Pravidlá, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Pokazil sa mi DPF filter. Čo teraz, môžem jazdiť bez filtra?

21.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@alexandralxndr2071). Úlohou DPF filtra je znižovať škodlivé emisie. Tu sa dozviete, po akom čase ho treba vymeniť a kedy je možné jazdiť bez filtra. Väčšina...

21.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@alexandralxndr2071).

Úlohou DPF filtra je znižovať škodlivé emisie. Tu sa dozviete, po akom čase ho treba vymeniť a kedy je možné jazdiť bez filtra.

Pokazil sa mi DPF filter. Čo teraz, môžem jazdiť bez filtra?
Foto: youtube.com/@alexandralxndr2071

Väčšina moderných dieselových vozidiel má filter pevných častíc. Nazýva sa DPF – filter pevných častíc – a je určený na odstraňovanie častíc, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty.

Niektoré modely s benzínovými motormi majú aj filter pevných častíc. Tento filter sa nazýva GPF (Gasoline Particulate Filter).

Ako funguje filter pevných častíc

Filter pevných častíc je súčasťou výfukového systému vášho vozidla. Jeho úlohou je premeniť výfukové plyny, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva, na menej škodlivé látky. Filter pevných častíc pomáha znižovať emisie oxidu uhoľnatého, uhľovodíkov a oxidov dusíka.

Ak sa však s vozidlom nejazdí správne alebo sa používa nekvalitné palivo, môže sa DPF filter upchať. V dôsledku toho motor už nebude pracovať na plný výkon.

Keď sa filter pevných častíc zanesie, počítač vozidla spustí zvýšenie teploty vo výfukovom potrubí. Tým sa odstránia škodlivé častice a filter obnoví svoju účinnosť. Tento proces sa nazýva pasívna regenerácia.

Ak nie je možná pasívna regenerácia DPF, je možné pokúsiť sa o chemické čistenie filtra pevných častíc. Toto čistenie by sa však malo vykonávať len v autorizovanom servise s použitím chemikálií, ktoré rozpúšťajú usadeniny vo vnútri filtra.

Kedy vymeniť filter pevných častíc

Tento komponent nemá štandardnú životnosť. Niektoré filtre pevných častíc môže byť potrebné vymeniť už po 100 000 kilometroch. Iné však môžu vydržať viac ako pol milióna kilometrov.

Veľa závisí od štýlu jazdy, kvality používaného paliva a prejazdených ciest. Závisí to aj od spoločnosti, ktorá DPF alebo GPF vyrobila.

V priemere vydrží filter pevných častíc približne 220 000 – 250 000 kilometrov. Potom je možné vyskúšať chemické čistenie, ale výsledky môžu byť neuspokojivé a krátkodobé.

Vo všeobecnosti teda platí, že po 250 000 kilometroch by sa mal filter pevných častíc vymeniť za nový.

Ak je vozidlo vybavené od výroby DPF filtrom, jazda bez neho nie je povolená.
Foto: youtube.com/@redram52

Je povolená jazda bez DPF filtra?

Filter pevných častíc sa považuje za základný komponent vozidla. Táto časť nemá vplyv na fungovanie motora alebo samotného vozidla, ale na úroveň škodlivých emisií. Výrobcovia automobilov namontovali tieto filtre, aby splnili normy znečistenia, ktoré vyžaduje zákon. A vozidlá boli typovo schválené s DPF alebo GPF.

Odstránenie filtra pevných častíc teda znamená úpravu vozidla. Po technickej stránke by ste jazdiť na vozidle mohli jazdiť.

Aby však vozidlo prešlo cez STK, musí spĺňať normy týkajúce sa znečistenia. Emisie teda musia byť v medziach stanovených zákonom. To nie je možné, ak chýba systém na likvidáciu pevných častíc vznikajúcich pri spaľovaní paliva.

Preto nie je povolené jazdiť bez filtra pevných častíc DPF, ak je ním vozidlo vybavené z výroby.

Ak však vozidlo nie je z výroby vybavené filtrom pevných častíc, vodiči nie sú povinní ho namontovať.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ako skontrolovať správnu hladinu motorového oleja za studena alebo za tepla?

Preplachovanie motora. Kedy je to potrebné


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nový tank 300 Hybrid 2025: Brutálne lacný konkurent Toyoty Land Cruiser

21.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarExpertAus). Tank 300 Hybrid 2025 je výzvou pre európske, americké a japonské SUV. Čínsky model prekvapuje svojou cenou a technológiami.…

Suzuki GSX-8R je motocykel, ktorý chcete vlastniť. Je to majster v každej kategórii

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SuzukiGlobal_official). Na novom Suzuki GSX-8R som jazdil vo všetkých podmienkach: v meste, na ceste aj na okruhu. Som presvedčený, že…

BMW uvádza na trh nový rad karbónového príslušenstva pre M5 Touring

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). BMW M5 Touring je možné vybaviť celým radom karbónových doplnkov. Ktoré položky si môžu zákazníci vybrať pre nové výkonné…

Spoločnosť Ford uvádza na trh verziu pick-up Ranger s pohonom PHEV.

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Spoločnosť Ford oficiálne predstavila novú hybridnú verziu pick-up Ranger. Nový variant PHEV dokáže na jedno nabitie prejsť viac ako…

Volkswagen predviedol novinky v oblasti dodávok. Transporter T7 rozvíri trh

20.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoCorps). Výrobca z Wolfsburgu predstavil siedmu generáciu ikonickej dodávky. Nový Volkswagen Transporter T7 debutuje v niekoľkých karosárskych variantoch, niekoľkých verziách…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov