je tu nový líder predaja
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.