Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Kia predstavuje nové technológie regulácie teploty pre elektromobily

4.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo). Nanochladiaca fólia pre teplo, sálavé vykurovanie proti chladu a rozmrazovanie čelného skla. „Deň tepelnej techniky“: Názov najnovšieho podujatia Hyundai-Kia bol zvolený správne, keďže sa...

4.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo).

Nanochladiaca fólia pre teplo, sálavé vykurovanie proti chladu a rozmrazovanie čelného skla. „Deň tepelnej techniky“: Názov najnovšieho podujatia Hyundai-Kia bol zvolený správne, keďže sa týkal opatrení na boj proti horúčavám, ako aj efektívneho vykurovania.

Kia predstavuje nové technológie regulácie teploty pre elektromobily.
Foto: youtube.com/@MyCarlo

Spoločnosť predstavila tri technológie určené na zvýšenie komfortu v elektromobiloch v horúcom a chladnom počasí. V horúčavách by mala pomôcť nanochladiaca fólia na okná, sálavé kúrenie by malo udržať nohy v teple v chlade a kórejskí odborníci vyvinuli sklo s kovovým povlakom na rozmrazovanie okien. Všetky tri technológie sú už pripravené na sériovú výrobu.

Nanochladiaca fólia

Nanochladiaca fólia aplikovaná na čelné sklo vozidla je navrhnutá tak, aby pomáhala bojovať proti teplu. Na rozdiel od bežných tónovacích fólií nanochladiaca fólia nielenže blokuje infračervené žiarenie prichádzajúce zo slnka (často nazývané tepelné žiarenie), ale zároveň teplo opäť prepúšťa von. Fólia sa totiž skladá z troch vrstiev: Dve z nich odrážajú prichádzajúce žiarenie, tretia vyžaruje infračervené žiarenie strednej vlnovej dĺžky. To by potom malo byť vyžarované smerom von.

Fóliu možno použiť spolu s existujúcimi tónovacími fóliami bez ďalšieho zhoršenia priepustnosti svetla. Pri porovnaní sa ukázalo, že nanochladiaca fólia dokáže znížiť teplotu v interiéri o viac ako 12 stupňov.

Druhá technológia tiež súvisí so sálavým teplom, hoci je menej vhodná pre toto ročné obdobie: pri sálavom vykurovacom systéme vyžaruje vykurovacie teleso sálavé teplo na nohy cestujúcich. V chladnom počasí by sa tak mali nohy zohriať do troch minút. Údajne sa tým ušetrí až 17 % energie – pravdepodobne v porovnaní s bežným vykurovaním miestnosti.

Vykurovací prvok môže dosiahnuť teplotu 110 stupňov a je obalený tkaninou, ktorá vyžaruje infračervené lúče. Bezpečnostný systém rozpozná fyzický kontakt a okamžite zníži teplotu, aby sa zabránilo popáleniu. Vozidlo Kia EV9 predvedené na podujatí má deväť vyhrievacích panelov, ktoré sú umiestnené na stĺpiku riadenia, dverách vodiča a stredovej konzole, ako aj na dverách predného spolujazdca a pod podlahou odkladacej schránky. Systém sálavého vykurovania má byť integrovaný do budúcich modelov. Lexus už ponúka podobný systém v modeli RZ.

Existujúca výkonová elektronika

Tretí systém je užitočný v chladnom aj horúcom období. Na jeseň a v zime pomáha sklo s kovovou vrstvou odstraňovať ľad a vlhkosť z okien. Na rozdiel od bežných ohrievačov čelného skla, ktoré pracujú s tenkými volfrámovými drôtmi v čelnom skle, je však na ohrev okien potrebný 48-voltový systém – nie je teda vhodný pre bežné spaľovacie motory. Elektromobil si pravdepodobne bude vyžadovať znižovací menič, ak sa na tento účel nedá použiť existujúca výkonová elektronika (ako v prípade dômyselnej 400-voltovej znižovacej konverzie 800-voltových automobilov skupiny Hyundai-Kia).

Nanochladiaca fólia dokáže znížiť teplotu v interiéri o viac ako 12 stupňov.
FOTO: youtube.com/@halooto

Vďaka usadzovaniu kovových pár možno okná úplne rozmraziť do piatich minút pri teplote mínus 18 stupňov, čo je podstatne rýchlejšie a energeticky úspornejšie ako pri použití klimatizácie. V lete kovový povlak tiež blokuje minimálne 60 % slnečnej energie, čím znižuje potrebu chladenia. Technológia sa má použiť v budúcich vozidlách.

Na rozdiel od začiatkov dnes v elektromobile nemusíte mrznúť, ale účinnosť regulácie teploty zostáva problémom. Nanochladiaca fólia koncernu Hyundai-Kia má zrejme poskytovať lepšiu ochranu pred slnečným žiarením ako tónované okná – ak je to skutočne tak, bol by to dobrý nápad.

Skeptickejší sme v prípade sálavého vykurovacieho systému, ktorý by mal fungovať efektívnejšie ako vyhrievanie miestnosti, ale podstatne menej efektívne ako vyhrievanie sedadiel. To znamená, že je to pravdepodobne systém len pre tých, ktorí sú mimoriadne citliví na chlad. Opatrní sme aj v prípade tretieho systému: odparovanie kovov dokáže urobiť oveľa viac ako bežné vyhrievanie čelného skla, ale vyžaduje 48-voltový systém, čo pravdepodobne výrazne zvyšuje náklady.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nový patent na horúce dni. Umožňuje ochladiť interiér vášho auta o 20 stupňov

Najspoľahlivejšie ojazdené vozidlá. Ktorým výrobcom sa treba vyhnúť?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ako dlho trvá premlčacia lehota dopravného priestupku?

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thesouthcarolinasecessioni3637). Tu sa dozviete, koľko mesiacov trvá, kým sa dopravný priestupok premlčí. Keď vodič poruší pravidlá cestnej premávky, hrozí mu…

Kríza batérií v Európe pokračuje

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Spoločnosť Northvolt zatvorí svoj najväčší závod a prepustí zamestnancov. Európsky batériový priemysel prechádza ťažkým obdobím. Mnohí výrobcovia prehodnocujú svoje…

Pirelli sa spája so spoločnosťou Bosch pri vývoji superinteligentných pneumatík

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FarwellInvestor). Na základe novej dohody o spolupráci poskytne spoločnosť Bosch svoje odborné znalosti v oblasti hardvéru a softvéru Na základe…

Cupra Terramar – 5 vecí, ktoré by ste o nej mali vedieť

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RastoChvalaofficial). Cupra zvyšuje vzrušenie! Terramar je najnovším modelom značky, ktorým sa začína úplne nová éra v histórii SUV španielskeho výrobcu.…

Prečo sa autá balia do červenej fólie? Je to jasný odkaz

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoAuctionRebuilds). Youtuber sa vybral na dvor aukčného domu, aby si našiel ďalšie auto na projekt. Jeho pozornosť upútalo parkovisko plné…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov