Tipy, Zaujímavosti,

Ako otestovať chybnú spojku. Čo sa stane, ak spojka zlyhá počas jazdy

14.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConquerDriving). Spojka je spotrebný diel automobilu, preto ju treba po určitom čase vymeniť. Tu sa dozviete, ako môžete otestovať chybnú spojku a čo sa stane,...

14.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConquerDriving).

Spojka je spotrebný diel automobilu, preto ju treba po určitom čase vymeniť. Tu sa dozviete, ako môžete otestovať chybnú spojku a čo sa stane, ak počas jazdy zlyhá.

Ako otestovať chybnú spojku. Čo sa stane, ak spojka zlyhá počas jazdy.
Foto: youtube.com/@ConquerDriving

Systém spojky sa skladá zo zotrvačníka, spojkového kotúča, prítlačného taniera a prítlačného ložiska. Spojka spája prevodovku s motorom.

V automobiloch s automatickou prevodovkou je spojkový systém ovládaný palubným počítačom. Ten automaticky volí prevodové stupne v závislosti od viacerých faktorov, ako je rýchlosť alebo tlak na plynový pedál.

V aute s manuálnou prevodovkou musí vodič pri každej zmene prevodového stupňa stlačiť spojkový pedál. Týmto manévrom sa motor odpojí od prevodovky. Po zaradení požadovaného prevodového stupňa sa spojkový pedál uvoľní a prevodovka sa opäť spojí s motorom.

Koľko kilometrov trvá výmena spojky v aute?

Opotrebovanie spojky sa výrazne líši v závislosti od štýlu jazdy vodiča, typu vozidla a prostredia, v ktorom sa vozidlo pohybuje.

Agresívne opakované zmeny prevodových stupňov spôsobujú predčasné opotrebovanie systému.

To isté sa deje v meste alebo v prudkých stúpaniach, kde sa spojka používa často. Z praktického hľadiska platí, že čím častejšie radíte, tým rýchlejšie sa spojkový systém opotrebuje, či už ide o manuálnu alebo automatickú prevodovku.

Zvyčajne spojka vydrží v priemere 130 000 až 180 000 kilometrov. Pri niektorých modeloch je však potrebné vymeniť spojkovú súpravu po 80 000 až 100 000 kilometroch, zatiaľ čo iné modely môžu mať najazdených až 200 000 kilometrov bez nutnosti výmeny.

Príznaky chybnej spojky

Keďže sa tento mechanický systém používa tak často, je potrebné ho vymeniť každých niekoľko rokov.

Príznaky chybnej spojky sú vo všeobecnosti:

  • nepríjemný zápach;
  • pomalé zrýchľovanie;
  • zvuky v oblasti prevodovky;
  • vlhkosť pod spojkovým pedálom alebo hydraulickým čerpadlom;
  • nedá sa zaradiť prevodový stupeň;
  • príliš tuhý alebo príliš mäkký spojkový pedál.

Nepríjemný zápach podobný zápachu spálenej gumy je prvým znakom toho, že spojka vozidla sa mohla opotrebovať. Tento zápach však môže byť spôsobený aj intenzívnym používaním prevodovky. Ak je však aj zrýchlenie vozidla pomalé, potom bude pravdepodobne potrebná nová spojková súprava.

Ak pri preraďovaní zaznamenávate nezvyčajné zvuky, je to tiež príznak opotrebovanej spojky. A ak si všimnete vlhkosť pod spojkovým pedálom alebo v oblasti hydraulického čerpadla, určite musíte dať vozidlo do servisu.

Niekedy, keď je systém opotrebovaný, bude radenie rýchlostných stupňov čoraz ťažšie, najmä pri nízkych teplotách. Alebo môžete zistiť, že spojkový pedál je buď veľmi mäkký, alebo extrémne tuhý. V oboch prípadoch by ste mali zavolať autorizovaného mechanika alebo servis. Vaše vozidlo bude pravdepodobne potrebovať novú spojkovú súpravu.

Test opotrebovanej spojky

Tento test v podstate znamená venovať pozornosť vyššie opísaným príznakom pri rozjazde z pokoja.

Pri vozidlách s manuálnou prevodovkou však môžeme vykonať niekoľko ďalších testov.

Čím je spojka opotrebovanejšia, tým pomalšie bude auto zrýchľovať.
Foto: youtube.com/@ConquerDriving

Opotrebovanú spojku môžeme zistiť napríklad aj vtedy, keď ideme do kopca a zistíme, že motor má príliš vysoké otáčky. V podstate, ako hovoria niektorí mechanici, spojka začne preklzávať. To znamená, že prevodovka už nie je správne spojená s motorom.

Ďalší test vodiči robia na piatom prevodovom stupni. Pri stojacom vozidle, so zapnutým motorom a zatiahnutou ručnou brzdou zaraďte najvyšší prevodový stupeň. Potom jemne stlačte plynový pedál a pomaly dvíhajte nohu zo spojky. Za normálnych okolností motor „zhasne“ takmer okamžite. Čím je však spojka opotrebovanejšia, tým dlhšie bude trvať, kým sa motor zastaví.

Ďalším testom je rýchlosť akcelerácie. Čím je spojka opotrebovanejšia, tým pomalšie bude zrýchľovanie. Ak napríklad vozidlo bežne dosiahne rýchlosť 60 km/h povedzme za 4 – 5 sekúnd, pri opotrebovanej spojke to bude trvať 6 – 8 alebo dokonca 10 sekúnd.

Ak sa stane, že spojka počas jazdy zlyhá, musíte čo najskôr zastaviť. S najväčšou pravdepodobnosťou sa nebudete môcť pohnúť z miesta, takže budete musieť zavolať odťahovku.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo sa stane, ak nedoplníte palivo, keď sa rozsvieti kontrolka paliva?

Sú bezpečnostné pásy pre cestujúcich na zadných sedadlách povinné?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov