Správy, Tipy,

Elektrárenské spoločnosti v otázke ľudských práv. Najhorším páchateľom je výrobca z Číny

26.10.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@autodriveauto). Správa Amnesty International o ľudských právach v odvetví elektromobilov neprináša optimistický obraz. Najväčšia spoločnosť z kráľovstva stredu je v nej najhoršia, ale ani niektoré západné...

26.10.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@autodriveauto).

Správa Amnesty International o ľudských právach v odvetví elektromobilov neprináša optimistický obraz. Najväčšia spoločnosť z kráľovstva stredu je v nej najhoršia, ale ani niektoré západné korporácie na tom nie sú oveľa lepšie.

Správa Amnesty International o ľudských právach v odvetví elektromobilov neprináša optimistický obraz.
youtube.com/@autodriveauto

Amnesty International vo svojej štúdii Recharge for Right: Ranking the Human Rights Due Diligence Reporting of Leading Electric Vehicle Makers (Nabíjanie za správne: hodnotenie správ o náležitej starostlivosti v oblasti ľudských práv popredných výrobcov elektromobilov) preverila riziká v dodávateľských reťazcoch elektromobilov. Do úvahy sa brali najmä ľudské práva a vplyv ťažby na zdravie.

Okrem toho sa kontroloval aj negatívny vplyv na životné prostredie spôsobený rýchlym rozširovaním baní, napríklad na lítium. Štúdia sa týkala 13 hlavných výrobcov elektromobilov (TU si môžete prečítať o recyklácii batérií).

Správa Amnesty International o ľudských právach v odvetví elektromobilov neprináša optimistický obraz. Najväčšia spoločnosť z kráľovstva stredu je v nej najhoršia, ale ani niektoré západné korporácie na tom nie sú oveľa lepšie.

Amnesty International vo svojej štúdii Recharge for Right: Ranking the Human Rights Due Diligence Reporting of Leading Electric Vehicle Makers (Nabíjanie za správne: hodnotenie správ o náležitej starostlivosti v oblasti ľudských práv popredných výrobcov elektromobilov) preverila riziká v dodávateľských reťazcoch elektromobilov. Do úvahy sa brali najmä ľudské práva a vplyv ťažby na zdravie.

Okrem toho sa kontroloval aj negatívny vplyv na životné prostredie spôsobený rýchlym rozširovaním baní, napríklad na lítium. Štúdia sa týkala 13 hlavných výrobcov elektromobilov (TU si môžete prečítať o recyklácii batérií).

„Obrovský nárast dopytu po kovoch potrebných na výrobu batérií pre elektromobily vytvára obrovský tlak na komunity postihnuté ťažbou,“

– hovorí generálna tajomníčka Amnesty International Agnes Callamardová.

Amnesty International: hodnotiaca tabuľka

Amnesty International udelila každému výrobcovi elektromobilov hodnotiacu kartu. Je založená na analýze, či spoločnosť plní svoje záväzky v oblasti ľudských práv.

Správa vyzýva výrobcov automobilov, aby identifikovali a zmierňovali riziká v oblasti ľudských práv vo svojich dodávateľských reťazcoch. Poukazuje na výskyt prípadov, ako sú nútené rozširovanie a poškodenie zdravia. Poukazuje aj na porušovanie práv pôvodných obyvateľov v miestach, kde sa ťažia nerastné suroviny. Zo známych prípadov uvádza obyvateľov Konžskej demokratickej republiky alebo Filipín.

„Porušovanie ľudských práv v súvislosti s ťažbou nerastných surovín na účely energetickej transformácie je alarmujúce a rozšírené. Na druhej strane, reakcia priemyslu je nedostatočná. Komunity trpia núteným vysťahovaním, zdravotnými problémami spôsobenými znečistením a ťažkosťami v prístupe k vode,“

– dodáva Callamard.

Výsledky nie sú povzbudivé

Amnesty International udeľuje výrobcom automobilov za ich prístup k ľudským právam maximálne 90 bodov. Tie sa udeľujú na základe kritérií, ako je záväzok v oblasti ľudských práv, proces identifikácie rizík, mapovanie dodávateľského reťazca, podávanie správ a nápravné opatrenia.

Výsledky automobilových spoločností nie sú povzbudivé. Najvyšší počet bodov – len 51 – získala spoločnosť Mercedes. Nasledovali Tesla (49 bodov), Stellantis (42 bodov) a Volkswagen na rovnakej úrovni ako BMW a Ford (po 41 bodov).

Na druhej strane tabuľky sa umiestnili čínske spoločnosti BYD (11 bodov), Mitsubishi (13 bodov) a Hyundai (21 bodov). „Záväzky týchto spoločností sú často vágne a neposkytujú veľa dôkazov o tom, že prijímajú zmysluplné opatrenia. To naznačuje, že majú pred sebou ešte dlhú cestu k splneniu medzinárodných noriem,“ uvádza sa v správe organizácie.

Amnesty International udeľuje výrobcom automobilov za ich prístup k ľudským právam maximálne 90 bodov.
Foto: youtube.com/@AmpedAuto

„Hoci sa dosiahol určitý pokrok, výsledky boli veľkým sklamaním. BYD, jedna z najväčších a najrýchlejšie rastúcich spoločností vyrábajúcich elektrické vozidlá, sa v našom hodnotení ocitla na konci. To poukazuje na vážny nedostatok transparentnosti v oblasti náležitej starostlivosti o ľudské práva v dodávateľských reťazcoch batérií,“

– hovorí Callamard.

Spoločnosť BYD okrem toho nezverejňuje názvy hút, rafinérií ani ťažobných lokalít. Spoločnosť Geely Auto uvádza len všeobecné miesta dodávateľov bez uvedenia miest ťažby nerastných surovín (viac informácií o spoločnosti BYD nájdete TU).

Ako upozorňuje Amnesty International, Hyundai a Mitsubishi nepreukazujú dostatočnú starostlivosť o ľudské práva. Neposkytujú ani veľa dôkazov o ich dodržiavaní. Na druhej strane Renault spolu s General Motors poskytujú len obmedzené informácie o svojich dodávateľských reťazcoch pre elektromobily.

Amnesty International vyzýva vlády

„Ťažba nerastných surovín používaných v elektrických vozidlách môže predstavovať obrovské riziko pre ľudí a životné prostredie. Predchádzajúci výskum Amnesty International ukázal, že priemyselný kobalt je spojený s núteným vysťahovaním v Konžskej demokratickej republike,“

– uvádza Callamard.

„Automobilové spoločnosti musia využiť svoju obrovskú výhodu globálnych odberateľov nerastných surovín. Tým môžu ovplyvniť ťažobné spoločnosti a huty, aby zmiernili tieto hrozby pre ľudské práva,“

– dodáva generálny tajomník Amnesty International.

Všetky spoločnosti vrátane tých, ktoré sú zapojené do dodávateľského reťazca batérií pre elektrické zariadenia, sú povinné dodržiavať ľudské práva všade, kde pôsobia. Amnesty International tiež vyzýva vlády, aby zaviedli vlastné predpisy, ktoré by sa zaoberali touto problematikou.

„Tí, ktorí zostali pozadu, musia pracovať tvrdšie a rýchlejšie, aby ukázali, že ľudské práva nie sú len prázdne frázy, ale problém, ktorý berú vážne. Je načase zabezpečiť, aby elektrické vozidlá nezanechali dedičstvo v podobe porušovania ľudských práv. Namiesto toho musí toto odvetvie presadzovať spravodlivú energetickú budúcnosť, ktorá nikoho nenechá pozadu.“

– Callamard uzatvára.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Šéf BMW našiel spôsob, ako zrušiť zákaz EÚ na predaj spaľovacích vozidiel? Tento argument by mohol zmeniť pravidlá hry

Koncept pick-upu BMW M3: Všestranné vozidlo, ktoré nikdy nevzniklo

Mercedes ukazuje elektrické CLA Coupé takmer bez maskovania


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov