24.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thekingdrive_english).
Sanie, kompresia, výkon a potom výfuk. Na tomto princípe funguje každý štvortaktný motor, ktorý bol kedy vyrobený. Približne 80 % všetkých v súčasnosti existujúcich motorov – dokonca aj rotačné motory. Spoločnosť Porsche však teraz podala patent na výrobu šesťtaktného motora.
Základom je zavedenie ďalších dvoch ťahov: Sanie, kompresia, výkon, potom kompresia, výkon, výfuk. Dva výkonové a dva kompresné zdvihy na cyklus.
Najväčší Rozdiel
Medzi typickým štvortaktným motorom a šesťtaktným motorom je vo všeobecnosti v časovaní vačky a ventilov. Konštrukcia Porsche sa výrazne líši od všetkého, čo sme videli od prvej konštrukcie šesťtaktného motora Samuela Griffina v roku 1883.
Patent zobrazuje kľukový hriadeľ otáčajúci sa v kruhu na planetových prevodoch, čo znamená, že pri otáčaní kľukového hriadeľa majú piesty dve úplne odlišné polohy v hornej časti mŕtveho bodu, ako aj dve odlišné polohy v dolnej časti mŕtveho bodu. Tým sa v motore vytvára aj premenlivá kompresia.
Po prečítaní desiatok strán patentu, ktoré sú väčšinou právnickým jazykom, sa systém nazýva „spôsob spaľovacieho stroja s dvoma krát tromi zdvihmi“. Pridanie ďalšieho spaľovacieho a výkonového zdvihu ku každej otáčke kľukového hriadeľa znamená viac koní na kolesá – a mohlo by znamenať aj efektívnejší spaľovací motor.
Alebo – ako to často býva v prípade patentov – to nemusí znamenať absolútne nič iné, ako že Porsche jednoducho nechce, aby túto technológiu mal alebo vyvíjal niekto iný.
V patente nie je nič, čo by opisovalo, ako sa inžinieri vysporiadajú s vibráciami, harmonickou rovnováhou, rozsahom otáčok alebo akýmikoľvek šťavnatejšími otázkami, ktoré by táto myšlienka mohla vyvolať u tých z nás, ktorí majú trochu viac čiernych nechtov.
Nie je prvý
Stojí však za zmienku, že toto nie je prvý ohlásený alebo navrhnutý šesťtaktný motor. Predchádzajúce iterácie fungovali veľmi podobne ako štandardný štvortaktný motor, teda najprv sanie, kompresia, spaľovanie, výfuk.
Pred desiatimi rokmi mal Bruce Crower úplne prvý funkčný 6-taktný vznetový motor na svete. Crowerova 6-taktná konštrukcia pridala vstrekovanie vody ako 5. zdvih a 6. zdvih bol záblesk pary odvádzanej z motora. Pozrite si ho:
Ďalšia konštrukcia, šesťtaktný motor Beare Head, nahrádza tradičné ventily druhým piestom, ktorý funguje ako ventil a zároveň odvádza výfukové plyny. Je diskutabilné, či ide o skutočný šesťtakt, alebo len o štvortakt s alternatívnou formou ventilov.
Tu je ďalší – konštrukcia, ktorá sa veľmi podobá Crowerovmu motoru, ale využíva dva stredné zdvihy na vstrekovanie vody a expanziu pary.
Celkovo sa zdá, že šesťtaktné motory sú nakoniec oveľa zložitejšie, ale ich výhodou by mohla byť vyššia tepelná účinnosť (45-50 % – oveľa vyššia ako u typického štvortaktného motora, ktorý dosahuje v najlepšom prípade 30 %) a nižšie emisie. Podobné výhody, ktoré umožnili štvortaktným motorom predbehnúť všadeprítomné dvojtaktné motory vo väčšine sveta.
Samozrejme, vo svete, ktorý rýchlo prechádza na elektrické vozidlá, by sa stávkar mohol staviť, že táto nová 6-taktná konštrukcia nikam nepôjde.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako skontrolovať správnu hladinu motorového oleja za studena alebo za tepla?
Máte dve nové pneumatiky? Odborníci odporúčajú zadné, nie predné
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.