5.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CAR-TV).
Plne autonómne riadenie? Diaľničný asistent v BMW 5 vám umožní prejsť niekoľko stoviek kilometrov bez toho, aby ste sa dotkli volantu alebo ovládali plynový a brzdový pedál. Stačí sledovať situáciu na ceste a prípadne potvrdiť zmenu jazdného pruhu pohľadom do zrkadla, napríklad pri predbiehaní pomalšie idúcich vozidiel. Pozrite sa, ako to funguje v praxi.
Už som viackrát diskutoval a demonštroval, ako fungujú pokročilé asistenčné systémy Professional vo vozidlách BMW. Pripomeniem vám, čo dokázalo BMW X5 už pred niekoľkými rokmi, o niečo neskôr BMW iX a nedávno BMW radu 7, ktoré jazdilo autonómne v premávke viac ako 30 minút. Presne tak: autonómne. Kedy môžeme hovoriť o plne autonómnej jazde?
Úroveň autonómie 1 zabezpečuje adaptívny tempomat, ktorý okrem iného nezávisle prispôsobuje svoju rýchlosť vozidlám idúcim vpredu. Úroveň 2 nastáva vtedy, keď asistenčné systémy dokážu viesť vozidlo v obsadenom jazdnom pruhu. V angličtine sa to označuje ako „feet off & hands off“. V úrovni 3 hovoríme o „eyes off“, takže sa počas jazdy môžete venovať napríklad čítaniu knihy. Na akej úrovni je BMW radu 5?
Diaľničná asistencia v BMW 5
Formálne BMW 5 a diaľničný asistent (súčasť asistenčných systémov Professional) stále fungujú v rámci 2. úrovne autonómie, ale čo najviac za jej všeobecne akceptovaným rámcom. Reálne stačí, aby vodič sledoval cestu pred sebou, ktorú monitorujú palubné systémy, a o zvyšok sa postará počítač riadiaci činnosť motora, bŕzd a volantu. Dôležité je, že neexistuje žiadne odpočítavanie do výzvy na prevzatie riadenia! Pozrite sa, ako to funguje v praxi na nemeckej diaľnici.
Na vyhovujúcich úsekoch diaľnice (napríklad tam nesmú byť žiadne práce na ceste) sa aktivuje funkcia „Assist Plus“, čo je práve diaľničný asistent, ktorý vám umožní úplne a na dlhý čas dať ruky preč od volantu. Na obrazovkách (vodičovej, stredovej a HUD) sa zobrazujú informácie o aktivácii systému a od tohto momentu už BMW radu 5 jazdí autonómne. Rýchlosť sa automaticky prispôsobuje rýchlostným obmedzeniam (vrátane dočasných), dopravnej situácii (napr. pomalšie idúcim vozidlám), a ak nie sú žiadne obmedzenia, tempomat je nastavený na 130 km/h (maximálna rýchlosť, pri ktorej môže diaľničný asistent fungovať).
Aj zmenu jazdného pruhu
Ako môžete vidieť na videu, BMW 5 v tomto jazdnom režime veľmi dobre prechádza zákrutami, pričom sa drží stredu obsadeného jazdného pruhu a zároveň si udržiava bezpečný odstup od prechádzajúcich vozidiel. Funguje to tak dobre, že cestujúci na zadných sedadlách si možno ani neuvedomujú, že riadi počítač, a nie vodič. Žiadne trhanie, prudké zrýchľovanie/brzdenie alebo nepríjemné zmeny smeru jazdy.
BMW 5 s aktívnym diaľničným asistentom tak dokáže prejsť nie len niekoľko desiatok, ale aj niekoľko stoviek kilometrov. Tak dlho, kým nám navigačný systém neoznámi, že musíme napríklad zísť z diaľnice. Výjazd z diaľnice zvládne BMW 5 samo, ale výjazd z diaľnice musí zvládnuť vodič.
Aká dôležitá je navigácia? Bez nej palubný počítač BMW 5 nevie, kam idete, takže neumožní napríklad autonómnu zmenu jazdného pruhu.
Autonómna zmena jazdného pruhu s vizuálnym potvrdením
Čo by to bolo za autonómnu jazdu, keby auto nedokázalo samo predbiehať pomalšie idúce vozidlá? Ako to vyzerá, ste mali možnosť vidieť vo videu vyššie v rámci systému BMW Active Highway Assist. Pre záznam:
V priaznivej situácii – pred vami je zreteľne pomalšie vozidlo, v ľavom pruhu nie je nikto v tesnej blízkosti – počítač navrhne zmenu jazdného pruhu. O tom sa zobrazí správa (aj na HUD), ako aj tichý zvukový signál. Potom sa stačí pozrieť do pravého zrkadla a BMW 5 začne vykonávať manéver. Ako dlho trvá, kým sa pozriete? Približne sekundu, presne toľko, koľko sa pozeráme v každodenných situáciách, aby sme sa uistili, že môžeme zmeniť jazdný pruh.
