9.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dwnews).
EÚ pokračuje, nemecké automobilky sa búria a ceny (zatiaľ) nerastú.
V piatok 4. októbra Európa hlasovala o clách na čínske elektromobily: desať členských štátov bolo za zvýšenie ciel, Nemecko a štyri ďalšie krajiny hlasovali proti a 12 krajín sa zdržalo hlasovania. Konečné rozhodnutie bude teraz do konca mesiaca na Európskej komisii.
Najväčšie obavy majú nemeckí výrobcovia automobilov. Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz realizujú približne tretinu svojho predaja v Číne a obávajú sa odvetných opatrení. Niektorí čínski výrobcovia medzitým ubezpečujú, že clá EÚ na čínske elektrické vozidlá zatiaľ nepovedú k zvýšeniu cien.
Stanovisko Európskej komisie
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová obhajovala navrhované clá. Uviedla, že sektor elektrických vozidiel má obrovský potenciál pre budúcu konkurencieschopnosť Európy a jej vedúce postavenie v ekologickom priemysle.
„Výrobcovia automobilov v EÚ a súvisiace odvetvia už investujú a inovujú s cieľom plne rozvinúť tento potenciál,“ povedala von der Leyenová. Vždy, keď nájdeme dôkazy, že ich úsilie brzdia deformácie trhu a nekalá konkurencia, budeme rozhodne konať.
Obavy Nemcov
Prípadné odvetné clá Číny na nemecké autá by mohli ovplyvniť vozidlá značky Volkswagen vyrábané v Číne. Nemecký vývoz značiek Audi, Porsche alebo Lamborghini je tiež ohrozený. Jasne to uviedol Oliver Blume, generálny riaditeľ skupiny Volkswagen, ktorý vyzval EÚ, aby zvážila vyrovnanie svojich vysokých ciel na elektrické vozidlá vyrábané v Číne s investíciami realizovanými v Európe.
Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse zdôraznil, že je naliehavo potrebné „urýchlene dosiahnuť dohodu medzi Európskou komisiou a Čínou, aby sa zabránilo obchodnému konfliktu, z ktorého nikto nebude mať prospech“. Rovnaký názor zastávala aj spoločnosť Mercedes-Benz, ktorá okrem dohody požadovala aj odklad implementácie opatrení.
Reakcie čínskych spoločností
Čínske spoločnosti s veľkým zastúpením v Európe hlasovanie kritizovali. Zhejiang Geely Holding, medzi ktorého dcérske spoločnosti patria aj Volvo, Poletar, Lynk & CO, Zeekr a Lotus a ktorý vlastní 50 % podiel v spoločnosti smart, hodnotil rozhodnutie ako „nekonštruktívne“. Clá by podľa čínskej spoločnosti mohli „potenciálne brániť hospodárskym a obchodným vzťahom medzi EÚ a Čínou. Čo by v konečnom dôsledku poškodilo európske spoločnosti a záujmy spotrebiteľov“.
MG Motor France, národná dcérska spoločnosť značky MG, ktorú vlastní SAIC, uviedla, že hlasovanie „spomalí“ prechod na elektrické vozidlá vo Francúzsku, ktoré hlasovalo za zavedenie ciel.
Spoločnosť Stellantis, ktorá je úzko prepojená so spoločnosťou Leapmotor, uviedla, že podporuje slobodnú a spravodlivú hospodársku súťaž.
ACEA, ktorá zastupuje výrobcov automobilov v Európe, uviedla, že „vzala na vedomie“ hlasovanie a uznala „prebiehajúce paralelné úsilie Bruselu a Pekingu rokovať o možnej alternatíve k vyrovnávacím clám“.
Ceny sa zatiaľ nezvyšujú
Spoločnosť MG Motor, ktorú vlastní SAIC, uviedla, že nové clá neovplyvnia ceny jej elektrických vozidiel vo Francúzsku a Taliansku v tomto roku. (vozidlá, ktoré budú podliehať novému 35,3-percentnému clu nad rámec súčasného 10-percentného cla EÚ).
Čínsky gigant BYD by mal tiež ponechať svoje ceny v Taliansku nezmenené do konca roka. Potom sa uvidí do roku 2025.
Medzitým divízia Seat skupiny Volkswagen, ktorá dováža model Cupra Tavascan do Európy z Číny, označila clá za „trestné“ a zopakovala, že budúcnosť modelu Tavascan je „ohrozená“. „Spoločnosť urobí všetko pre to, aby tieto dodatočné clá neovplyvnili cenu modelu Tavascan,“ napísal Seat vo svojom oznámení.
A Cupra v tom rozhodne nie je sama. Ďalšími modelmi dovážanými z Číny sú Tesla Model 3, BMW iX3, elektrické Mini, Dacia Spring a Volvo EX30, ako aj všetky modely Polestar a smart.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nemecko ostro kritizuje clá na autá z Číny. „Je to prejav slabosti Európskej únie.“
Je teraz najlepší čas na kúpu španielskeho SUV? Krajiny EÚ podporili novembrové zvýšenie cla
Clá na elektromobily ohrozujú Cupru
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.