21.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hyvia4821).
To znamená, že verzia s palivovými článkami ide podstatne ďalej ako batériovo-elektrická verzia Master. Svetová premiéra v Hannoveri: Renault predstaví nový Master s vodíkovým pohonom na autosalóne IAA Transportation (17. až 22. septembra 2024).
Prototyp Master H2-Tech vyvinula spoločnosť Hyvia, spoločný podnik spoločnosti Renault a špecialistu na palivové články Plug Power.
Multienergetická platforma novej dodávky umožňuje okrem variantov so spaľovacím motorom aj batériové elektrické verzie a verzie s palivovými článkami. Všetky sa budú vyrábať na rovnakej montážnej linke v závode Batilly pri Metz. Motory, prevodovky a batérie sa vyrábajú vo Francúzsku a 84 % dodávateľov má sídlo vo Francúzsku. Po už dostupnej verzii so spaľovacím motorom a Renault Master Electric by sa verzia s palivovými článkami mala dostať na európske cesty v roku 2025.
K dispozícii bola aj vodíková verzia predchádzajúcej generácie modelu Master s maximálnym dojazdom 311 km. Nový Master H2-Tech naproti tomu zvládne 700 KM podľa normy WLTP, a to údajne za každého počasia. Renault zatiaľ neprezradil, koľko vodíka je na palube, ale podľa bežného pravidla to bude pravdepodobne okolo 7 kg.
Batériovo-elektrická verzia zaostáva v dojazde, keďže na jedno nabitie dokáže prejsť maximálne 286 km. Ako ďalšiu výhodu oproti verzii BEV Renault zdôrazňuje krátke tankovanie, ktoré by malo trvať len päť minút.
Transportér na palivové články je k dispozícii ako dodávka, ako aj s plošinou alebo podvozkom. Model je vhodný aj pre špeciálne riešenia na mieru.
Prototyp nového vozidla Renault Master H2-Tech vyvíjala spoločnosť Hyvia počas posledných troch rokov. Do procesu bola zapracovaná spätná väzba zákazníkov na prvý vodíkový Master. Celá vodíková architektúra bola integrovaná do platformy už vo fáze návrhu. To znamená, že sa zachoval batožinový priestor a užitočné zaťaženie spaľovacieho motora.
Spoločnosť Hyvia chce svojim zákazníkom ponúknuť kompletný vodíkový ekosystém, od vodíkových transportérov, vodíkových čerpacích staníc a dodávok vodíka s neutrálnymi emisiami CO2 až po financovanie a údržbu vozových parkov. Názov Hyvia je zložený zo slov „Hy“ (pre vodík) a „via“ (pre cestu). Spoločný podnik bol založený v júni 2021 a je vlastnený rovnakým dielom skupinou Renault a spoločnosťou Plug Power.
Záver
Mnohé vodíkové dodávky nemajú väčší dojazd ako príslušné batériové elektrické vozidlá. Renault Master je veľmi odlišný: zvládne 700KM, zatiaľ čo BEV variant má maximálny dojazd 460 KM. A potom je tu rýchle tankovanie. Problémom však zostáva riedka sieť čerpacích staníc a nižšia účinnosť. Napriek tomu sme zvedaví, koľko bude Master H2-Tech stáť, keď príde na trh budúci rok, a tiež by nás zaujímalo, koľko vozidiel sa plánuje.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota odhaľuje podrobnosti o novej generácii spaľovacích motorov. Zmeny budú viditeľné voľným okom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.