Samozrejme, táto automatická zmena jazdného pruhu sa vykonáva s veľkou bezpečnostnou rezervou. Počítač potrebuje niekoľko stoviek metrov (200-300 m) voľného priestoru v jazdnom pruhu, do ktorého sa chcete zaradiť, aby to „vyhodnotil“ ako bezpečnú situáciu. Neexistuje teda žiadna možnosť, že by ste sa niekomu vtlačili tesne pred kapotu, hoci definícia pojmu „tesne pred“ samozrejme veľmi závisí od konkrétneho vodiča. BMW 5 sa v takýchto situáciách správa opatrne, pre mnohých dokonca veľmi opatrne.
Postrehy a zaujímavosti
Aj keď máme nasadené okuliare, kamera vidí naše oči. Na druhej strane, ak ich pevne zatvoríme, napr. počas jasného slnečného dňa, bude mať problém určiť, či sa pozeráme na cestu, alebo sme zaspali za volantom. Tieto spomienky viditeľné na videu boli spôsobené práve tým, že som mal oči pevne zatvorené.
Diaľničný asistent sa na trojprúdovej ceste drží v strednom pruhu. Inžinieri si uvedomili, že pravý pruh je aj tak obsadený nákladnými vozidlami a že nie je praktické zísť do pravého pruhu v iných situáciách, ako keď to indikuje navigácia (napr. výjazd z diaľnice). V určitých situáciách (ako je vidieť napríklad na videu) to vyvoláva oprávnené otázky o kultúre jazdy. Zatiaľ čo na Slovensku je možné predbiehať v pravom pruhu (na väčšine ciest), v Nemecku je to na diaľnici zakázané.
Assist Plus
„Assist Plus“ funguje do rýchlosti 130 km/h a ani o kilometer za hodinu viac, čo znamená, že ak niekto jazdí pred vami rýchlosťou napríklad 125 km/h, počítač ho nenavrhne predbehnúť, pretože manéver by trval príliš dlho. Mimochodom, na videu môžete vidieť, že auto, ktoré ma predbiehalo – zhodou okolností to bolo BMW X3 – išlo najprv výrazne pomalšie, a potom, keď som začal predbiehať, zrýchlilo, čo znamenalo, že som bol v ľavom pruhu dobrých niekoľko desiatok sekúnd s netrpezlivými vodičmi za mnou. Samozrejme, vždy môžete sami prevziať kontrolu, zrýchliť a dokončiť manéver rýchlejšie, ale ak bolo cieľom zistiť, ako asistent funguje v praxi, kontrolu som neprevzal.
Diaľničný asistent vo vozidlách BMW je zatiaľ funkčný len v troch krajinách: Kanada, USA a Nemecko. Je to dôsledok právnych predpisov, ktoré umožňujú fungovanie systému vyvinutého spoločnosťou BMW. Pri prezentácii BMW 5 v Portugalsku pred niekoľkými mesiacmi bol systém v prevádzke vďaka výslovnému, dočasnému súhlasu miestnej vlády v tejto veci. Bude k dispozícii aj na Slovensku, a ak áno, kedy? To závisí od regulačných orgánov.
Funguje táto forma autonómie aj v daždi? Áno, počas testu som mal dokonca možnosť do takéhoto počasia zasiahnuť. Keď je viditeľnosť na trati výrazne obmedzená – napr. kvôli snehu – diaľničný asistent samozrejme nebude k dispozícii.
Slovo na záver
BMW už dávno poskytuje možnosť skutočne autonómnej jazdy v silne spomalenej mestskej alebo diaľničnej zápche, pričom vozidlo sa samo rozbehne bez ohľadu na to, ako dlhá bola zastávka. Samozrejme, ak už bola rýchlosť do kopca výrazná, museli ste prevziať kontrolu – v zmysle: dotknúť sa volantu. Teraz je tu diaľničný asistent, ktorý umožňuje plne automatickú jazdu, pokiaľ je vodič pozorný – pozerá na cestu. Nie je to úplná autonómia v zmysle úrovne 3 alebo 4, ale je to úroveň, ktorá výrazne znižuje únavu vodiča.
Iste, značná časť vodičov bude jazdiť rýchlejšie a v mnohých situáciách pravdepodobne aj efektívnejšie, čo bude spôsobené najmä zachovaním menšej bezpečnostnej rezervy (čím nechcem povedať, že pôjde o nebezpečnú jazdu). Najdôležitejšie však je, že BMW ukazuje, že je skutočne prakticky pripravené na plnú autonómiu v určitých situáciách – už dnes!FPol
Cesta redaktora Antywebu do Nemecka s cieľom otestovať diaľničného asistenta vo vozidle BMW 5 sa uskutočnila na náklady a pozvanie spoločnosti BMW Slovenska. Značka nemala žiadny vplyv na obsah ani na predchádzajúci pohľad na uvedený článok.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová generácia BMW radu 5 Touring. To najlepšie ešte len príde
Celá pravda o dojazde elektromobilov. Výsledky testov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.