2.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@1AAuto).
Korózia je najväčším nepriateľom vozidla. Každá mechanická porucha sa dá opraviť výmenou opotrebovaných dielov, ale potreba väčších opráv karosérie zvyčajne znamená koniec kariéry vozidla na cestách. Ktoré modely sú obzvlášť náchylné na koróziu a vyžadujú si investíciu do dodatočnej ochrany?
Nanešťastie, hrdza nie je len estetický problém. Korózia zvarov, nosníkov má zásadný vplyv na tuhosť karosérie a úroveň ochrany cestujúcich pred následkami nehody.
Ktoré autá najviac korodujú? Švédsky rebríček
Švédsky automobilový časopis Vi Bilägare sa touto otázkou zaoberá už viac ako 30 rokov. V chladných zimách v Škandinávii je téma ochrany vozidiel proti korózii obzvlášť dôležitá. V roku 1989 redakcia nadviazala spoluprácu so štokholmskou spoločnosťou „Rostskyddsmetoder“, ktorá sa špecializuje na výskum technológií ochrany proti korózii. Výsledkom je rebríček zostavený na základe nezávislých redakčných testov. Od začiatku škandinávskych testov sa Švédom podarilo takto otestovať už viac ako 500 vozidiel.
Kontrola korózie. Ako kontrolujete svoje auto pred zimou?
Autá, ktoré sa dostanú do redakcie Vi Bilägare na testovanie, sa dostanú aj do rúk vedcov z „Rostskyddsmetoder“. Tí sa zameriavajú na kvalitu protikoróznej ochrany na miestach, kam by sa žiadny automobilový novinár nikdy nepozrel: pomocou endoskopu skúmajú úlomky laku a všetky panely karosérie, pričom osobitnú pozornosť venujú uzavretým profilom. Kontrolujú aj kvalitu tmelu, odvodňovacieho systému, chemických náterov a „materiálových vlastností“ konštrukčných prvkov.
Odborníci posudzujú, či umiestnenie odvodňovacích otvorov zabezpečuje správne odvodnenie a či továrenské ochrany dostatočne chránia komponenty. Keď hovoríme o „vlastnostiach materiálov“, dokážu predpovedať aj ich životnosť. Dokážu napríklad určiť, ako dlho zostanú továrenské tmely alebo vosky „elastické“ a po akom čase začne továrenská ochrana praskať a prepúšťať vlhkosť.
Značky automobilov najmenej a najviac náchylné na koróziu
Priemer aktuálneho hodnotenia výrobcov je 3,1 bodu z 5 možných. Zaujímavé je, že Volvo bolo hodnotené pod priemerom (3,0 bodu). Medzi ďalších výrobcov v strede rebríčka patria Alfa Romeo (3,0 bodu), Kia/Hyundai (2,9 bodu) a Peugeot a Opel (2,6 bodu). Výrazne lepšia je v poslednom čase úroveň ochrany proti korózii v Mazde, ale priemer 2,3 bodu stále nie je nič, na čo by sme mohli byť hrdí.
- Porsche – 5 bodov
- Jaguar – 4,7
- Nio – 4,5
- BMW – 4,1
- Audi – 4,0
- Mini – 4,0
- Mercedes – 3,9
- Renault – 3,7
- Volkswagen – 3,6
- Seat – 3,6
Značky automobilov s najhoršou ochranou proti korózii:
- Ford – 2,2
- Toyota – 2,2
- DS – 2,0
- Fiat – 2,0
- Hongqi – 2,0
- Lynk&Co – 2,0
- Mitsubishi – 2,0
- Range Rover – 2,0
- Subaru – 2,0
- Suzuki – 2,0
- Honda – 1,8
Ochrana proti korózii v starších vozidlách
Švédi sprístupňujú výsledky analýzy aj pre staršie modely – dokonca aj pre modely staré 15 alebo 20 rokov. Podrobné výsledky sú nasledovné:
Alfa Romeo:
- Alfa Romeo 159 (2006) – hodnotenie 1 bod
Citroen:
- Citroen C4 Cactus (2014) – hodnotenie 2 body
- Citroen C4 Picasso/Grand Picasso (2008-2009) – hodnotenie 2 body
- DC3 (2010) – hodnotenie 2 body
Fiat:
- 500 (2008) – 2 body
- 500L (2013) – 2 body
- Bravo (2008) – 2 body
- Doblo (2003) – 1 bod
- Grande Punto (2006) – 2 body
- Panda – 2 body
Honda:
- Honda Accord (2002-2006) – 2 body
- Honda Accord Tourer (2008) – 2 body
- Honda Civic Hybrid (2005-2006) – 2 body
- Honda Civic (2011-2012) – 2 body
- Honda Civic Tourer (2013-2014) – 2 body
- Honda CR-V (2002-2013) – 2 body
- Honda Insight (2009) – 2 body
- Honda Jazz (2001) – 2 body
Jeep:
- Jeep Cherokee (2012-2015) – 1 bod
Lexus:
- IS (2005-2006) – 2 body
- IS (2013-2014) – 2 body
- NX 300h (2014-2015) – 2 body
Mazda:
- Mazda 2 (2007) – 2 body
- Mazda 3 (2008-2011) – 2 body
- Mazda 3 (2003) – 2 body
- Mazda 5 (2005) – 2 body
- Mazda 6 (2002-2009) – 2 body
- Mazda 6 kombi (2007-2011) – 2 body
- Mazda 6 kombi (2012-2015) – 2 body
Mitsubishi:
- Lancer (2008) – 2 body
- Outlander (2013) – 2 body
- Outlander PHEV (2013-015) – 2 body
- Space Star (2012-2013) – 2 body
Nissan:
- Juke (2011) – 2 body
- Micra (2003) – 2 body
- Micra (2011) – 2 body
- Note (2013) – 2 body
- Qashqai (2007) – 2 body
- Qashqai (2014) – 2 body
- X-Trail (2007) – 2 body
Peugeot:
- 1007 (2005) – 1 bod
- 108 (2014) – 2 body
- 207 (2006) – 2 body
- 208 (2013) – 2 body
- 508 (2013) – 2 body
- 508 SW (2011) – 2 body
- 2008 (2013) – 2 body
- 4007 (2008) – 1 bod
- 5008 (2010) – 2 body
- Partner (2008) – 2 body
Subaru:
- Forester (2008) – 2 body
- Forester (2013) – 2 body
- Impreza (2007) – 2 body
- Justy (2007) – 2 body
- Legacy (2003-2004) – 1 bod
- Outback (2007) – 2 body
- Outback (2009-2013) – 2 body
- Outback (2015) – 2 body
Suzuki:
- Swift (2005) – 2 body
- Swift (2011) – 2 body
- SX4 S-Cross (2013) – 2 body
- Vitara (2015) – 2 body
Toyota:
- Auris (2007) – 2 body
- Auris Sports Tourer (2013) – 2 body
- Avensis (2009) – 2 body
- Aygo (2005) – 2 body
- Aygo (2005-2013) – 1 bod
- Corolla Verso (2004) – 2 body
- Prius (2004) – 2 body 2 body
- Prius (2009) – 2 body
- Prius Plug-in (2013) – 2 body
- RAV4 (2013) – 2 body
- RAV4 (2006) – 2 body
- Verso (2009-2013) – 2 body
- Yaris (2005-2009) 2 body
- Yaris (2013) – 2 body
Prečo sú japonské autá náchylné na koróziu?
Ako vysvetlili zástupcovia „Rostskyddsmetoder“ – Japonskí výrobcovia sa vo fáze lakovania karosérie spoliehajú najmä na základné nátery a chemickú ochranu, zatiaľ čo európski výrobcovia sa viac spoliehajú na vyplnenie uzavretých profilov voskom a klasické pozinkovanie. V konečnom dôsledku poskytuje oveľa lepšiu ochranu proti korózii, už len kvôli vyššej odolnosti voči mechanickému poškodeniu. Preto sa mnohí zákazníci značiek Honda, Mazda, Toyota, Subaru a Suzuki – celkom oprávnene – rozhodujú pre dodatočnú protikoróznu ochranu svojich vozidiel po ich kúpe.
V prípade novších vozidiel je veľkým problémom používanie plastových krytov alebo plstenej zvukovej izolácie, ktoré hromadia vlhkosť a podľa názoru odborníkov môžu byť skutočnou „živnou pôdou“ pre vznik hrdze. Z tohto dôvodu by správna konzervácia automobilu mala zahŕňať odstránenie všetkých takýchto krytov a ochranu týchto miest prípravkami, ktoré zostanú čo najdlhšie „elastické“ bez tendencie k praskaniu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako regenerovať filter pevných častíc? Čo robiť, ak je váš DPF filter zanesený
Zo stromov padajú na autá zvláštne a lepkavé veci. Môžu poškodiť lak?
Táto farba z výfuku je signálom problémov s vozidlom. Okamžite choďte k automechanikovi
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.