13.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RadianSpace)
Americká spoločnosť chce vstúpiť na trh vesmírnych letov s lietadlom, ktoré sa dostane na obežnú dráhu štartom z povrchu Zeme. V prípade úspechu skráti čas medzi dvoma letmi na dva dni.
Vesmírne rakety sú mimoriadne nákladnou investíciou. Nie je prekvapujúce, že sa už roky pokúšajú otestovať konštrukcie, ktoré umožnia opätovné použitie dopravných prostriedkov, ktoré umožnia viacnásobné cesty do vesmíru a bezpečný návrat. Stačí sa pozrieť na pokusy s raketoplánmi, v poslednom čase sa spoločnosť SpaceX pokúsila o pristátie rakiet s použitím motorov na ich opätovné použitie.
Experimentálne vesmírne lietadlo
V deväťdesiatych rokoch minulého storočia. NASA dokonca navrhla experimentálne vesmírne lietadlo X-33 ako alternatívu k drahým raketám. Vychádzal z koncepcie nazvanej SSTO alebo „single stage to orbit“ (jeden stupeň na obežnú dráhu) a bol koncipovaný tak, aby mohol vzlietnuť vertikálne ako raketa a pristáť na dráhe ako tradičné lietadlo. Cieľom bolo desaťnásobne znížiť náklady na vyslanie nákladu na obežnú dráhu. Pre technické problémy bol program v roku 2001 zrušený. Sen však zostáva, len sa ho pokúsi zrealizovať súkromná spoločnosť.
Spoločnosť Radian Aerospace so sídlom v Seattli chce oživiť sen o SSTO. Jej technickým riaditeľom je Livingston Holder, letecký inžinier, bývalý astronaut USAF a manažér programu X-33. „Bol som zodpovedný za program X-33, ale vzdali sme sa ho, pretože sme cítili, že by to stálo viac, ako sme mohli očakávať, a boli sme na hranici toho, čo sme mohli technologicky urobiť, aby sme to uskutočnili,“ povedal Livingston Holder, ktorého citovala CNN.
Opätovné použitie dopravných prostriedkov
Vesmírne rakety sú mimoriadne nákladnou investíciou. Nie je prekvapujúce, že sa už roky pokúšajú otestovať konštrukcie, ktoré umožnia opätovné použitie dopravných prostriedkov, ktoré umožnia viacnásobné cesty do vesmíru a bezpečný návrat. Stačí sa pozrieť na pokusy s raketoplánmi, v poslednom čase sa spoločnosť SpaceX pokúsila o pristátie rakiet s použitím motorov na ich opätovné použitie.
V deväťdesiatych rokoch minulého storočia. NASA dokonca navrhla experimentálne vesmírne lietadlo X-33 ako alternatívu k drahým raketám. Vychádzal z koncepcie nazvanej SSTO alebo „single stage to orbit“ (jeden stupeň na obežnú dráhu) a bol koncipovaný tak, aby mohol vzlietnuť vertikálne ako raketa a pristáť na dráhe ako tradičné lietadlo. Cieľom bolo desaťnásobne znížiť náklady na vyslanie nákladu na obežnú dráhu. Pre technické problémy bol program v roku 2001 zrušený. Sen však zostáva, len sa ho pokúsi zrealizovať súkromná spoločnosť.
Spoločnosť Radian Aerospace so sídlom v Seattli chce oživiť sen o SSTO. Jej technickým riaditeľom je Livingston Holder, letecký inžinier, bývalý astronaut USAF a manažér programu X-33. „Bol som zodpovedný za program X-33, ale vzdali sme sa ho, pretože sme cítili, že by to stálo viac, ako sme mohli očakávať, a boli sme na hranici toho, čo sme mohli technologicky urobiť, aby sme to uskutočnili,“ povedal Livingston Holder, ktorého citovala CNN.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Do domu na Floride narazil záhadný vesmírny artefakt. NASA prípad vyšetruje
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.