25.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
Nad európskym automobilovým priemyslom sa sťahujú čierne mraky. Od roku 2020 prišlo o prácu približne 86 000 ľudí, a to najmä v dôsledku zavádzania elektromobility. Môže to však byť ešte horšie, varuje Clepa, združenie zastupujúce dodávateľov automobilového priemyslu.
O kolapse európskeho automobilového priemyslu sa hovorí už nejaký čas. Najnovšie sa alarmovalo v súvislosti s problémami Volkswagenu a potrebou výrobcov prejsť na nové predpisy na zníženie emisií oxidu uhličitého. Tie by mali vstúpiť do platnosti v roku 2025 a mohli by spôsobiť ďalšie otrasy.
Otrasy v európskom automobilovom sektore však trvajú už dlho. Podľa združenia Clepa, ktoré zastupuje dodávateľov automobilového priemyslu, bolo od roku 2020 prepustených približne 86 000 ľudí v odvetví výroby automobilových komponentov.
Bezprostredné vyhliadky nie sú o nič lepšie.
Európsky automobilový priemysel na krivke
Len v prvých mesiacoch roku 2024 bolo oznámených 32 000 prípadov prepustenia. Toto číslo je dokonca vyššie ako v druhej polovici roka 2020, keď svet najviac zasiahla pandémia Covid-19.
Situácia na trhu práce sa bude ďalej zhoršovať. Clepyho štúdia názorne poukazuje na rozpor medzi očakávaniami a realitou. Ešte nedávno sa hovorilo o 100 000 nových pracovných miestach do roku 2025, čo malo súvisieť s prechodom na „zelenú“ ekonomiku a prechodom na elektromobilitu.
Deje sa však pravý opak. V dodávateľskom reťazci batériových vozidiel bolo vytvorených len 20 % pôvodne plánovaných pracovných miest. Celkovo bolo od roku 2020 v odvetví výroby automobilových komponentov vytvorených 29 000 pracovných miest, z čoho približne 19 000 sa týka výroby pre elektrické vozidlá.
Clepa vypočítala, že to predstavuje „čistú stratu takmer 56 000 pracovných miest v európskom automobilovom sektore“ (TU sa dozviete o dosahu elektriky na diaľnice).
Európsky automobilový priemysel: potrebná zmena
Ani ďalšie údaje nie sú povzbudivé. Podľa spoločnosti Clepa „ziskovosť v dodávateľskom sektore naďalej nepostačuje na podporu kritických investícií potrebných na ekologickú a digitálnu transformáciu v Európe. A to ohrozuje vedúce postavenie v oblasti inovácií v automobilovom priemysle“.
Aby toho nebolo málo, európski výrobcovia strácajú svoju existujúcu globálnu konkurencieschopnosť. To znamená úbytok kapitálu a v dôsledku toho „blokovanie pokroku v transformačnom procese“. To znamená prechod od spaľovacieho k elektrickému pohonu.
V dôsledku toho už európsky automobilový priemysel nie je konkurencieschopný. Najmä na pozadí Číny, ktorá sa technologicky rozvíja neuveriteľným tempom.
Generálny tajomník Clepy, Benjamin Krieger, hovorí o „jasnom budíčku. Automobilový priemysel, ktorý je základným kameňom európskeho hospodárstva, stojí pred zlomovým bodom“.
„Na ochranu pracovných miest, urýchlenie transformácie a opätovné získanie globálnej konkurencieschopnosti potrebujeme nové predpisy. To znamená prijať technologickú otvorenosť v predpisoch o CO2 a vo všeobecnosti podporiť hospodárstvo a konkurencieschopnosť EÚ. Bez rozhodných opatrení hrozí, že Európa stratí svoje vedúce postavenie v automobilovom sektore,“ uzatvára Krieger.
Náročný rok 2025
Európsky automobilový sektor teraz čelí ďalšej výzve. Ide o nadobudnutie účinnosti právnych predpisov, ktoré obmedzujú emisie oxidu uhličitého pre celý vozový park daného výrobcu zo 116 na 94 gramov oxidu uhličitého na kilometer. Ak spoločnosti tento cieľ nesplnia, budú musieť zaplatiť 95 EUR za každý gram nad normu vynásobený počtom predaných vozidiel. A to sa môže zmeniť na obrovské pokuty.
Mnohým výrobcom pomohol splniť cieľ predaj elektromobilov. Ten sa však v poslednom čase vlečie, hoci európsky trh zaznamenáva v septembri oživenie. Kým pred rokom v tomto mesiaci bol podiel elektromobilov 14,8 %, v roku 2024 to bolo 17,3 %.
Napriek tomu zostáva nálada pesimistická. „Ak predaj elektromobilov v roku 2025 zostane na súčasnej úrovni, európsky priemysel bude pravdepodobne musieť zaplatiť pokuty vo výške 15 miliárd eur alebo sa vzdať výroby viac ako 2,5 milióna vozidiel,“ – varuje Luca de Meo, šéf spoločnosti Renault a Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
Ako je všeobecne známe, pokuty nikto nechce platiť. Na druhej strane, nutnosť znížiť výrobu znamená zatváranie tovární alebo znižovanie počtu zamestnancov. V dôsledku toho de Meo vyzýva úrady, aby zmenili budúce nariadenia. „Jednoduché stanovenie termínov a pokút bez možnosti ich spružnenia je veľmi nebezpečné,“ hovorí.
Dočkáme sa cenovej vojny?
Zníženie cien elektrických vozidiel má byť aspoň čiastočným riešením tohto problému. To už avizoval aj šéf Škody Klaus Zellmer, ktorý predpovedá, že v budúcom roku sa v Európe rozpúta skutočná cenová vojna v oblasti elektrických modelov.
Šéf marketingu českej automobilky zasa priznáva, že úplne nový Elroq sa bude predávať prakticky s nulovou maržou. To má prilákať zákazníkov k tomuto automobilu a tiež umožniť Škode dodržať ciele v oblasti emisií CO2 stanovené na rok 2025 (TU sa dozviete o najlepších elektromobiloch na dlhé trate).
„Uznávam, že toto nie je najziskovejšie auto v našej ponuke a jednoducho musíme zapracovať na nákladoch. Najmä na tie batériové, aby boli elektromobily v budúcnosti ziskovejšie,“ hovorí Jahn.
Stellantis chce zvoliť inú stratégiu. Jeho predstavitelia totiž oznámili, že v záujme splnenia budúcoročných cieľov v oblasti emisií CO2 chcú znížiť výrobu spaľovacích automobilov.
Jean-Philippe Imparato, novovymenovaný prevádzkový riaditeľ pre Európu, priznal, že na splnenie cieľov musí Stellantis zdvojnásobiť svoj podiel na trhu s elektromobilmi. To znamená, že 24 % jeho predaja majú tvoriť elektromobily.
Ak by došlo k najhoršiemu scenáru, t. j. k zníženiu výroby spaľovacích automobilov, znamenalo by to prepúšťanie v továrňach a u subdodávateľov spoločnosti Stellantis.
Európsky automobilový priemysel: Čína nám už unikla
V pozadí je, samozrejme, stále Čína a sankčné clá na jej autá. Napriek tomu, že Európska únia odhlasovala ich zavedenie od 30. októbra tohto roka na obdobie piatich rokov, obáva sa reakcie Pekingu a možnej obchodnej vojny.
V dôsledku toho chcú jej orgány preskúmať alternatívne riešenie, ktoré by uspokojilo obe strany. Koniec koncov, práve ríša stredu má najväčšie ložiská kovov na výrobu trakčných batérií a je nesporným lídrom v ich vývoji.
Ukazuje sa, že Európa v tomto smere výrazne zaostáva. Najlepším príkladom je projekt SOLiDIFY, v rámci ktorého malo 14 európskych inštitúcií a spoločností vyvinúť novú generáciu batérií. Ich financovanie pochádzalo priamo z fondov Európskej únie.
Výsledok? Bol oznámený vývoj lítiovo-kovovej batérie s pevným elektrolytom a vysokou hustotou energie. Výsledok je 400 Wh/kgm, zatiaľ čo najlepšie batérie sa dnes môžu pochváliť 800 Wh/kg (TU si môžete prečítať o skutočnom dojazde automobilu s pevnolátkovou batériou).
Výrobný proces by mal byť relatívne nenáročný, ale rýchlosť nabíjania a životnosť novej batérie je absolútne neprijateľná. Tá bola vypočítaná na 100 cyklov a nabíjanie za 3 hodiny.
Nové špičkové LFP batérie z Číny to zvládnu za približne 10 minút (z 10 na 80 %) a vydržia tisíce cyklov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Adaptácia batérie – prečo na ňu vodiči zabúdajú?
Pozor na aplikácie v aute – môžu viesť k úplnému vybitiu batérie
Jaguar I-Pace piatykrát stiahnutý kvôli riziku požiaru batérie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.