Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Čo je to systém štart-stop a ako funguje?

16.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Olivier Le Moal). Značná účinnosť nových riešení a prínos pre životné prostredie viedli k tomu, že sa systémy štart-stop objavili v automobiloch všetkých tried. Vzhľadom...

16.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Olivier Le Moal).

Značná účinnosť nových riešení a prínos pre životné prostredie viedli k tomu, že sa systémy štart-stop objavili v automobiloch všetkých tried. Vzhľadom na čoraz prísnejšie emisné predpisy EÚ pre spaľovacie motory sa výrobcovia automobilov čoraz častejšie snažia zaradiť inteligentné systémy štart-stop do svojej ponuky.

Čo je to systém štart-stop a ako funguje?
Foto: shutterstock.com/Olivier Le Moal

Systém štart-stop – inovácia, ktorá slúži životnému prostrediu

Koncepcia systému štart-stop je jednoduchá: ak sa motor na krátky čas vypne, napríklad keď vozidlo stojí na červenej, zníži sa spotreba paliva a emisie. Týmto spôsobom systém štart-stop pomáha šetriť palivo a nepoškodzuje toľko životné prostredie. Vďaka tejto technológii možno znížiť emisie CO2 o 3 – 8 %.

Ako funguje systém štart-stop

Systém štart-stop zistí, že vozidlo stojí, a na základe senzorov určí, či je splnených niekoľko ďalších podmienok prevádzky vozidla. Ak vodič zastaví na červenú a zaradí neutrál, systém štart-stop vypne motor. V novších modeloch sa motor vypne, keď rýchlosť klesne pod určitú hodnotu. Hoci je motor, hlavný zdroj energie pre všetky systémy vo vozidle, vypnutý, všetky elektrické zariadenia a asistenčné systémy sú stále zásobované energiou. Tá pochádza z akumulátora. Po zošliapnutí spojkového pedála systém štart-stop znovu naštartuje motor. V prípade vozidiel s automatickou alebo dvojspojkovou prevodovkou reaguje systém štart-stop na stlačenie brzdového pedála. Ak sa vozidlo zastaví a vodič naďalej drží brzdový pedál, systém štart-stop vypne motor. Po jeho uvoľnení systém znovu naštartuje motor.

Systém štart-stop je riadený snímačmi

Systém štart-stop získava informácie o stave vozidla z rôznych snímačov. Snímač voľnobehu, snímač otáčok kolies a snímač kľukového hriadeľa hlásia, či sa vozidlo pohybuje alebo stojí. Riadiaca jednotka motora koordinuje systém štart-stop a harmonizuje systémy. Systém riadenia batérie (BMS) poskytuje údaje o stave nabitia, napätí a teplote batérie. Pri každom naštartovaní motora napätie v systéme dočasne klesá, preto je potrebné podporovať správnu činnosť výbavy, ako aj bezpečnostných systémov a systémov zvyšujúcich komfort vodiča. Aby štartér zvládol záťaž spôsobenú zvýšeným počtom štartov a predčasne sa neopotreboval, boli komponenty štartovacieho modulu, ktoré sú vystavené mimoriadnemu namáhaniu, zosilnené a navrhnuté na dlhú životnosť. Týka sa to ložísk, prevodov a mechanizmu spúšťania štartéra.

Systém štart-stop zistí, že vozidlo stojí, a na základe senzorov, tak vypne motor ale všetky elektrické zariadenia a asistenčné systémy sú stále zásobované energiou.
Foto: youtube.com/@CanadianEnergy

Rekuperácia v porovnaní so systémami štart-stop. Batérie novej generácie pre inovatívne technológie

Batérie AGM boli špeciálne vyvinuté pre vozidlá vybavené nielen technológiou štart-stop, ale aj rekuperáciou brzdnej energie (rekuperáciou) a inými systémami na úsporu paliva. Batéria s technológiou AGM absorbuje energiu z procesu rekuperácie, čím zvyšuje svoju účinnosť. Na druhej strane batérie EFB sú určené pre vozidlá so základnými verziami systému štart-stop.

Rekuperácia alebo spôsob výroby elektrickej energie z brzdnej energie

Rekuperácia alebo spätné získavanie energie pri brzdení generuje elektrickú energiu, keď vozidlo brzdí, zatiaľ čo motor je v režime pohonu. Vo vozidlách vybavených systémom rekuperácie generátor prenáša získanú energiu späť do batérie, ktorá ju dodáva do komfortných funkcií pri ďalšom vypnutí motora. Táto technológia spolu s batériou AGM nám umožňuje zvýšiť spotrebu paliva a znížiť emisie ešte efektívnejšie, ako keď používame len systém štart-stop. Na ďalšie zvýšenie účinnosti systému štart-stop sa v niektorých vozidlách počas akcelerácie odpojí alternátor, ktorý bežne beží nepretržite (a je brzdou). Celý výkon motora je tak k dispozícii len pri akcelerácii a motor pracuje oveľa efektívnejšie. V tejto situácii batéria napája všetky elektrické zariadenia. To ešte viac zdôrazňuje potrebu účinnej batérie, ktorá dokáže spolupracovať s modernými systémami riadenia energie vo vozidlách.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Máme tu jeseň a s ňou prichádza vlhkosť a zahmlievanie čelného skla v našom aute. Ako ju odstrániť

Ako zistiť, či je v benzíne alebo nafte voda. Čo robiť?

Svieti kontrolka motora. Dá sa vypnúť


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov