14.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DriveGreen).
Elektromobily sa už dlho považujú za najlepší spôsob, ako vytvoriť dopravu s nulovými emisiami, a očakáva sa, že po nadobudnutí platnosti zákazu registrácie spaľovacích automobilov budú tvoriť prevažnú väčšinu predaja.
Podľa hlavného vedca Toyoty však možno nebude možné vyrobiť dostatočné množstvo batériových áut. Preto poukazuje na princíp 1:6:90 ako na najlepší spôsob znižovania emisií CO2. Čo sa v tomto koncepte skrýva?
Je elektrický pohon budúcnosťou? Teoreticky áno
Nikto nemôže s určitosťou povedať, aké vedecké objavy a technologické prelomy nás čakajú v budúcnosti, a to nehovoriac o udalostiach, ktoré sú mimo našej kontroly. V súčasnosti sa však zdá, že najlepším riešením pre dopravu s nulovými emisiami sú autá na batérie.
Ľudia vo všeobecnosti uznávajú vodíkovú technológiu, najmä jej využitie v palivových článkoch. Niektorí výrobcovia však pracujú aj na jej využití v spaľovacích motoroch. Vzhľadom na náklady a množstvo priestoru potrebného na vodíkové nádrže sa však predpokladá, že tento typ pohonu sa bude vo veľkej miere využívať najmä v diaľkovej doprave.
Syntetické palivá sú ďalšou možnosťou, no zatiaľ vyzerá, že zostanú okrajovým riešením. Dôvodom je, že ich nulové emisie neznamenajú úplný nedostatok výfukových plynov. Predpokladá sa však, že množstvo vyprodukovaného CO2 sa rovná množstvu CO2 použitému na výrobu paliva, takže celková bilancia je nulová.
Voľba sa teda zdá byť jasná – batériové elektromobily. Už teraz existuje široký výber, technológia je ľahko rozšíriteľná od mestských vozidiel až po veľké SUV, limuzíny a dodávky a rýchlo sa vyvíja. Na trhu nechýbajú modely, ktoré v rámci tej istej generácie ponúkajú vďaka optimalizácii motora a vývoju batérií lepší výkon a dojazd ako v čase svojho debutu, a to bez toho, aby boli drahšie.
Lítium by sa mohlo vyčerpať za niekoľko rokov
Samozrejme, technológia elektrických vozidiel nie je bez nevýhod. Stále je tu problém nedostatočne rozvinutej siete nabíjačiek, prínos ekologickej elektrickej energie do energetického mixu (bez ktorej je ťažké hovoriť o elektromobiloch ako o vozidlách so skutočne nulovými emisiami) alebo ničivý vplyv procesu výroby batérií na životné prostredie. Skutočný problém však ešte len príde v podobe faktora, ktorý človek nemôže ovplyvniť – obmedzené zdroje lítia.
Podľa spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence, ktorá monitoruje ceny a dodávateľské reťazce lítium-iónových batérií, bude dopyt po lítiu prevyšovať kapacitu už v rokoch 2026 – 2027. Naopak, skutočná kríza na trhu s týmto prvkom sa predpokladá koncom desaťročia. To zasa bude znamenať, že výrobcovia automobilov nebudú schopní plniť emisné normy, ktoré sú na nich kladené (s ktorými majú problém už teraz, ale len preto, že vodiči nemajú dostatočný záujem o elektriku), a to bude mať za následok miliardové pokuty.
Nedostatok lítia nebude krízou len pre automobilový priemysel. Lítium-iónové batérie sa široko používajú v elektronických zariadeniach, takže ich nedostatok ovplyvní cenu a dostupnosť smartfónov, notebookov a inej elektroniky.
Nové typy batérií problém s nedostatkom lítia nevyriešia
Automotive News Europe sa rozprával s vedúcim vedeckým pracovníkom spoločnosti Toyota Gilom Prattom o tom, ako sa automobilový priemysel môže pokúsiť vyrovnať s predpovedanou krízou, ale nevzdávať sa znižovania emisií. Japonský výrobca bol od začiatku skeptický voči rýchlemu prechodu na elektromobily a namiesto toho vsadil na nízkoemisné hybridy a vývoj vodíkovej technológie (palivové články aj motory spaľujúce vodík). Toyota chce v priebehu nasledujúcich troch rokov uviesť do sériovej výroby aj elektromobily s novými typmi batérií – lítium-železofosfátovými batériami (pre lacnejšie modely) a batériami s pevným elektrolytom (pre drahšie vozidlá), ktoré zabezpečia dojazd až 1 200 km a ktoré sa dajú nabiť za 10 minút.
Japonský výrobca má nepochybne veľmi široký prístup k ekologickej doprave, takže jeho šéf vedcov má výborný prehľad o tom, čo bude v najbližších rokoch technologicky možné. A bohužiaľ, nemá dobré správy. Ako vysvetľuje Pratt, bez ohľadu na to, akú chémiu použijeme, lítiu sa nevyhneme. Rôzne typy batérií sa môžu líšiť výkonom a výrobnými nákladmi, ale či už použijeme nikel-horčík-kobaltovú batériu, lítium-železofosfátovú batériu alebo batériu s pevným elektrolytom, vždy budeme potrebovať rovnaké množstvo lítia na každý kilowatt energie, ktorý sa dá do batérie uložiť.
Čo je pravidlo 1:6:90?
Nedostatok lítia by preto mohol elektrickú revolúciu ak nie zastaviť, tak výrazne spomaliť. Samozrejme, v budúcnosti sa môže objaviť nová technológia, vďaka ktorej už tento prvok nebudeme potrebovať, ale nedá sa predpovedať, či a kedy sa tak stane. Preto Gill Pratt navrhuje iné riešenie – použitie pravidla 1:6:90.
Jeho hlavnou myšlienkou je optimalizovať využívanie dostupného lítia s cieľom čo najviac znížiť emisie CO2 v doprave. Podľa tohto princípu možno namiesto jednej batérie pre elektromobil vytvoriť šesť batérií pre plug-in hybridy alebo 90 batérií pre klasické hybridy. Týmto spôsobom síce nedosiahneme vozidlá s nulovými emisiami, ale výrazne znížime celkové emisie. Ak namiesto jedného elektromobilu a piatich spaľovacích vozidiel použijeme dostupné lítium na vytvorenie šiestich vozidiel PHEV, znížime priemerné emisie všetkých týchto vozidiel päťkrát. A ak namiesto jedného elektromobilu vytvoríme 90 hybridných vozidiel, emisie CO2 sa znížia 35-krát.
Takéto riešenie sa zdá byť mimoriadne zaujímavé nielen kvôli predpokladanej kríze na trhu s lítiom. V súčasnosti predaj elektromobilov klesá, hoci všetky predpovede hovorili o tom, že bude dynamicky rásť. Odstúpenie väčšiny krajín od dotácií na elektromobily, ich vysoká amortizácia, ktorá negatívne ovplyvňuje ich zostatkovú hodnotu a dostupné podmienky financovania, alebo nedostatočne rozvinutá sieť nabíjacích staníc, to sú len niektoré z problémov, s ktorými sa elektromobily stretávajú. Dokonca ani opätovné zavedenie systémov dotácií (ako to urobili v Taliansku) problém nevyrieši.
Hybridy majú podobnú cenu ako autá so spaľovacím motorom a pritom nepotrebujeme nabíjať ich z externého zdroja. Preto bude oveľa jednoduchšie nahradiť vozový park hybridnými vozidlami a vďaka úsporám z rozsahu sa celkové emisie CO2 znížia rýchlejšie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Volkswagen wallbox-fotovoltaický ekosystém pre domáce nabíjanie
Nové Suzuki Jimny: Pripravovaný lacný terénny automobil
Ktoré auto je úspornejšie: manuál alebo automat? Aký je v tom rozdiel?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.