16.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@acura).
Radenie prevodových stupňov v manuálnej prevodovke závisí od otáčok motora, rýchlosti jazdy alebo požadovaného krútiaceho momentu. O tom však rozhoduje vodič. Tu nájdete návod, ako preradiť na vyšší stupeň, aby ste ochránili motor a prevodovku.
V aute s automatickou prevodovkou rozhoduje o prevodových stupňoch počítač. V závislosti od tlaku na plynový pedál alebo od nastaveného prevodového stupňa počítač rozhodne, či sa má zaradiť vyšší alebo nižší prevodový stupeň.
Pri manuálnej prevodovke je naopak na vodičovi, aby rozhodol o zaradení prevodových stupňov. Je však veľmi dôležité, aby ste správne radili nahor alebo nadol. V opačnom prípade hrozí, že prevodovku pokazíte.
Rozbijete prevodovku, ak nezvolíte správny prevodový stupeň?
Teoreticky sa radenie nahor alebo nadol vykonáva sekvenčne, od nízkeho stupňa po vysoký a naopak. Takže z pokoja začnete na 1. prevodovom stupni, potom zaradíte 2., potom 3. atď.
A znižovanie prevodových stupňov je najlepšie vykonávať v poradí. Ak máte napríklad zaradený 4. prevodový stupeň, mali by ste preradiť na 3. a potom na 2. Závisí to však aj od prevodového stupňa, ktorý máte zaradený, od motora, od typu prevodovky. Napríklad pri športových motoroch môžete zaradiť 2. prevodový stupeň aj pri rýchlosti nad 100 km/h bez toho, aby sa prevodovka alebo spojka pokazila.
Ak ste však zvyknutí rozbiehať sa z pokoja napríklad na 2. prevodový stupeň, spojka sa opotrebuje pomerne rýchlo. Tento problém môže nastať aj vtedy, ak auto dostatočne nevytáčate.
Ak napríklad idete do kopca, mali by ste spravidla zaradiť 2. alebo 3. prevodový stupeň. Veľa ľudí však zostáva na 4. alebo dokonca 5. prevodovom stupni, aj keď má auto veľa podradených kolies. A pokračujú v takejto jazde, len aby motor nezhasol. Alebo stlačia spojku do polovice a namiesto podradenia nadmerne zrýchlia.
Alebo, rovnako nesprávne, preradiť z vyššieho prevodového stupňa na nižší pri príliš vysokej rýchlosti.
Čo sa stane, ak preradíte z druhého na prvý prevodový stupeň?
Ak podradíte na nižší prevodový stupeň pri nesprávnej rýchlosti alebo otáčkach, riskujete zničenie prevodovky.
Musíte si dávať veľký pozor na rýchlosť auta a otáčky motora. Ak máte napríklad zaradený 2. prevodový stupeň a idete rýchlosťou 40-50 km/h a podradíte na 1. prevodový stupeň, je veľmi pravdepodobné, že prevodovku zničíte. Alebo ak idete rýchlosťou 100 km/h a preradíte z piateho na druhý prevodový stupeň.
Ak teda idete rýchlosťou nižšou ako 20 km/h alebo zastavíte, môžete podradiť z 2. na 1. prevodový stupeň. V akýchkoľvek iných podmienkach je však nebezpečenstvo zničenia prevodovky veľmi vysoké.
Na aký prevodový stupeň preradiť
Odborníci odporúčajú preraďovať takto:
- Prevodový stupeň 1: 0-20 km/h;
- stupeň 2: 20-40 km/h;
- stupeň 3: 30-60 km/h;
- stupeň 4: 40-80 km/h;
- stupeň 5: +50 km/h.
Moderné autá vám na prístrojovej doske oznámia, kedy treba preradiť na vyšší alebo nižší stupeň. Vo všeobecnosti sa musíte pozrieť na otáčky motora. Pri benzíne by ste mali preradiť nahor, keď sa otáčkomer blíži k 2 000 otáčkam za minútu. Pri dieselových motoroch radíte pri otáčkach nad 2 000 ot. A tiež podradíte, keď otáčky klesnú pod túto hodnotu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
Ktorá prevodovka vám pomôže dosiahnuť lepšiu spotrebu paliva? Manuálna vs. automatická prevodovka
Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.