21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel).
Výrobcovia automobilov odporúčajú pravidelnú kontrolu stavu brzdových doštičiek pri každom servise, t. j. každých 15 – 30 000 km. Bez ohľadu na to sa vo vybraných modeloch automobilov používajú dodatočné výstražné systémy, ktoré sa aktivujú, keď hrúbka trecej vrstvy klesne pod určitú hranicu. Ukazuje sa, že indikácie snímačov nie sú pre každého jednoznačné…
Myšlienka dodatočnej indikácie stavu brzdových doštičiek je samozrejme opodstatnená. Môže sa predsa stať, že v rozpore s predikciou mechanika brzdové doštičky „nevydržia“ do ďalšej kontroly. Dôvodov je mnoho: chyba mechanika, zmena štýlu jazdy vodiča, zmena podmienok, za ktorých sa s vozidlom jazdí (napr. jazda v horách), alebo dokonca porucha brzdového systému. Signalizácia sa potom ukáže ako veľmi užitočná.
Brzdový systém. Indikátory
V starších modeloch automobilov, najmä v lacných automobiloch, výrobcovia montovali brzdové doštičky s pružnými platničkami, ktoré sa po opotrebovaní určitej hrúbky pracovnej vrstvy doštičky začali trieť o kotúč a vydávať nepríjemne hlasný zvuk. To bol signál na okamžitú výmenu brzdových doštičiek.
Brzdový systém. Elektrické/elektronické snímače
V súčasnosti je väčšina modelov automobilov vybavená elektrickými snímačmi. Keď sa snímač dotkne kotúča alebo sa k nemu priblíži na dostatočne krátku vzdialenosť, na prístrojovej doske sa rozsvieti výstražná kontrolka a pri novších modeloch sa aktivuje príslušné hlásenie v palubnom počítači.
V niektorých prípadoch môžu byť podložky trvalo vybavené snímačmi. V iných prípadoch sa snímače kupujú samostatne a montujú sa na podložky. Je dôležité vedieť, že v mnohých vozidlách sa snímače, ktoré raz signalizovali opotrebovanie podložky, nedajú opätovne použiť. Nové snímače sa musia zakúpiť spolu s novými podložkami (ak nie sú súčasťou dodávky).
Brzdový systém. Snímače nemôžu ukazovať všetko!
Prítomnosť snímačov opotrebenia brzdových doštičiek samozrejme nikoho nezbavuje povinnosti pravidelne kontrolovať stav doštičiek počas kontrol. Snímače iba indikujú zníženie hrúbky trecej vrstvy, ale po prvé – nie sú vždy na všetkých podložkách (zvyčajne sú namontované iba na jednej podložke z každého páru) a po druhé neindikujú zmenu štruktúry trenia. To znamená, že ak trecia vrstva podložky začne praskať, štiepať sa alebo sa prehrievať, snímač to nesignalizuje, a napriek tomu bude podložka vhodná na výmenu.
Brzdový systém. Prekvapivé výsledky štatistík
Podľa prieskumu, v ktorom malo 2 000 vodičov vysvetliť význam 10 typických kontroliek na prístrojovej doske, takmer polovica z nich nevedela vysvetliť význam kontrolky brzdového systému. To znamená, že napriek prítomnosti snímačov opotrebovania brzdových doštičiek obrovská skupina vodičov nedokáže správne interpretovať varovné signály z palubného počítača alebo prístrojovej dosky!
Preto vám v krátkosti pripomenieme hlavné príčiny, ktoré môžu aktivovať kontrolku brzdových doštičiek alebo brzdového systému:
- opotrebovanie brzdových doštičiek;
- nízka hladina brzdovej kvapaliny;
- iná porucha brzdového systému, napríklad ABS.
Samozrejme, v závislosti od značky a modelu vozidla sa môžu vzory kontroliek líšiť. Niektoré autá majú pre brzdové doštičky samostatnú kontrolku, zatiaľ čo iné zdieľajú jednu kontrolku s viacerými systémami, napríklad s tými, o ktorých sme hovorili.
Napriek obrovskému pokroku vo vývoji automobilov sú brzdové doštičky stále jednou z najdôležitejších súčastí celého brzdového systému. Dá sa dokonca povedať, že ich úloha je čoraz dôležitejšia, pretože autá sú čoraz ťažšie a rýchlejšie. To platí aj pre elektrické vozidlá. Mechanik aj vodič by preto mali pri kontrole a servise tohto komponentu dodržiavať všetky odporúčania výrobcov. V praxi to spočíva v pravidelných kontrolách podľa plánu údržby, správnej obsluhe (technika jazdy, ktorá chráni pred prehriatím), pozorovaní ovládacích prvkov a znalosti ich významu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Skryté funkcie zrkadiel. Poznáte ich všetky?
Grafitové mazivo – na čo sa používa?
Kedy vymeniť kvapalinu do ostrekovačov za zimnú? Vodiči na toto pravidlo stále zabúdajú
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.