Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Zelené a blikajúce zelené svetlá: Aké povinnosti majú vodiči v oboch situáciách

7.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/A.S.U.Photo). Úlohou semaforu je koordinovať premávku a určovať poradie prejazdu vozidiel a chodcov. Podľa zákona sú všetci účastníci cestnej premávky povinní dodržiavať svetelnú signalizáciu. Aké...

7.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/A.S.U.Photo).

Úlohou semaforu je koordinovať premávku a určovať poradie prejazdu vozidiel a chodcov. Podľa zákona sú všetci účastníci cestnej premávky povinní dodržiavať svetelnú signalizáciu. Aké sú však vaše povinnosti, keď na križovatke svieti červená na hlavnom semafore a bliká zelená vpravo?

Zelené a blikajúce zelené svetlá: Aké povinnosti majú vodiči v oboch situáciách.
Foto: shutterstock.com/A.S.U.Photo

Je to už viac ako 100 rokov, čo sa v Amerike začali používať prvé semafory na riadenie cestnej dopravy. V súčasnosti sa tento systém nachádza po celom svete a neustále sa vyvíja.

Kde bol semafor vynájdený

Prvý semafor bol použitý v Spojených štátoch pred viac ako sto rokmi. Cleveland mal v roku 1914 systém, ktorý sa považuje za prvý mestský systém riadenia dopravy.

Vynález inžiniera Jamesa Hodgea, napájaný elektrickou energiou z mestskej trolejbusovej trate, mal spočiatku dve svetlá: červené a zelené. Farby, ktoré sa už vtedy používali na riadenie železničnej dopravy.

Svetlá sa nezmenili samé, ale bolo potrebné, aby policajt v búdke na chodníku ovládal spínač. O niekoľko rokov neskôr detroitský policajt William Potts navrhol semafor, ktorý obsahoval žlté svetlo. Zrodil sa systém semaforov, ktorý sa používa dodnes.

Postupom času sa však systém zautomatizoval a teraz je dokonca inteligentný. Vo veľkých mestách sú semafory napojené na počítačový systém. A počítač v reálnom čase analyzuje dopravné údaje a rozhoduje o tom, kedy svieti zelená a ako dlho zostane červená.

Cieľom tejto systematizácie dopravy je zlepšiť plynulosť dopravy a čo najviac znížiť dopravné zápchy.

Vaše povinnosti, keď na semafore svieti zelená

Zelená na semafore znamená, že vozidlá majú prednosť. A keď svieti červená, musíte zastaviť. Úlohou žltého svetla je upozorniť vodiča, že sa čoskoro rozsvieti červená.

Podľa zákona, keď sa rozsvieti žltá, vodiči sú povinní zastaviť (na Slovensku si niektorý vodiči myslia, choď veľmi rýchlo). Iba ak sú príliš blízko križovatky a nemôžu bezpečne zastaviť, môžu pokračovať v jazde.

Vodiči musia dávať pozor aj na to, v ktorom smere svieti zelená. Označuje to šípka nad, pod alebo vedľa semafora, prípadne je svetlo semaforu v skutočnosti v tvare šípky, ktorá ukazuje doľava, dopredu alebo doprava. Ak teda napríklad vľavo svieti zelená a vpredu a vpravo červená, do križovatky môžu vchádzať len vodiči odbočujúci doľava.

Ak je semafor jednoduchý a nemá šípku, potom je určený pre všetkých vodičov bez ohľadu na to, ktorým smerom jazdia. V takejto situácii, keď na semafore svieti zelená, môžete bez obmedzenia pokračovať v jazde v smere prednosti. Ak odbočujete doľava alebo doprava, platia pravidlá prednosti v jazde.

Aké je poradie prednosti na križovatke so semaformi

Prednosť vozidiel prechádzajúcich cez križovatku je stanovená cestným zákonom podľa niekoľkých faktorov.

V zostupnom poradí sa teda poradie prednosti určuje podľa:

  1. Policajné signály;
  2. Svetelné a zvukové signály záchranných vozidiel (polícia, hasiči, záchranári atď.);
  3. Svetelné alebo zvukové signály (napr. na železničných priecestiach);
  4. Dopravné značky;
  5. Cestné značenie;
  6. Pravidlá cestnej premávky (napr. prednosť v jazde).

To znamená, že priorita sa nastavuje podľa prítomnosti konkrétnych dopravných prvkov. Ak vodič vchádza do križovatky napríklad na zelenú, ale z pravej strany sa blíži sanitka so zapnutými svetlami a majákmi, sanitka má pravo prednostnej jazdy a nesmie nikoho ohroziť, čo má prednosť v jazde.

Podobne, ak má vodič zelenú, ale odbočuje doľava, je povinný dať prednosť v jazde oproti idúcemu vozidlu. To znamená tí, ktorí majú zelenú na semaforoch na ceste s právom prednostnej jazdy.

Podľa zákona, ak majú dvaja vodiči zelenú a jeden z nich odbočuje do cesty druhého, platí pravidlo prednosti v jazde. Inými slovami, vodič, ktorý odbočuje, je povinný dať prednosť vodičovi prichádzajúcemu z opačného smeru.

Aké sú vaše povinnosti, keď na semafore svieti alebo bliká zelená vpravo?

Aby sa uľahčila plynulosť premávky, na niektorých križovatkách sú hlavné svetelné signály doplnené svetlom v tvare šípky, ktorá sa striedavo rozsvecuje a umožňuje vám odbočiť doprava, keď na hlavnom svetelnom signalizačnom zariadení svieti červená.

Po zastavení vodič skontroluje, či pri rozjazde neohrozí chodcov alebo cyklistov prechádzajúcich cez jazdný pruh alebo vodičov prichádzajúcich v smere, pre ktorý svieti zelený signál.
Foto: shutterstock.com/Baloncici

No je tu jedno „ale“? Postup v takomto prípade by mal byť nasledovný:

  • Vodič príde na križovatku a zastaví vozidlo pred semaforom. Zastaví, nielen spomalí.
  • po zastavení vodič skontroluje, či pri rozjazde neohrozí chodcov alebo cyklistov prechádzajúcich cez jazdný pruh alebo vodičov prichádzajúcich v smere, pre ktorý svieti zelený signál.
  • ak manéver nespôsobí prekážku ostatným účastníkom cestnej premávky, vodič môže manéver vykonať.

Existujú dva typy zelenej šípky:

  • Pevná: Táto šípka je trvalá a svieti nezávisle od ostatných svetiel. Vodič sa môže riadiť pravidlami uvedenými vyššie.
  • Blikajúca: Táto šípka sa rozsvieti na krátky čas predtým, ako sa rozsvieti zelená pre ostatných vodičov. Vodič by mal počkať, kým sa rozsvieti zelená šípka, a potom odbočiť vpravo s dodržaním pravidiel prednosti.

Vo všeobecnosti existujú dve možné situácie pri blikajúcom zelenom svetle vpravo. Prvá situácia je, keď má cesta dva jazdné pruhy, jeden na odbočenie doprava a druhý na jazdu dopredu. V takýchto prípadoch dopravné značenie často označuje povinné smery jazdy.

Ak je teda jazdný pruh blikajúceho semaforu označený symbolom šípky doprava, znamená to, že v ňom smú jazdiť len tí, ktorí odbočujú doprava. A tí, ktorí ho využívajú na „oklamanie“ premávky, aby rýchlejšie prešli križovatkou a pokračovali rovno, porušujú zákon.

Potom je tu však druhá situácia, keď pruh nie je označený vôbec alebo má šípku pred sebou a vpravo. To znamená, že ho môžu využívať všetci vodiči bez ohľadu na to, v ktorom smere jazdia. Rovnako je to aj v prípade ciest s jedným jazdným pruhom. Tí, ktorí idú dopredu, nemajú možnosť uhnúť tým, ktorí idú doprava.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Križovatka vyznačená priebehom hlavnej cesty. Je potrebné zapnúť smerovku za značkou 302?

Čo ruší dopravnú značku 253, Najvyššia dovolená rýchlosť? Zdanlivo jednoduchá otázka, ale na vodičov číhajú nástrahy

Križovatka s ostrovčekom. Kedy by ste mali dať prednosť chodcovi?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov