11.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Pirelli).
Spoločnosti Pirelli a Bosch podpísali dohodu o spoločnom vývoji s cieľom vytvoriť softvérovo riadený systém „kybernetická pneumatiky“. Bude kombinovať hardvérové a softvérové know-how spoločnosti Bosch s technológiou integrovaných senzorov pneumatík spoločnosti Pirelli.
Integrovaný snímač
V priebehu rokov sme videli mnoho koncepčných pneumatík, od pneumatík Michelin a GM bez vzduchu až po kolesá z Kórey, ktoré menia tvar a dokážu sa deformovať v závislosti od nerovností terénu. Hoci ide o inovatívne nápady, zdá sa, že kybernetická pneumatika od spoločností Pirelli a Bosch sa v blízkej budúcnosti dostane na pulty obchodov. V roku 2019 sa prvýkrát objavil koncept, ktorý využíva údaje o pneumatikách na to, aby softvér vozidla mohol jemne doladiť svoje funkcie podľa rôznych jazdných podmienok.
Každá pneumatika má zabudovaný pokročilý snímač, ktorý sa pripojí k elektronike vozidla a umožňuje mu prispôsobiť nastavenie podľa typu pneumatiky. Hlavnou funkciou tejto technológie bude optimalizácia brzdného výkonu ABS a zlepšenie kontroly stability a trakcie – to všetko v reálnom čase.
V rámci prvého spoločného projektu so spoločnosťou Pagani vyvinula spoločnosť Bosch aplikáciu ESP (elektronický stabilizačný program) špeciálne prispôsobenú pre pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo RS na vozidle Pagani Utopia Roadster s výkonom 852 koní a s dvakrát preplňovaným 6,0-litrovým motorom V-12. Pneumatiky majú zabudované snímače, ktoré sú prepojené so systémami ABS a trakčnej kontroly vozidla, čo podľa spoločností umožňuje čo najlepšie využitie jedinečných vlastností a schopností každej pneumatiky, čo vedie k lepšej kontrole a prispôsobeniu jazdných zážitkov.
Skúsenosti spoločnosti Bosch v oblasti technológie snímačov MEMS
Partnerstvo využije skúsenosti spoločnosti Bosch v oblasti technológie snímačov MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems) a snímačov tlaku v pneumatikách, ktoré využívajú bezdrôtovú komunikačnú technológiu BLE (Bluetooth Low Energy), zatiaľ čo spoločnosť Pirelli prispeje svojimi skúsenosťami v oblasti vývoja hardvéru a softvéru zariadení v pneumatikách a modelovania pneumatík. Predpokladá sa, že tieto schopnosti spoločne umožnia zber, spracovanie a prenos údajov o pneumatikách v reálnom čase prostredníctvom technológie BLE s veľmi nízkou spotrebou energie do elektronického riadiaceho systému vozidla.
Pirelli a Bosch tvrdia, že kybernetická pneumatika by mala byť prínosom aj pre životné prostredie. Pretože by mala znížiť opotrebovanie pneumatík, ktoré zohráva významnú úlohu v celkovom vplyve automobilu na životné prostredie. Predovšetkým v dôsledku uvoľňovania mikroplastov a iných znečisťujúcich látok do životného prostredia.
Veľkou otázkou teraz je, kedy sa táto technológia dostane do osobných automobilov na široké použitie. Keďže spoločnosti Pirelli a Bosch neuviedli časový harmonogram. Keď prídu, kybernetické pneumatiky budú určite drahšie ako štandardná sada. Ale určite sa nájde veľa ľudí, ktorí budú ochotní zaplatiť za zlepšenie zážitku z jazdy, ak pneumatiky dokážu splniť svoj sľub.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Máte dve nové pneumatiky? Odborníci odporúčajú zadné, nie predné
Koľko oleja by malo auto spotrebovať? Ako zistiť, či má váš motor problém
Môžete riadiť auto s manuálnou prevodovkou, ak ste chodili do školy na automatickú?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.