5.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DriveGreen).
V Európe bude v roku 2025 štvrtina všetkých predaných vozidiel s nulovými emisiami vďaka úspornejším modelom a prísnejším limitom CO2.
Trh s elektromobilmi možno stojí na začiatku novej éry. V roku 2025 zrejme dôjde k oživeniu predaja vozidiel s nulovými emisiami v Európe. Dôvody sú rôzne, ale podľa odhadov sa rok skončí s trhovým podielom BEV (batériových elektrických vozidiel) medzi 20 % (BloombergNEF) a 24 % (Transport & Enviroment).
Rast bude teda značný, ak vezmeme do úvahy, že údaje za prvý polrok 2024 naznačujú, že elektromobily sa zasekli na nízkej úrovni 13,3 %, čo je ešte menej povzbudzujúce číslo, ak ho porovnáme s 13,8 % zaznamenanými v prvom polroku 2023. Ako sme však už spomenuli, situácia sa čoskoro zmení. Pozrime sa na to, prečo.
Príchod nových modelov
V prvom rade prichádza značný počet elektromobilov s cenou nižšou ako 25 000 EUR. Momentálne tu máme Dacia Spring, Citroën e-C3, budúci Leapmotor T03 a niekoľko ďalších. O niekoľko mesiacov pribudnú atraktívne modely ako Renault 5 electric, Fiat Grande Panda, Hyundai Inster a ďalšie. Skrátka, trh bude rásť a objemy sa budú takmer automaticky zvyšovať.
Potom bude čoraz viac lacných čínskych elektrických konkurentov. Aj oni pomôžu rozhýbať trh a prinútiť tradičných výrobcov automobilov, aby ponúkali vozidlá s nulovými emisiami za ceny pod 25 000 EUR a v niektorých prípadoch za 20 000 EUR.
Vplyv pokút za nadmerné emisie
Je tu však ešte jeden faktor, ktorý bude stimulovať rast elektromobilov v Európe. Podľa Transport & Enviroment sa výrobcovia v posledných rokoch sústredili na zisk a maximalizovali príjmy z predaja automobilov s konvenčnými motormi. To je jeden z dôvodov, prečo v rokoch 2022 až 2024 rast elektromobilov nebol taký rýchly, ako sa očakávalo.
S príchodom nových pokút a znížením emisných limitov zo 116 g/km CO2 na 94 g/km CO2 sa však táto obchodná stratégia už nedá realizovať. Pokuty ukladané modelom s benzínovým a naftovým motorom, ktoré prekročia nové hodnoty, budú také, že zmažú toľko žiadanú dodatočnú výhodu. Jediným riešením je presadiť menej znečisťujúce modely – samozrejme, hybridy, ale aj čisto elektrické vozidlá. A ako to urobiť? Zľavami, akciami a znížením cien.
Práve elektromobily budú zohrávať hlavnú úlohu pri znižovaní emisií rôznych značiek. Podľa štúdie spoločnosti T&E budú emisie CO2 z automobilov predávaných v budúcom roku o 20 % nižšie ako v súčasnosti. BEV sa na tomto znížení budú podieľať 60 %, zatiaľ čo zvyšných 40 % bude pochádzať z plne hybridných a plug-in hybridných vozidiel, ktoré tiež zaznamenajú značný nárast.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
EÚ tento týždeň sfinalizuje clá na čínske elektromobily
Elektromobily v Nórsku prekonávajú spaľovacie motory
Ktoré elektromobily majú majitelia radi?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.