Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Nové batérie zvýšia dojazd elektromobilov o 70 percent – a to nie je všetko

15.9.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@TheEngineersPost). Švédski výskumníci vyvinuli nové batérie, ktoré možno použiť ako zdroj energie pre telefóny, notebooky aj elektrické vozidlá. Očakáva sa, že v poslednom prípade povedú k...

15.9.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@TheEngineersPost).

Švédski výskumníci vyvinuli nové batérie, ktoré možno použiť ako zdroj energie pre telefóny, notebooky aj elektrické vozidlá. Očakáva sa, že v poslednom prípade povedú k zvýšeniu dojazdu až o 70 %.

Elektro
Švédski výskumníci vyvinuli nové batérie, ktoré možno použiť ako zdroj energie pre telefóny, notebooky aj elektrické vozidlá.
youtube.com/@TheEngineersPost

Nové konštrukčné batérie. Čo je to?

Vedci z Chalmersovej technickej univerzity vo švédskom Göteborgu predviedli svoj nový vynález. Tvrdia, že vyvinuli štruktúrované batérie, ktoré sú navrhnuté tak, aby nielen uchovávali energiu, ale aby boli aj konštrukčným prvkom zariadenia. To má, samozrejme, viesť k zníženiu veľkosti a hmotnosti zariadení. Výskumníci do tohto riešenia zakomponovali uhlíkové vlákna, ktoré uchovávajú energiu a zároveň dodávajú batérii potrebnú tuhosť.

„Podarilo sa nám vytvoriť batériu z uhlíkového kompozitu, ktorá je rovnako pevná ako hliník a uchováva dostatok energie na to, aby sa dala komerčne využívať. Podobne ako ľudská kostra, batéria plní niekoľko funkcií súčasne,“ – povedal Dr. Richa Chaudhary, hlavný autor článku, ktorý vyšiel v časopise Advanced Materials, citovaný v tlačovej správe univerzity.

Vyvinuté batérie dokážu uskladniť až 30 kWh na kilogram. Výskumníci zdôrazňujú, že je to síce menej ako pri iných kvalitných batériách, ale ukladanie energie do konštrukčných prvkov zariadení je dôležitým riešením
Foto: pexels.com/Maik Poblocki

Nové batérie zvýšia dojazd elektrických vozidiel o 70 percent.

Vyvinuté batérie dokážu uskladniť až 30 kWh na kilogram. Výskumníci zdôrazňujú, že je to síce menej ako pri iných kvalitných batériách, ale ukladanie energie do konštrukčných prvkov zariadení je dôležitým riešením. Ak sú batérie konštrukčnými prvkami a sú vyrobené z ľahkého materiálu, môžu významne prispieť k zníženiu hmotnosti automobilu.

Podľa profesora Leifa Aspa, jedného z členov tímu, výpočty vykonané pre elektromobily naznačujú, že dojazd by sa mohol zvýšiť až o 70 % v porovnaní s tým, čo ponúkajú teraz. Podľa profesora by takouto technológiou mali byť vybavené aj najrýchlejšie telefóny. Uviedol tiež, že takéto zariadenia by potom mali byť tenké ako kreditná karta. Na druhej strane, notebooky by mali vážiť o polovicu menej ako dnes. Podľa neho je riešenie vyvinuté švédskymi vedcami to najlepšie, čo bolo doteraz vytvorené.

V liste výskumníci vyjadrujú presvedčenie, že štrukturálne batérie majú potenciál zlepšiť odolnosť, mobilitu a „inteligentnú funkčnosť“ v oblasti elektrických systémov. Vďaka schopnosti uchovávať energiu priamo v konštrukčných komponentoch môžu takéto batérie okrem iného pomôcť „predĺžiť prevádzkovú výdrž“. Podľa nich by štrukturálne batérie mohli nájsť široké uplatnenie nielen v elektromobiloch, ale aj v leteckom priemysle. Ich výhodou je, že spájajú úlohu skladovania energie s multifunkčnosťou. Tá je podľa výskumníkov „mimoriadne dôležitá“, ak chceme nahradiť lítium-iónové batérie, znížiť hmotnosť a predĺžiť dojazd elektromobilov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nissan Nismo sa vracia do Európy s najvýkonnejšou verziou modelu Ariya. SUV má 435 koní

Ohlásené Volvo FH Electric s dojazdom 600 km


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ak vykladáte tovar, môžete svoje vozidlo zastaviť v zóne so zákazom zastavenia alebo státia?

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/c/KooperativanaPojistovna). Ak je vaše auto plné batožiny alebo máte tovar, ktorý chcete naložiť alebo vyložiť, je legálne parkovať v zóne…

Detské autosedačky s normou R44.04 sú už neplatné – môžu sa ešte používať alebo ich predávať?

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chiccousababy). V obchodoch už nebude možné kúpiť novú detskú autosedačku bez označenia ECE R129. Len tie sú v súčasnosti schválené…

Fiat 500e mal byť bestsellerom. Stellantis zastavil výrobu

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET). Fiat 500e, vozidlo ponúkané výlučne v elektrickom variante, malo byť bestsellerom, rovnako ako jeho predchodca z roku 2007. Trh…

Ako skontrolovať správnu hladinu motorového oleja za studena alebo za tepla?

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChavezDIY). Mnohí vodiči nevedia, ako skontrolovať správnu hladinu motorového oleja za studena alebo za tepla. A možno sa zdá, že…

Plán rozvoja elektromobility je v troskách. Takto reagujú výrobcovia

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET). Vývoj elektromobility neprebieha podľa predstáv analytikov. Trh nielenže nerastie, ale dokonca sa prepadol. Z tohto dôvodu sú najväčší svetoví…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov