11.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evgonetwork).
Nemecký ADAC už roky testuje elektromobily na dojazd na plné nabitie. Ako sa tento parameter v priebehu rokov zmenil?
610 km – to je vzdialenosť na jedno nabitie, ktorú sú schopní prejsť rekordéri meraní vykonávaných nemeckým ADAC. Sú nimi BMW iX xDrive 50 (batéria s čistou kapacitou 105,2 kWh) a Lucid Air Dual Motor Grand Touring AWD (batéria s čistou kapacitou 112 kWh).
Na zozname vozidiel s najdlhším dojazdom v rámci nemeckých meraní (robia sa v laboratóriu ADAC Ecotest, ktoré napodobňuje reálne podmienky) je aj Mercedes EQS 450+ (107, 8 kWh netto, 575 km), Porsche Taycan 4S (97 kWh netto, 570 km), Hyundai Ioniq 6 2WD (77,4 kWh netto, 555 km), Mercedes EQE SUV 350+ (90,6 kWh, 555 km) a BMW i7 xDrive 60 (101,7 kWh, 545 km). Zoznam zahŕňa len modely, ktoré sú v súčasnosti v ponuke.
Ktoré vozidlá najazdia najmenej kilometrov? Sú to Fiat 500e Red (23,8 kWh, 150 km), Mazda MX-30 e-Skyactiv (32 kWh, 170 km) a Dacia Spring Electric (27,4 kWh, 175 km).
Rozsahy elektromobilov v priebehu rokov
ADAC zhromažďuje údaje o dojazde elektromobilov od roku 2010. Vtedy, v časoch modelov Nissan Leaf I, Mitsubishi i-MIEV alebo Peugeot iOna, bol priemerný dojazd 123 km. Tento výsledok teda možno len ťažko považovať za dostatočný na každodenné používanie (určite nie, ak človek jazdí s vozidlom mimo mesta). V roku 2018 to bolo už 285 km, teda viac ako dvakrát toľko. V súčasnosti je priemerný výsledok 393 km.
Aktuálne najúspornejším elektromobilom v testoch ADAC je aerodynamicky prepracovaný Hyundai Ioniq 6. V Ecoteste dosiahol spotrebu energie 15,5 kWh/100 km. Na druhom mieste sa umiestnil Fiat 500e.
Naopak, spotrebu nižšiu ako 17 kWh/100 km vykazujú modely ako Opel Astra Eletric GS (16,5 kWh/100 km), Citroen e-C4 X (16,7 kWh/100 km) alebo Dacia Spring Electric 65 Extreme (16,7 kWh/100 km).
Ide o zástupcov rozpočtového segmentu. Zatiaľ čo v prípade Dacie výsledok neprekvapí (ide o veľmi malé, ľahké a jednoduché vozidlo), v prípade Oplu Astra už možno byť ohromený. V súčasnosti je na nemeckom trhu až 14 automobilov s dojazdom (v testoch ADAC) viac ako 500 km.
Straty pri nabíjaní
Ako ukazujú merania nemeckého inštitútu, rozdiely medzi energiou potrebnou na plné nabitie a čistou kapacitou batérie sú niekedy značné. Podľa ADAC Ecotestu si dobitie batérie BMW iX (105 kWh netto) vyžaduje až 125,2 kWh energie.
Aj Ford Mustang Mach-E (106,3 x 88 kWh) zaznamenáva citeľné straty. Môžu za to rôzne faktory, ako sú tolerancie, starnutie batérie, predkondicionovanie alebo teploty.
Všetky testované vozidlá sa nabíjajú pomocou 22 kW wallboxu za rovnakých podmienok (23 stupňov Celzia), čím sa odoberá maximálny nabíjací výkon podporovaný palubnou nabíjačkou.
Ako môžete vidieť, dojazdy sa výrazne zvyšujú – a možno očakávať ďalšie zlepšenia tohto parametra. Je celkom možné, že o niekoľko rokov už nebude dosiahnutie dojazdu 500 km pôsobivé (ako je to v súčasnosti s dojazdom 300 km+).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nové SUV bude mať celosvetovú premiéru v novembri
Facelift modelu Kia EV6 debutuje s väčším dojazdom a rýchlejším nabíjaním
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.