26.10.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@autodriveauto).
Správa Amnesty International o ľudských právach v odvetví elektromobilov neprináša optimistický obraz. Najväčšia spoločnosť z kráľovstva stredu je v nej najhoršia, ale ani niektoré západné korporácie na tom nie sú oveľa lepšie.
Amnesty International vo svojej štúdii Recharge for Right: Ranking the Human Rights Due Diligence Reporting of Leading Electric Vehicle Makers (Nabíjanie za správne: hodnotenie správ o náležitej starostlivosti v oblasti ľudských práv popredných výrobcov elektromobilov) preverila riziká v dodávateľských reťazcoch elektromobilov. Do úvahy sa brali najmä ľudské práva a vplyv ťažby na zdravie.
Okrem toho sa kontroloval aj negatívny vplyv na životné prostredie spôsobený rýchlym rozširovaním baní, napríklad na lítium. Štúdia sa týkala 13 hlavných výrobcov elektromobilov (TU si môžete prečítať o recyklácii batérií).
Správa Amnesty International o ľudských právach v odvetví elektromobilov neprináša optimistický obraz. Najväčšia spoločnosť z kráľovstva stredu je v nej najhoršia, ale ani niektoré západné korporácie na tom nie sú oveľa lepšie.
Amnesty International vo svojej štúdii Recharge for Right: Ranking the Human Rights Due Diligence Reporting of Leading Electric Vehicle Makers (Nabíjanie za správne: hodnotenie správ o náležitej starostlivosti v oblasti ľudských práv popredných výrobcov elektromobilov) preverila riziká v dodávateľských reťazcoch elektromobilov. Do úvahy sa brali najmä ľudské práva a vplyv ťažby na zdravie.
Okrem toho sa kontroloval aj negatívny vplyv na životné prostredie spôsobený rýchlym rozširovaním baní, napríklad na lítium. Štúdia sa týkala 13 hlavných výrobcov elektromobilov (TU si môžete prečítať o recyklácii batérií).
„Obrovský nárast dopytu po kovoch potrebných na výrobu batérií pre elektromobily vytvára obrovský tlak na komunity postihnuté ťažbou,“
– hovorí generálna tajomníčka Amnesty International Agnes Callamardová.
Amnesty International: hodnotiaca tabuľka
Amnesty International udelila každému výrobcovi elektromobilov hodnotiacu kartu. Je založená na analýze, či spoločnosť plní svoje záväzky v oblasti ľudských práv.
Správa vyzýva výrobcov automobilov, aby identifikovali a zmierňovali riziká v oblasti ľudských práv vo svojich dodávateľských reťazcoch. Poukazuje na výskyt prípadov, ako sú nútené rozširovanie a poškodenie zdravia. Poukazuje aj na porušovanie práv pôvodných obyvateľov v miestach, kde sa ťažia nerastné suroviny. Zo známych prípadov uvádza obyvateľov Konžskej demokratickej republiky alebo Filipín.
„Porušovanie ľudských práv v súvislosti s ťažbou nerastných surovín na účely energetickej transformácie je alarmujúce a rozšírené. Na druhej strane, reakcia priemyslu je nedostatočná. Komunity trpia núteným vysťahovaním, zdravotnými problémami spôsobenými znečistením a ťažkosťami v prístupe k vode,“
– dodáva Callamard.
Výsledky nie sú povzbudivé
Amnesty International udeľuje výrobcom automobilov za ich prístup k ľudským právam maximálne 90 bodov. Tie sa udeľujú na základe kritérií, ako je záväzok v oblasti ľudských práv, proces identifikácie rizík, mapovanie dodávateľského reťazca, podávanie správ a nápravné opatrenia.
Výsledky automobilových spoločností nie sú povzbudivé. Najvyšší počet bodov – len 51 – získala spoločnosť Mercedes. Nasledovali Tesla (49 bodov), Stellantis (42 bodov) a Volkswagen na rovnakej úrovni ako BMW a Ford (po 41 bodov).
Na druhej strane tabuľky sa umiestnili čínske spoločnosti BYD (11 bodov), Mitsubishi (13 bodov) a Hyundai (21 bodov). „Záväzky týchto spoločností sú často vágne a neposkytujú veľa dôkazov o tom, že prijímajú zmysluplné opatrenia. To naznačuje, že majú pred sebou ešte dlhú cestu k splneniu medzinárodných noriem,“ uvádza sa v správe organizácie.
„Hoci sa dosiahol určitý pokrok, výsledky boli veľkým sklamaním. BYD, jedna z najväčších a najrýchlejšie rastúcich spoločností vyrábajúcich elektrické vozidlá, sa v našom hodnotení ocitla na konci. To poukazuje na vážny nedostatok transparentnosti v oblasti náležitej starostlivosti o ľudské práva v dodávateľských reťazcoch batérií,“
– hovorí Callamard.
Spoločnosť BYD okrem toho nezverejňuje názvy hút, rafinérií ani ťažobných lokalít. Spoločnosť Geely Auto uvádza len všeobecné miesta dodávateľov bez uvedenia miest ťažby nerastných surovín (viac informácií o spoločnosti BYD nájdete TU).
Ako upozorňuje Amnesty International, Hyundai a Mitsubishi nepreukazujú dostatočnú starostlivosť o ľudské práva. Neposkytujú ani veľa dôkazov o ich dodržiavaní. Na druhej strane Renault spolu s General Motors poskytujú len obmedzené informácie o svojich dodávateľských reťazcoch pre elektromobily.
Amnesty International vyzýva vlády
„Ťažba nerastných surovín používaných v elektrických vozidlách môže predstavovať obrovské riziko pre ľudí a životné prostredie. Predchádzajúci výskum Amnesty International ukázal, že priemyselný kobalt je spojený s núteným vysťahovaním v Konžskej demokratickej republike,“
– uvádza Callamard.
„Automobilové spoločnosti musia využiť svoju obrovskú výhodu globálnych odberateľov nerastných surovín. Tým môžu ovplyvniť ťažobné spoločnosti a huty, aby zmiernili tieto hrozby pre ľudské práva,“
– dodáva generálny tajomník Amnesty International.
Všetky spoločnosti vrátane tých, ktoré sú zapojené do dodávateľského reťazca batérií pre elektrické zariadenia, sú povinné dodržiavať ľudské práva všade, kde pôsobia. Amnesty International tiež vyzýva vlády, aby zaviedli vlastné predpisy, ktoré by sa zaoberali touto problematikou.
„Tí, ktorí zostali pozadu, musia pracovať tvrdšie a rýchlejšie, aby ukázali, že ľudské práva nie sú len prázdne frázy, ale problém, ktorý berú vážne. Je načase zabezpečiť, aby elektrické vozidlá nezanechali dedičstvo v podobe porušovania ľudských práv. Namiesto toho musí toto odvetvie presadzovať spravodlivú energetickú budúcnosť, ktorá nikoho nenechá pozadu.“
– Callamard uzatvára.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Koncept pick-upu BMW M3: Všestranné vozidlo, ktoré nikdy nevzniklo
Mercedes ukazuje elektrické CLA Coupé takmer bez maskovania
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.